Inlägg från: minezza |Visa alla inlägg
  • minezza

Retrovagnstråden 19

Tack för era svar Glad jag ska sy om dockisen efter mitt andra stora projekt är klart. Det tar nog en stund, men sen kommer jag tillbaka med bilder före och efter. Flört

• minezza

Vet ni vad Viktorias vagn var för modell? Har tittat lite på olika modeller från 70-80-talet och tycker det ser ut som en Brio Elegant, men kanske inte hennes är någon modell, utan bara de två som tillverkades?

• minezza

Jag af, jag tycker också det ser ut som fel chassi! Fram till -83 hade ju Brio två pedaler som broms och inte den där stången, som det är på Viktorias exemplar. Hmm, inte kan det väl vara så att bilden inte visar orginalet, utan den är fotoshoppad? Skillanden mellan promenad och elegant skulle väl vara större hjul och längre liggdel, om jag förtsått saken rätt. (?)

• minezza
    Boothwalker skrev 2011-03-20 14:19:20 följande:
    jagäraf skrev 2011-03-20 12:01:09 följande:
    Hmmm, det här med kronprinsessans vagn blir mer och mer förvirrande! Precis som både jag och BW konstaterat så såg chassina inte alls ut sådär förrän framåt mitten av 80-talet. Och när jag googlar så får jag fram bilden av vagnen som länkades till här i tråden men jag kan inte tycka att det framgår riktigt tydligt att det verkligen var vagnen hon låg i? Jag skulle vilja se bilder från 1977, då vore det ju inget snack om saken. Spännande och jag gissar att fortsättning följer
    Det är inte så att de designade ett specialchassi för henne och det inte öanserades som standard förrän ett par år senare?

Det tänkte jag också på och det skulle ju kunna stämma, om det skulle ha varit fråga om ett par år, men nu är skillnaden ca 6 år, från 77 till 83.
  • minezza

Min absoluta svaghet är nog stora liggkorgar och speciella chassin. En EM princess för tvillingar, skulle vara en drömvagn! Hur får man beställt ett barn som vill sova lääänge i liggavagn?

• minezza
    jagäraf skrev 2011-03-25 10:42:11 följande:
    En sån har jag! Dock inga tvillingar, fast det ligger ett docktvillingpar i den... 
    Joo, jag vet Flört annars skulle jag inte veta att den över huvudtaget finns... har kikat i ditt album flera (typ 238) gånger. Tänkte köpa en sådan, men icke-tvillingversion för några månader sedan, men fick inte skjutsen ordnad, så den fick lämna.
  • minezza

Grattis Alexxia, vilken sötnos, tänk den som hade en sån att placera i sin fina retrovagn!

Var på loppis och hittade en enorm liggdel med panoramafönster på båda långsidorna. Fastsättningen i chassit var som en stänkskärm, dvs en båge. Kom genast att tänka på Gesslein, men vet ni något annat märke som har haft något liknande? Den såg ut att passa de chassin som finns på bilden från jag afs galleri. Jag har ett sånt chassi och skulle verkligen vilja ha en liggdel till det, men inte kan man väl ha sån tur så man stöter på en på ett loppis utan vidare. Priset var 250kr.

• minezza

Eller jag tror jag formulerar om lite. Finns det andra än Gesslein och Ora som har tillverkat vagnkorgar med fönster? Hur länge tillverkade Gesslein sina panorama? Har Gesslein Panorama med fönster bara på långsidorna?

• minezza

Har ni hört om något holländskt vagnsmärke som heter Caja? Köpte en från -69, men det enda märket som fanns på den var på suflettens uppspännare där det står CAJA made in Holland.

• minezza
    jagäraf skrev 2011-08-10 17:24:41 följande:
    Princess/gondolchassi som sagt men liggdelen vet jag inte vad det är för någon. Känns för mig inte som mitten av 80-talet då allting var så rundat utan nästan mer slutet 70-tal/början 80-tal men jag brukar ju tyvärr inte ha rätt alla ggr
    Finns det någon skillnad mellan princess och gondolchassi?
  • minezza
    Mirla skrev 2011-08-10 22:29:14 följande:
    Liknar min, det är ett princess- / gondol-chassi med en liggdel som ingen verkar veta vad det är. Min mor köpte den ny när jag föddes 83, det var då fjolårets modell så den är alltså från 82. Den köptes med den liggdelen som syns på bilden men vad jag har hört så är det bara princess och gondol som hade det chassit så det verkar ju som att barnvagnsbutiken själva matchat ihop det. Min vagn har dock inga metall-handtag på sidorna.
    Just en sån där är det ju, med tyghandtag och allt i manchester. Tänkte lite att jag skulle köpa den jag visade bild på, för jag är lite förälskad i chassit, fast tyget måste tydligen bytas ut helt och hållet pga mögel. 110kr är väl inte så dåligt, men utrymmet börjar på riktigt ta slut Tyst
  • minezza

Idag hittade jag på loppis en Emmaljunga Prinsess, min önskevagn! Glad Den var i relativt dåligt skick, så jag klär nog om den och däcken måste göras något åt, för de ser inte alls bra ut, men priset var enligt det också 70kr Flört

Den var ännu ståtligare IRL än på bild, vilken jättestor vagn, *alldeles förälskad*

Har by the way nya bilder på dockisar i mitt album, AWN:n är ny och jag har klätt om den, eftersom tyget var mycket mögligt. Till den sydde jag dyna, med dynvar, täcke med påslakan och allt med samma spets om finns på suflleten, samt en madrass med påslakan till. Är nöjd med resultatet.

• minezza
    jagäraf skrev 2011-08-29 20:30:06 följande:
    Grattis! Och vilket pris! Jag tycker att jag gör fynd när jag hittar vagnar för femhundringen medan ni andra hittar får en spottstyver...

Stor är väl det minsta man kan säga om Princess. Det är nog en av de allra största vagnarna. Jag tror nästan bara min enorma Odder är större av mina vagnar. Jättefina är de iaf.

Jag förstår att du ska klä om den men vore ändå skoj att få veta vilken färg den har nu?
    Tack, och för det där priset hade jag nog kört flera tiotals mil, men nu hittade jag den på hemvägen från arbetet! Men jag skulle nog inte ha betalat fen emhundring för en vagn man måste byta hjul och helst också tyget på. Sätter nog imorgon ut en bild på den här i forumet. Färgen är helt enkelt ljusblå, inget speciellt tyg eller så, så därför tar det inte emot att klä om den.

Uliise: ja visst är den, blev helt knäsvag när jag såg den. Den stod på ett sorts loft, så jag såg den lite nerifrån så den verkade nästan overkligt stor, men såg direkt vad det var för en Glad
  • minezza

Här är mina senaste vagnar:

CUJO -69 (220kr)

och Emmaljunga Princess (70kr)

Däcken ser helt bra utpå bild, men i verkligheten blir det ett stort veck varje gång man sätter på bromsen. Obestämd
  • minezza
    jagäraf skrev 2011-08-31 15:51:05 följande:
    Cujo har jag aldrig hört talas om. Var kommer den ifrån?

Jag har lärt mig ett nytt barnvagns och dockvagnsmärke. Van Delft. Jag har en sån dockvagn och har tidigare inte vetat vad det varit men nu vet jag alltså. Skoj! Ingen bra bild tillgänglig just nu tyvärr men det är en blå och rödrutig 70-talare modell större.
    Jag skrev fel, skulle vara CAJA och made in Holland står det.
Svar på tråden Retrovagnstråden 19