• Carmen

Vi ska flytta till Australien, tips önskas!

Hej,

Vad kul att det finns andra som vill flytta till Australien. Jag är gift med australenskt kille och bott i Sverige i 4 år, har 2 barn också. Vi har funderart llänge på att flytta till Melbourne där min man har de flesta kontaketrna men jag inte riktig vågat mer än besök och blev kär i Australien.

Nu vill vi göra det på riktig nästa år . Min fråga är var jag skall börja: skall jag söka permanent här ifrån, skall jag åka med turist visa och söka pr där etc........tusen frågår i min hjärna.....

Skall man anmälla sig till skattverket för flytt?

Helt enkelt: Var ska jag börja? och med vad

• Carmen

Hej och tack för inlägget....

Ja,  jag har nog mycket jobb framför mig och det är säkert värt....

Vi har tänkt att anrodna papperna härifrån, saken är att min man har jobbat här och jobbar fortfarande här. Enligt formoleren så måste han bevisa hur han försörjer sin familj i Australien. Han inte heller bostaden kvar där.

Därför tänkte vi att åka med turistvisa, min man ordna jobb och bostad där sen ansöker vi för PR.

Jag antar att alla dokument måste vara översätta på engelskan? äktenskapbevis ex

När det gäller hälsoundersökningar är det något som man kan skaffa på vårdcentralen? gäller det för mina barn också?

Svar på tråden Vi ska flytta till Australien, tips önskas!