singer skrev 2011-05-04 14:52:31 följande:
Jag har hört att fertiliteten minskar lite vid 35, och att den minskar dramatiskt vid 40.
43 är det nästan omöjligt att få barn. Att bli gravid kan man många bli, men det slutar oftast missfall. (Detta har läkare sagt till mej när jag fick missfall)(
Jag är 34 år och läkaren sa att det finns fortfarande mycket goda chanser. (Jag har 2 barn)
Så det där med att fertiliteten skulle dala vid 25 tror jag är lite överdrivet. Men sen är det säkert väldigt olika från person till person.
Fertiliteten minskar sakta men säkert hela tiden och det börjar redan vid 25. För varje litet år som går så blir den sämre för att oftast vara slut någon gång mellan 40 och 45. Det är sällan så att den plötsligt droppar drastiskt om man inte drabbas av ett förtidigt klimakterie.
Fertlitet är väldigt komplext. Det är många delar som ska fungera och varje liten del kan ha potentiella fel. Väldigt få människor är 100% sterila eller 100% fertila. Spermierna kanske är 90% bra, äggkvaliten 65% bra, hormonbalansen 85% bra och livmoderslemhinnan 76% bra (om man räknar med att 100% är det perfekta). Ju lägre de här siffrorna blir inom de olika kategorierna ju sämre blir chanserna. Men det är ju också ett lotteri. Säg att siffrorna talar för att just du kommer att lyckas på ca 16,5% av försöken. Då blir det som att slå en tärning varje månad, du kan få en sexa redan första månaden men det kan också ta 3 år eller aldrig bli en sexa för det finns en osynlig defekt på tärningen som ingen har sett.
För mig tog chanserna slut vid 35 då jag är en av de som drabbas av förtidigt klimakterie. För bara 3-4 år sedan hade jag superfina ägg men då hade vi andra problem med att bli gravida.