Quiet thoughts skrev 2011-01-27 18:27:46 följande:
Låter bra...
Nu till nästa fråga, tyget inne i sufletten var sämre än jag först tyckte, blev var reva i det så jag tog sonika bort det och vill sy dit ett eget. Ville ju inte ha en reva i innertyget.
Det var ju en aningens gulnat också.
Enklaste sättet? finns det beskrivningar hur man kan få innertyg till en suflett?
Jag är ganska dum när det kommer till nål och tråd men vill ju ändå ha tips.
Tänkte använda mig av ett "gammalt" retro påslakanstyg, så det finns en del tyg till godo då det var ett vuxetlakan, det borde ju gå.
Jag klädde om insidan påen sufflettnu i höstas. Jag tog först ett vanligt lakanstyg och gjorde en mall av. Sydde och testade ochnär jag såg att det funkade så klippte jag i det riktiga tyget. Sydde fast för hand med vanlig nål (funkade bättre än tapetserarnål). Själva liggkorgen är lättare, har sytt som ett överdrag till flera stycken även tidigare. Där har jag bara sytt ihop som en rundel, gjort insnitt då det har behövts och sedan vikt över kanten på liggdelen. På vissa Briovagnar är sufletten fastskruvad mitt bak, då har jag gjort ett hål i det nya överdraget och sedan skruvat fast sufletten igen. Ska se om jag hittar bilder och lyckas klistra in i tråden.