Emmaljunga tråd, Vol 5
![](https://www.familjeliv.se/Chatt/ikoner/smile1.gif)
Jag hade också cityjet sittdel till nitron, den användes när sonen blev 3månader och vägrade ligga ner, sen vid 6månader när han kunde vända sig själv och bara skulle sova på mage så blev det nitrosittdelen igen. Men han sov många nätter innan i sin cityjet-sittdel. Pga. allergi som gav honom tät näsa så kunde han inte ligga platt ner och sova så den sittdelen blev vår räddning.
Men tyvärr är den trängre än nitron, men längre. Så min kille som är kompakt och har breda axlar satt trångt redan vid 1.5år, nu har jag inte testat honom i den men jag tror han skulle få svårt att ha åkpåse och tjock jacka nu när han är 2år. Så att kunna variera har varit superbra. Man når varukorgen mycket bättre med en ozone/cityjet för sittdelen kommer högre upp än nitrons så när vi var på djurparksbesök mm. hade vi alltid den ergonomiska för då kunde vi lasta vagnen med kläder och fika och komma åt det i varukogen.
Så det är svårt att säga vad som är bäst, får man en magsovare så är det inte så kul att stå med en ergonomisk sits, men ett långt smalt barn får mer plats i en sådan för den är längre än tex. nitron. Men skulle jag valt nu så skulle jag tagit en ozone och sen köpt en begagnad citycross tex. och tagit den sittdelen för att ha bägge alternativen. På vintern när sonen sov ute i vagnen så var nitrosittdelen guld värt, han fick plats att ligga på fårskinnet, ha åkpåse och kunde röra sig, sen att få ner suffletten var kanon. :)