• Tecken

Någon som tog sitt körkort sent?

Nallepuhmamma skrev 2010-03-03 11:19:46 följande:
    Jag har ju kört bil (Övningskört med min man ca 8½år) under olika perioder men har aldrig fått till kortet och det känns som folk tycker man är misslyckad att ta det så sent.Jo men teorin säjs ju ha blivit så jäkla svår och sen på uppkörningen sitta i en bil med massa andra ungdommar och säkert en sur gubbe som kollar som en hök över mig hur man kör lär ju skrämma skiten av mig haha
    Jag tog körkort för 2-3 år sedan, upplevde teorin som väldigt lätt. Jag var 24 då jag tog körkort. Jag klarade både teori och förarprov på första försöket.

Var har du fått det där med en "massa andra ungdomar" ifrån? Du är ensam "uppkörare" i bilen.
  • Tecken
    Nallepuhmamma skrev 2010-03-03 11:57:45 följande:
    Det där att det är flera med i bilen på uppkörningen har både min man fått göra dock när han var ung för ca 24 år sedan men samtidigt för ett tag sedan blev jag förvånad av att höra att dom klämt ihop 4 st i samma bil som skulle köra upp tillsammans.ag skulle gärna vilja ha på intensivkurs men kan ju inte det då jag inte har barnpassning och min man jobbar så vi får ta på eftermiddagar/kvällar Men kan amn annars välja att man vill köra och läsa tätt så man hinner få sitt kort om man lyckas?Känner jag måste ha det nu med 2 barn plus ett tredje i sommar.
    Att det är flera som kör upp samtidigt har jag faktiskt aldrig hört talas om, men det kanske var så förr i tiden?

Du kan vända dig till en vanlig trafikskola och säga t ex "Hej, jag vill boka upp mig på många lektioner på kort tid". Det blir alltså som en intensivkurs, men du kan bo kvar hemma.
  • Tecken
    Nallepuhmamma skrev 2010-03-03 12:23:02 följande:
    Jaså kan man det?Det hade ju varigt kanon för på en intensivkurs va man tvungen att vara där minst 6 timmar per dag om man tog en sådan kurs och det går absolut inte.
    Klart man kan, men det krävs ibland att du är ute i god tid innan (iaf om du vill ha samma lärare). Boka upp dig på dubbel- och trippellektioner och plugga teori däremellan. 
  • Tecken
    Dripknot skrev 2010-03-05 10:24:31 följande:
    Jag var nyss fyllda 28 när jag tog mitt körkort. Hade satt som mål att åtminstone har ett sådant när min bebis kom. Så körkortet tog jag i augusti -07 och ut kom bebis med buller & bång september -07. Puh!Har du möjlighet att övningsköra privat? Isåfall kanske 1-2 lektioner/vecka på bilskola räcker plus att du varvar och nöter privat. Ett tips är att du låter din bilskola boka din uppkörning. De kan på ett bra sätt avgöra när du är redo för en sådan. Teoriprov och halkan kan du boka privat. Det är rätt långa väntetider på teoriprovet så det är en god idé att boka den redan nu. Ett effektivt inlärningssätt är att du har ett datum att sikta på.Jag varvade min körning med lektioner på bilskola samt nöta läxorna hemma. Backa runt hörn, fickparkering, eco-driving, dragläge, start i backe. Landsväg och motorväg är de enklaste. Det svåra är stadskörning i 50km/h- och 30km/h-zon. Där måste du ha järnkoll på ALLT. Korsande/mötande trafik, cyklister som kan göra plötsliga och oförutsedda svängar, gående som räknat med att du sett dem och helt sonika kliver ut i gatan, bilar som startar från kanten utan att ge tecken, bildörrar som öppnas när du kommer körande, bussar som startar från hållplatser samt när de stannar. De har förkörsrätt på 50-sträckor. Ej på 70km/h-sträckor men där bör du också vara observant på att de kan starta från hållplats fastän du har förkörsrätt.Oj långt det blev. Ring runt till olika bilskolor i ditt område och jämför priser. Det varierar en hel del. Är alla papper klara med länsstyrelsen? Handledarutbildningen? Är den klar?Lycka till!!!
    Länsstyrelsen? Du menar Transportstyrelsen? Det är Transportstyrelsen som utfärdar körkortstillstånd.

Kan man boka teori och uppkörning separat nu? Jag har för mig att man måste göra dem tätt, typ max två veckor emellan, men jag kan ju ha fel. Förr i tiden var ett godkänt teoriprov giltigt i 1 år, så är det inte nu. Jag tror giltighetstiden är 2 månader?
Svar på tråden Någon som tog sitt körkort sent?