• Misery

Retrovagnstråden 19

vagnmama skrev 2011-08-07 19:20:30 följande:
    Den heter 627LA o är från 1966 - "Ormvagnen utan orm".

Jojo, den andra vagnen - säger hon/han - är från 60-talet!!!! Tycker den mer håller sig till 80-talet!
    Den är nog till och med från början av 90 med tanke på att den har plastfjädringen.
  • Misery
    Cornellia skrev 2011-08-07 11:46:25 följande:
    Hej tjejer!

Jag har precis inhandlat en kanonfin Brio från -83 (enligt säljaren iaf). Det enda som är "problem" med den är att locket saknas. Går det att få tag på ett sådant eller är det helt kört? Dessutom så saknas en av plastpluttarna som sitter på bromsen.
    Någon som har tips på var man kan leta?

Det är väl en exclusive. Väldigt snygg var den. Jag har heller aldrig använt fotsacken. Så den klarar du dig nog utan.
  • Misery

När jag fick min första dotter -88 då var det mest träfigurer till vagnarna men plastleksaker började komma då och blev väldigt poppis.
    Skötväskor då var nog bara babybjörns den där man fällde ut med fickor på sidorna. Sen började det också komma mer och mer.

• Misery
    jagäraf skrev 2011-08-10 17:52:37 följande:
    Men plastleksaker på gummiband att sätta på sufletten var ju jättepoppis på 60 och 70-talet. De där med pudlar osv. Vilka plastleksaker menar du
    Ja när jag var bebis så var det plastleksaker till vagnarna. Sen när jag fick dottern 88 så var det mycket träleksaker. Sen blev det poppis med plast igen. Typ sån som var på bild på den där vinröda brio sittvagnen. Så det var så jag menade.
  • Misery
    Mirla skrev 2011-08-10 22:29:14 följande:
    Liknar min, det är ett princess- / gondol-chassi med en liggdel som ingen verkar veta vad det är. Min mor köpte den ny när jag föddes 83, det var då fjolårets modell så den är alltså från 82. Den köptes med den liggdelen som syns på bilden men vad jag har hört så är det bara princess och gondol som hade det chassit så det verkar ju som att barnvagnsbutiken själva matchat ihop det. Min vagn har dock inga metall-handtag på sidorna.

Den ska sitta på det där chassit. Tyvärr så minns inte jag vad modellen heter. Kan du inte mejla Emmaljunga och fråga?
  • Misery
    jagäraf skrev 2011-08-14 08:57:11 följande:
    Självklart fanns det plastleksaker även på 80-talet. I massor! Men vad jag menar är att träleksaker verkligen hade ett uppsving, som att allting skulle vara så naturligt. Träskallror, trämobiler och grejer med både trä och läder som jag skrev om tidigare. Barnen skulle lära känna olika naturliga material. Konstiga leksaker var det också många ggr. Min son född 1989 fick en grej som bestod av en smal träpinne, kanske 10 cm. På mitten satt en större träbit och i den fäst två lädersnören med ringar (tror jag det var) i ändarna. Man skulle försöka trä ringarna över pinnen. Hur tråkig som helst!

På 60- och 70-talet fanns det mycket hårdplastleksaker. De sprack ganska lätt. Barnvagnsgrejerna var gärna såna i halvhård plast med småkulor inuti som skramlade. De var närapå no-no på 80-talet eftersom barnen kunde ha sönder dem och råka svälja innehållet...
    Skramlet inuti plastleksakerna löste dem pärlsocker. I alla fall i dem leksakerna vi sålde.
  • Misery
    xXxFrejaxXx skrev 2011-09-21 07:45:04 följande:
    Hej hallå allihopa! Är det någon av er som kan gissa eller vet vad denna vagn heter och hur gammal den är? Det enda jag vet att det är en Emmaljunga Solig

Och om det finns någon sida man kan lägga upp den för försäljning?
    Emmaljunga Ringo Sport Kombi hette den som kombivagn.
  • Misery
    Veladis skrev 2011-09-24 10:34:29 följande:
    Bästa tråden! Alltid den jag kollar först när jag går in på FL! Och den jag varit aktiv i längst!

Crazi cow, hur går det för dig&magen?

Jag letar ju forfarande efter en comfort på din inrådan, men har inte hittat någon nära/någon som vill skicka. 
    Vi jag och syrran brukar hålla utkik på loppisar och dylikt när vi är ute men hittar man någon så är dem ofta helt slut i chassit.
Svar på tråden Retrovagnstråden 19