• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

mmelody skrev 2011-09-24 22:06:12 följande:
    Ja, dom har sänkt maxvikten. Har läst att det var mer vikt förr.
    Jo våran begagnade scooter jag köpte klarade mer, är väl samma med softyn. Min 13månaders väger kring 13.5kg så ska jag gå på vikten måste han lära sig gå fort nu... ;) 
  • t0va
    Uliise skrev 2011-09-26 15:14:43 följande:
    Ja selen är alldeles för tight, min 17 månaders väger 12,5 ungefär och jag tycker att selen är på gränsen redan nu.

Och VARFÖR sitter axelbanden så högt som de gör? Det finns ju inte en unge som använder vagn och har axlarna så långt upp, då måste man ju ta av suffletten...
    Deras provdockor kanske är utan huvuden så de har missat den punkten ;) 

Idag såg jag en ny spider, orkade inte provköra för den satt högt upp och sonen var inte på det humöret men den såg snygg ut. Var billig också 1500kr för den nya modellen. Var sugen på att slå till direkt faktiskt. Älskar softyn förutom att hjulen är lite slitna så det gungar endel i sidled. Fast jag vet ju inte om jag gillar spidern lika mycket ändå.

Sen såg jag en scooter med softyhjul på stan,  det var en ny kombination.
  • t0va
    vickey skrev 2011-09-28 14:28:04 följande:
    ni som har spider. vad tycker ni om den.funderar på att köpa denna vagn till vår dotter. hon är nu bara 9 månader men kommer inte börja använda den för än hon är 1.år och 3 månader..
    Vi har en softy, föregångaren till spider. Den fungerar jättebra, jag tänkte köpa spider men gillade inte det ergonomiska handtaget, nu har de ändrat till ett vanligt så jag väntar på att få provköra, så kanske vi köper en ny. Köpte när sonen var ca 10månader och den är kanon, han sov i den ett par gånger när vi var ute och nu när han är 13månader så använder vi den dagligen till och från förskolan, ner till bilen om vi ska iväg och handla en kort stund osv. Han har somnat och ligger bra i den om man vinklar ryggen. 

Ett tag tänkte vi skaffa scooter, men den blev så mycket större och att den inte var plant liggläge gjorde att vi valde bort den. Sonen är en magliggare så det får vara plant så han kan ligga på mage eller som sulkyn att det inte går att ligga så alls. Sen är jag inte helt förtjust i att ha honom frammåtvänd hela tiden men man kan inte få allt.

Vi har en nitro som större vagn och där växlar vi mellan att han åker frammåt eller bakåt beroende på situation, han visar tydligt vad han vill. Men att sova i sulkyn är inga problem för min son, är bättre viloläge i vagnen än bilstolen där han också sover bra. :)  
  • t0va
    vickey skrev 2011-09-30 09:09:33 följande:
    åh vad kul med någon som i alla fall har föregångaren till en så pass liten. mm scootern är ju så mycket större o väger mer ,därför är jag inne på spidern med soltaket. har tvilligvagn med som jag pendlar mellan . men då sonen inte är intresserad för utom få gånger att sitta i den så funderas här på en Sulky .då spidern...dottern sover helst på sidan likt resterande av familjen.

åhh så tänker vi. borde vara mer vilo läge än i bilstolen där hon också likt din son sover bra. funderar ...

Candy pink eller pale pink.. hm...

har du någon bild eller kan ta med vagnen i viloläge. hm...
    Japp här finns bild, www.familjeliv.se/hem/t0va/gallery/phpiceuvc.jpg Är på den vi köpte först för att se om det var en vagn som kunde funka. Tror sonen är 9-10månader där på bilden. 
    Kan ta en bild till när vagnen kommit hem från förskolan. 

Jag är supernöjd tycker det fungerar kanon att ha en sulky att växla emellan, som när vi åker och hämtar pappan på jobbet. Jag orkar inte bära sonen och han går inte själv än så är det skönt att ha en lätt vagn att kasta in i bilen. Jag har endel muskel och ledbesvär också så varje kilo gör enhel del. Även om den väger så är den nättare och lättare att få in i bilen.  
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-10-01 21:39:44 följande:
    Ang annonsen...  vad är Medapaket?
    "Få ett gratis startpaktet från Meda. Meda startpaket innehåller sterilistaor för nappflaksor och mycket annat"
    Stava verkar de inte kunna så mycket jättebraigt ;) 
  • t0va
    emmsisen skrev 2011-10-02 13:30:36 följande:
    Någon som vet om "tripp trapp" stolen på gekås finns i svart? Eller finns den bara i vitt o träfärgat?
    fel tråd ;) 
  • t0va
    onoff skrev 2011-10-02 17:31:19 följande:

Jag har två frågor. Jag har en nitro från 2011 och jag blir så irriterad på att suffletten åker ner bakåt hela tiden. Jag vill ju ha den så att skärmen slutar där sittsen slutar, (när man har sittsen i högsta sittposition). Men den vill inte stanna där utan glider ner precis som att suffletten vore baktung. Kan jag fixa till den så att den fastnar där jag vill ha den?
    När jag tog bort dom stora hjulen så var det någon smörja på pinnen där man sätter fast hjulet, nån som vet vad det var för smörja och är det nödvändigt att ha den?

Du lämnar in vagnen där du köpte den och ber om att få det nya sufflettfästet, det med en fjäder i. Då stannar suffletten där den ska vara. Vi hade samma problem och fick vårat orginalfäste åtdraget men det var samma sak någon vecka senare. Nu har vi nya fästet och det är kanon. Våran gick på garantin. 

Troligen var det något fett för att smörja hjulen, det är bra att ha och göra själv lite då och då för att hjulen ska funka så bra som möjligt.  
  • t0va
    onoff skrev 2011-10-02 21:49:25 följande:
    Ahhh... =/ Jag köpte den begagnad, fick med mig kvittot hem, men affären som förra ägaren köpte den hos ligger 1½ timma härifrån
    Testa i en annan affär, kom på att jag faktiskt fick det fixat på garantin på babyproffsen trots att jag köpte vagnen på babyland. De hade tid fortare så därför blev det så. Blandade ihop det eftersom jag fick varukorgen bytt på babyland precis innan ;) 

Så gå till din närmsta affär och kolla, ev. kanske du måste betala för delarna men jag tror inte det kostar så mycket. Är värt det för det blir en helt annan sufflett med det fästet.  
  • t0va
    vickey skrev 2011-10-03 08:42:00 följande:

är emmaljunga spidern skön att köra?

Jag har inte kört spidern utan föregångaren softy och den är jätteskön att köra. Gillar att det är metall i fotstödet också och inte plast som på spidern. Känns mer rejält och stabilt. 

En tunn åkpåse får vi nog ner, har inte testat än. Vi funderade på spidern men med det ergonomiska handtaget och plastfotstödet så kändes en begagnad softy som ett bättre val till det vi använder vagnen, dvs. fram och tillbaka till förskolan och kortare sträckor till garaget osv. 
  • t0va

Någon som vet om man kan skifta gummibanan på softyhjulen? Jag har hittat en fräschare vagn och funderar på att uppgradera igen, älskar ju den modellen men de bakhjulen var lite slitna på gummibanan så jag tänkte på om det gick att byta för då kan jag ta det som sitter på den vagnen jag har  idag. 

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5