Retrovagnstråden 19
Tack för era svar jag ska sy om dockisen efter mitt andra stora projekt är klart. Det tar nog en stund, men sen kommer jag tillbaka med bilder före och efter.
Tack för era svar jag ska sy om dockisen efter mitt andra stora projekt är klart. Det tar nog en stund, men sen kommer jag tillbaka med bilder före och efter.
Vet ni vad Viktorias vagn var för modell? Har tittat lite på olika modeller från 70-80-talet och tycker det ser ut som en Brio Elegant, men kanske inte hennes är någon modell, utan bara de två som tillverkades?
Jag af, jag tycker också det ser ut som fel chassi! Fram till -83 hade ju Brio två pedaler som broms och inte den där stången, som det är på Viktorias exemplar. Hmm, inte kan det väl vara så att bilden inte visar orginalet, utan den är fotoshoppad? Skillanden mellan promenad och elegant skulle väl vara större hjul och längre liggdel, om jag förtsått saken rätt. (?)
Min absoluta svaghet är nog stora liggkorgar och speciella chassin. En EM princess för tvillingar, skulle vara en drömvagn! Hur får man beställt ett barn som vill sova lääänge i liggavagn?
Grattis Alexxia, vilken sötnos, tänk den som hade en sån att placera i sin fina retrovagn!
Var på loppis och hittade en enorm liggdel med panoramafönster på båda långsidorna. Fastsättningen i chassit var som en stänkskärm, dvs en båge. Kom genast att tänka på Gesslein, men vet ni något annat märke som har haft något liknande? Den såg ut att passa de chassin som finns på bilden från jag afs galleri. Jag har ett sånt chassi och skulle verkligen vilja ha en liggdel till det, men inte kan man väl ha sån tur så man stöter på en på ett loppis utan vidare. Priset var 250kr.
Eller jag tror jag formulerar om lite. Finns det andra än Gesslein och Ora som har tillverkat vagnkorgar med fönster? Hur länge tillverkade Gesslein sina panorama? Har Gesslein Panorama med fönster bara på långsidorna?
Har ni hört om något holländskt vagnsmärke som heter Caja? Köpte en från -69, men det enda märket som fanns på den var på suflettens uppspännare där det står CAJA made in Holland.
Vad tror ni att det här är för emmaljunga och ca från vilket år?
Emmaljunga
Idag hittade jag på loppis en Emmaljunga Prinsess, min önskevagn! Den var i relativt dåligt skick, så jag klär nog om den och däcken måste göras något åt, för de ser inte alls bra ut, men priset var enligt det också 70kr
Den var ännu ståtligare IRL än på bild, vilken jättestor vagn, *alldeles förälskad*
Har by the way nya bilder på dockisar i mitt album, AWN:n är ny och jag har klätt om den, eftersom tyget var mycket mögligt. Till den sydde jag dyna, med dynvar, täcke med påslakan och allt med samma spets om finns på suflleten, samt en madrass med påslakan till. Är nöjd med resultatet.
Här är mina senaste vagnar:
CUJO -69 (220kr)
och Emmaljunga Princess (70kr)