• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

yodi skrev 2012-09-27 18:47:12 följande:
    jag är sugen på att höra om man kan köpa enbart dom nya hjulen och byta på nitron
    det är jag övertygad om att man ska kunna, är samma axlar på PP och vanliga modellen och den vanliga har de gamla hjulen. Fast de kostar 300kr/hjul...
  • t0va
    Viktorsmamma2010 skrev 2012-09-27 21:59:38 följande:
    Experter! Är det samma fäste på nya monkyn som på andra vagnarna ? tänker om man inte vill ha ergonomiska sitsen på enkelvagnen kan man köpa en tex. nitro el city cross o koppla på då ?????
    Går detta ska jag köpa en :D:D
    tveksam om det kan passa, de ska vara 1cm smalare än på de andra vagnarna. Men jag undrar också samma sak. Däremot tror jag det blir svårt att få av sitsen när det är en av de andra sitsarna för du kommer nog inte ner med händerna för att trycka in knappen. Men jag har inte sett monkeyn live så jag vet inte.
  • t0va
    mammassnosa skrev 2012-09-28 18:06:42 följande:
    www.jollyroom.se/produkter/barnvagnar-1/barnv...
    fast jag är väldigt tvekam till att ha en sådan sits som man lägger på kanterna på en korg, för korgen hålls upp av 2 metallstänger. då tror jag mer på den här i så fall, www.pappaprylar.se/kids2sit-syskonsits-till-barnvagn

Fast korgen klaar 9kg så den är inte gjord för ett stort barn plus ett litet, är inte någon metallunderrede som på sittdelarna.
  • t0va
    epione skrev 2012-10-04 15:23:14 följande:
    Fick igår tag på en Nitro City 2010 i jättefint skick för 1200 kronor. Men den saknar regnskydd, antar att det behövs. Är det Emmaljungas egna som passar bäst?
    nej, vad som hellst förutom emmaljungas egna kan man säga. De är jättestora och många har problem med att de läcker om det regnar mer än duggregn.

Jag fick med ett i klarplast när jag köpte en annan vagn som jag använde, var inget märke på så jag vet inte vad det var men elodie details har jag för mig ska sitta bra bla.
    Madebyday skrev 2012-10-04 14:36:28 följande:
    Jag behöver ställa en allmän barnvgnsfråga och hoppas att ni kan komma med era synpunkter.

Jag har ganska nyligen testat positivt med nr 2 och börjar självklart att fundera på syskonvagn, vagn-galen som man är ;)
    Min nummer 1 kommer att vara 2,5 år (30 månader) när 2:an kommer, om den stannar.

Hur har ni med syskon i samma ålders spann gjort med vagn?
    Har ni haft syskonvagn, syskonsits eller någon annan lösning?
    Jag har nämligen redan utsett en syskonvagn, som jag är intresserad av, men jag har inte sett den i verkligheten ännu ;)

Tacksam för hjälp  :)
    min kotte är 26månader nu och skulle det vara syskon på gång så skulle jag köpt syskonvagn. Han sover fortfarande på dagen speciellt om vi är ute länge och även om han orkar gå långt så är det skönt att ha en vagn att sätta honom i så går det fortare att åka. Vi har inte egen bil så vi går ofta där det är mycket trafik och han fixar inte att gå ordentligt brevid. Så helt klart dubbelvagn men även enkel med ståbräda om bägge ska med eller en enkel de gånger man ska iväg med 1 barn.
  • t0va
    Stenis skrev 2012-10-07 14:29:49 följande:
    Hej alla emmaljunga proffs! Två frågor har jag till er som jag hoppas få hjälp med:
    Har köpt ett city cross chassi som är från 08 , passar alla årmodeller på citykorgarna ??
    Och sittdelen går de endast att köpa begagnat ? Tack på förhand
    Man kan köpa sittdelar som reservdelar men det är dyrt, billigare att köpa begagnat. Ja citykorgarna passar på ditt chassi, alla delar som har easy fix, dvs. klicksystemet för att ta av och på sittdel/liggdel/bilstol passar. Så du kan ha ergonomisk sittdel också även på citycross-chassit. 
  • t0va
    Kaffegalningen skrev 2012-10-09 18:21:11 följande:
    Kanske ingen hjälp men: På dom flesta av våra modeller klickar du fast clipsen i tvärstaget på ryggstödet. I Scooter finns extra ögglor på baksidan ryggstödet där du kan fästa clipsen.

Så var det på vår nitro och jag tvivlar på att de har gjort om den funktionen så du bör ha fått med clips med din åkpåse och dyna som du sätter fast på baksidan av sittdelen i staget som går där.
  • t0va
    ansanviol skrev 2012-10-10 12:06:46 följande:
    Kan man använda Britax babyskydd på dubbelmonkeyn??
    man ska kunna använda babyskyddsadaptern i monkenyn men hur det är tänkt vet jag inte om man kan behöva en annan adapter eller en extra. Verkar som om fästena inte är i samma mått som på alla andra vagnar. 
  • t0va
    UllTussen skrev 2012-10-21 21:37:07 följande:
    Så jag kan gå till min Babyproffsen (norrköping) och köpa ett DUO S chassi och en sitt del bara?
    Vore ju underbart eventuellt..

Men någon som vet vad det skulle kosta ca? 
    Det är inte säkert, de är inte alltid så sammarbetsvilliga på BP där, men du kan ju testa. 
  • t0va
    violatricolor skrev 2012-10-26 09:01:17 följande:
    Hur är det här med att byta sittdelen mellan olika vagnar? Går det att byta mellan alla hur som helst? Funderar på att köpa en begagnad vagn så småningom, om lilltjejen accepterar vagn igen... Vi har en Ozone och jag vill i så fall ha en vagn med fasta hjul och oergonomisk sittdel så att jag kan ha båda sittdelarna på båda chassin. Funkar det med city Cross? Eller edgen?

Och finns det barn som inte gillar ergonomisk sittdel? :-/
    Japp på bägge frågorna, alla sitsar som har klickfästet som de vagnar som finns nu och från ca 05 har kan man byta emellan. Nya monkeyn verkar man inte kunna byta med, men CC, ozone, edge osv. är bara att skifta. 

Jag det finns barn som inte gillar ergonomisk sittdel, vi hade både det och vanlig, mellan 3-6månader älskade sonen den ergonomiska han sov i den på nätterna pga. sin nästäppa. Men när han kunde vända sig själv så gillade han den inte längre. Vid 1år så funkade den igen men nu vid 2år så är den för trång, längden funkar men den blir trång över axlarna så han kan inte ha vinterkläder. Men då har han breda axlar, även endel bilstolar är jättetrånga för honom. 
  • t0va
    Dezzie79 skrev 2012-10-27 10:59:15 följande:
    Hej på er. Har en fråga till er som verkar veta lite om emmaljunga ????
    Min sambo vill såå gärna köpa en citycross till bebbe som kommer i februari. Men den han vill ha kanske inte går att få tag i. Återförsäljaren säger att det är så iaf.
    Han vill ha en pp,pga det svarta chassit, däcken samt det
    Nya handtaget. Men färgen han vill ha är inte pp. Det är en carbon black.
    Kan man fixa ihop det på ngt sätt?
    ja det borde gå att ordna i värsta fall får man beställa ett pp chassi och carbon-sittdelen för sig. Endel återförsäljare hjälper till andra är krångligare att ha att göra med. Ni har ingen annan butik i närheten som ni kan prata med och be snällt. Jag vet andra som har fått sådana lösningar, själv skulle jag inte köpa ett vanligt chassi nu pga. PP hjulen, vi körde nitro med vanliga hjulen i 1.5år och de var mjuka och trögkörda de nya verkar vettigare, jag har bara provkört i butik visserligen. 
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5