Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

Emmaljunga tråd, Vol 5

eec82 skrev 2012-02-15 17:49:23 följande:
    skulle tagit classic med syskonsits, rullar på så mycket lättare. ör rätt mycket att ha lufthjul fakiskt. Hat testat alla Emmaljungorna nu. =) Men nitron å classic ligger mig varmt om hjärtat samt scooter s sålart men den blir ju senare. =)
    Hr du testat big star vagnarna med?
  • stor grön drake
    Eddam skrev 2012-02-16 20:30:46 följande:
    Min suflett på min Nitro -09 är "lös"/ slapp i tyget.. Kan man skruva åt den själv? Eller kan/ måste man lämna in den?
    är den nitad måste den lämnas in, finns det skruvar under de svarta plopparna kan man skruva åt den själv
  • stor grön drake

simba77 skrev 2012-02-18 11:06:24 följande:

simba77 skrev 2012-02-18 11:06:24 följande:
    Hej undrar om det finns någon som har en bra lösning för regnskydd till en nitro city med syskonsits. Har funderat på om det går o sätta någon suflett på sitsen som liksom håller upp regnskyddet tex suflett från P&Ts syskonsits. Har även sett tex buggans regnskydd som har bågar i regnskyddet som håller upp det i en båge över vagnen undrar om det skulle kunna fästas i min vagn på något sätt . Kom gärna med förslag o egna lösningar. Tack =)
    testa ett regnkydd till vagnen med "hål" för vvändbart handtag vid knäna (tex teutonia allväderskydd) så borde fästen till syskonsittsen kunna komma ut där, och till syskonsittsen ett regnskydd för barn i cykelstol.

Minaliv skrev 2012-02-17 21:52:28 följande:
    Minaliv skrev 2012-02-17 21:52:28 följande:
    kog,grus,snö,gräs, allt som är ojämnt som kan bli jäkligt för de små hjulen, helt enkelt.
    Det finns snö/terräbghjul numers, som msn ksn byta ut de rörliga framhjulen mot vid behov, de är fixerade och snurrar inte, men gör ju vagnen mycket mer terrängvänlig. Jag ställde in nitron efter 5cm snö och tog ut mitt enorma danska emmaljunga chassi istället

CrazyLady skrev 2012-02-17 14:48:24 följande:
    CrazyLady skrev 2012-02-17 14:48:24 följande:
    Någon här som vet vart man kan beställa dem där stora hjulen som dem ha på dem danska vagnarna???
    Skulle vilja ha det till mig Edge 2004:a....

Känns lite onödigt köpa ett helt stort chassi om man bara kan köpa hjulen =)
    De danska 12" hjulen kan inte köpas någon annan stanns än i danmark, de kommer vara för stora ör classic chassits  utanpåliggande broms och har inget nav som passar kugghjulsbroms.
  • stor grön drake
    längtan90 skrev 2012-02-22 18:49:40 följande:
    puffar denna fråga om någon kanske har mer info än den som redan skrivits i tråden :)
    har s40 innåtgående gångjärn? dvs att de går ner i lastutrymmet istället för att vara intäckta?
    Är de "fria" så var noga med var ni sätter vagnen, stor risk att chassit kläms annars (hänt en kompis med "trunk bil"
  • stor grön drake
    älskarlivet81 skrev 2012-02-23 14:48:35 följande:
    Anlita inte babyproffsen.. Ett värre och mer okunnigt företag får man leta efter!
    Generalisera inte så!
    Vårat närmaste BP har underbar service, vi har fått massor med hjälp (ett stort plus dessutom för deras bilstols-expert som är superbra på allt vad bilstolar heter) och som utan vidare godtar telefonbeställningar från oss som har några timmars resa enkel väg. Kan bara berömma dem!
  • stor grön drake
    älskarlivet81 skrev 2012-02-25 22:03:18 följande:
    Väldigt många som ger dålig service i så fall.. Det är bara i den här tråden som jag hört nöjda kunder faktiskt! I övrigt är det många som jag hört som undviker dem om de kan!
    Men så är det alltid, folk kommer inte fram till dig på stan och berätar vilket fantastiskt bemötande de fått i den och den butiken, men känner de sig illa behandlade på något vis berättar de gärna om det för alla de ser. Det är ju därför de flesta butiker är så (alt. borde vara) måna om att behandla sina kunder väl.
  • stor grön drake
    elilin skrev 2012-02-26 11:36:49 följande:

Hej! har en fråga till er som verkar veta lite mera än en annan på detta område :)

Har tittat runt på vagnar och bestämt oss för en emmaljunga men min fråga är, Är city cross med citykorgen på är den lägre än en edge duo combi? förstår ni vad ja menar om man lär böja sig "längre" ner till barnet i city än på en edge?
    Tacksamför svar :)

Svar JA! det är stor höjdskillnad. Framförallt om man har ont i ryggen/bäcken efter förlossningen.

Tyvärr står inte vagnarna på en jämn yta, så skillnaden synns mindre än IRL, men vet då en i mammagruppen hade CC+citykorg och böjde jag mig ner i den kom jag inte upp, med edgen var det aldrig ett problem. Nästa barn kommer åka supreme, den är ännu högre

• stor grön drake
    elilin skrev 2012-02-29 12:01:17 följande:
    Är det den längst till vänster som är citycross??
    City Cross, Edge Sport, Big Star Supreme
    City Crossen är inte min, och Edgen "kan" vi inte sälja då vi ärvt den och förra ägaren skulle ta fruktansvärt illa upp om vi sålde denna medans vi hade någon vagn kvar... Kanske undantaget Softyn (sitt-sulkyn alltså)
    Javisst skrev 2012-02-28 22:03:36 följande:
    Tack så mycket för era svar ang quadroliften! De gjorde så jag köpte en city korg istället, tror vi kommer bli nöjda med den Så satsar jag på en ordentlig åkpåse (och evv. footsack) sedan när det blir kallare
    Köp footsacken direkt, det är ett jävulskap att söka senare om färgen inte tillverkas mer...
    ansanviol skrev 2012-02-28 22:16:36 följande:
    Nån som vet om man kan få tag i ett nitrochassi billigt??
    Blocket.se sen beror det på vad man menar med billigt, jag betalade 1500,-  för mitt och var helnöjd
  • stor grön drake
    Eddam skrev 2012-03-08 20:13:44 följande:
    Har en fråga till er som visst kan allt om Emmaljunga! Jag är imponerad av allt jag läser!!
    Det är så att vi har en Nitro -09 där sufletten hänger eller vad man ska kalla det. Tyget är slappt vilket verkar vara ett stort problem på dessa vagnar. Har testat att skruva åt några gånger men jag tycker det släpper kasnke snabbt igen. SÅ, vad gör man? Kan man byta "skruvarna" så dom sitter bättre eller är det bara att acceptera att det är som det är? Om det går att byta, har ni nån aning om pris?

Tacksam för hjälp! 
    sätt in en skiva av tex liggunderlag imellan en av distans skivorna och plasten så blir det mer spänning och det hålls.
    emme 86 skrev 2012-03-08 19:11:06 följande:
    Mellan ryggdelarna sitter det 2trekantiga svarta plastplattor, vad är dom till för? Dom bara hänger o är fula ju?
    det är meningen att de ska vara där för när ena ryggstödet är i liggläge men inte andra, så att inte barnet ska kunna tex sticka ut en arm bakom det andra sätet och komma ikläm.
  • stor grön drake
    mellebus skrev 2012-03-09 19:39:12 följande:
    Hej!Det finns kanske redan svar på denna fråga, men jag hinenr inte gå igenom hela tråden!
    Hur är det att köra med de små framhjulen på cerox 360 eller nitron på grusvägar? 
    På grusväg går de bra, men i lösgrus går det dåligt. De gillar inte direkt kottar heller men 360:an kan man ju vända med stora hjulen fram om det är löst.
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2012-03-10 12:24:34 följande:
    Gör man ett dumt byte om man får från nitro till scooter s? Hur mkt mindre blir en scooter s? Blir det stor skillnad ihopfälld i bilen?
    var det inte flera i tråden som haft nitro och konstaterat att scooter s inte vart speciellt mycket mindre?
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5