skytt81 skrev 2010-07-06 12:45:21 följande:
Hej alla! Hoppas det är okej att jag hoppar in här och ber om lite tips. I december kommer vårt första barn, som ska få åka i en retrovagn - en Emmaljunga från 1981 (i blått manchester tyg). Det är samma vagn som jag själv låg i så den har en sentimentalt värde för mig. :)
Har precis packat upp gamla pärlan som har förvarats i många år nu, även om den säkert användes under minst 10-15 år i perioder och till olika barn då vi har lånat ut den till kusiner och vänner. Välanvänd men omtyckt.
Korgen har varit inpackad i plast. Men annars har den bara stått, dock alltid i varmförråd/inomhus.
Nu vill jag gärna ha tips på hur jag bäst fräschar upp den! Har inte hittat nått som skulle kunna vara mögel eller liknande, men det finns ju nån fläck i tyget här och där (mestadels ljusare). Vagnen är såklart solblekt, främst på suffletten men det kan jag ju leva med.
Jag gillar verkligen innertyget och skulle helst inte vilja byta ut det, kan man göra något för att få det finare igen?
Madrass i original finns med, skumgummi. Ska tvätta upp tygöverdraget och se om det blir bra, annars sys det nytt. Är det dumt att behålla madrassen annars?
Det finns inga stora rostfläckar eller så, men några små prickar här och där ser jag ju.
Bromsen funkar fin fint och hjulen ser helt okej ut. Suffletten fungerar att fälla upp och låsa, det fungerar även att använda ryggstödet i vagnen som går att fälla upp.
Tacksam för alla tips som finns att få!
snygg vagn. jag har en exakt lika dan
plus en ljusblå