Inlägg från: systertillknorr |Visa alla inlägg
  • systertillknorr

valp som biter och nafsar och hoppar på oss

Tillrättavisa! Ta tag i nackskinnet och säg ifrån, lite olika hur mycket som behövs. Valpen lär sig snabbt att man är försiktig med barn. Den behöver över huvudtaget inte nafsa på er, men om ni vuxna tycker det är ok var ändå noga med barnen.

• systertillknorr

Nja det var inte riktigt så jag menade, självklart ska man låta valpen och barnet leka under uppsyn. Det är jätte viktigt att valpen lär sig att vara försiktig med barn.

Precis som att valpen redan i sin kull lär sig att med syskon A kan man leka vilt, men med syskon B måste man vara varsam.

Bara för att man är bestämd och tillrättavisar en valp när den gör något den inte får får den ju inte direkt men, den lär sig att vara försiktig. Har du aldrig sagt nej till en valp när den biter dig?

• systertillknorr

Självklart så uppmuntrar jag min hund, vi jobbar mycket med kontaktövningar och avleder oftast när valpen gör "fel" (något som kan vara skadligt för den eller någon annan). Men jag säger även ifrån, gör det ont när den biter mig säger jag ifrån. Skulle den bita ett barn säger jag absolut ifrån och den lär sig att vara lugn med barnet.

Svar på tråden valp som biter och nafsar och hoppar på oss