Förbannad på okunniga envisa kvinnor!
Ts- håller med dig fullständigt! Har själv blivit arg på liknande saker flera ggr. Gällande information om sjunkande fertilitet så hade jag hört det där med åldern innan vi började försöka, samt att det kan bli problem om man haft klamydia, men INGENTING om att det kan finnas andra, VANLIGA problem som endometrios och PCO! DET tycker jag är konstigt att man inte får läsa om i tidningar så mkt eller ännu hellre lära sig om redan i skolan. Om man har ett fertilitetsproblem som inte är åldersrelaterat hinner man ju ändå bli "gammal" innan man fått utredning och rätt hjälp om man följer läkarnas instruktioner!
Själv gjorde jag inte det, eftersom jag var stressad just över åldern och sökte hjälp redan efter några månader (helt onormala utslag på äl-test som vi körde med från första början visade att ngt var vajsing) och fick utredning utan knussel trots att läkaren visste att det inte gått ett år. Han sa "bra att du kom hit så snabbt, för det här kommer aldrig gå den naturliga vägen" efter första undersökningen. Jag blev chockad såklart, men bra att få reda på det snabbt.
Gällande att sprida information så har jag också tänkt att jag vill bidra till mer kunskap, både för att hindra att fler väntar för länge men också för att slippa höra idiotiska kommentarer. Jag valde att vara öppen i bekantskapskretsen från första början och visst var det några som skruvade på sig, inte visste vad de skulle säga och sedan inte hörde av sig på år och dar. Men de flesta var stödjande. När vi sen lyckades bli gravida berättade jag även öppet på jobbet. Fick bara bra reaktioner där, men det är ju såklart lättare att ta det när vi hade lyckats och alltså inte var ledsna längre. Men jag har sagt till kollegor och bekanta som sagt okänsliga saker (på ett trevligt sätt hoppas jag).