• angio101

Någon som tog sitt körkort sent?

Jag tog körkort när jag var 33, för två år sedan, bodde i Stockholm innerstad som ung och där är det ganska vanligt att man inte tar körkort när man är 18. Hade aldrig ens provat att köra bil med mamma eller pappa ute på landet eller hemma på uppfarten, kunde alltså noll. Hade inga problem med teorin, kände mig bara lastgammal med alla 17-18åringar i salen på lektionerna {#lang_emotions_wink}.

Hade ingen att övningsköra med, så jag gjorde allt på körskolan så visst det kostade en bra slant men det är det värt. Det jag hade problem med var att växla samtidigt som jag skulle svänga, på raksträckor gick det bra, men inte att samtidigt hålla koll åt alla håll och veva med växelspaken och fixa kopplingen...  Det slutade med att jag tog körkort för automat eftersom min bil är automat och jag ville börja köra så fort som möjligt.

Jag tog teorin på första försöket och uppkörningen likaså, vilket jag inte trodde jag skulle göra. Snacka om härlig känsla när jag körde tillbaka bilen till körskolan alldeles ensam, ingen i bilen förrutom jag. Allt som allt tog det tre månader, varav tre veckor intensivkurs på semestern.

Håller med ovanstående att det som behövs är övning och åter övning, och fortsätt att köra (mycket) när du tagit ditt körkort.

Svar på tråden Någon som tog sitt körkort sent?