• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Nomen skrev 2011-07-01 12:21:00 följande:
    Just nu trivs jag väldigt bra med nitron och det faktum att jag o dottern kan se varandra att det inte känns värt att satsa på en scooter s, men om nåt år kanske

Jag tror att nya spidern är nästan som softyn faktiskt, så du gillar säkert den bättre Spidern känns ju också som att man kommer använda längre än en scooter s, alltså längre användningstid. Fast jag fattar inte varför de har 15 kg maxgräns, tror knappast det är det på gamla softyn...
    nej den gamla tror jag klarar mer. 15kg är ju inget ,min 10månaders väger 12 nu... fast det försvinner nog endel när han börjar gå och springa. Just nu ska han bara krypa och bli buren. Lata unge ;) 

Sen att det är fullt liggläge i nitron vinner, min kille vill sova på mage och det blir ju inte lika skönt när man inte har helt platt liggläge.

Jag får väl göra en egen vagn, en enkel sulky med svängbara hjul.

Spidern med ergonomiskt handtag hur länge har den funnits, sa till sambon igår att jag tror att emmaljunga läser våran tråd och våra klagomål på det handtaget ;)  
  • t0va

vem var det som funderade på ifall måtten stämde på scooter S, det står olika på infosidan om den och på jämförelsetabellen, 88x52x37 11.8+1kg och sen på infosidan 88x53x52 10.1+1.9kg dvs. vikterna som är på scooter 2.0

Så den 2.0 borde inte ha 52cm i höjd om den nya kan få ner det till 37cm, verkar ju knasigt, nog för att det är små hjul fram men ändå. 

• t0va
    spratteldockan skrev 2011-07-02 19:41:01 följande:
    Jo, men då kunde de väl lägga en blänkare på hemsidan att de inte svarar på mail under vissa veckor.

På hemsidan verkar det som om de inte vill ha nån kundkontakt. De har inget telefonnummer och hänvisar helt till återförsäljarna.
    När jag ringde en återförsäljare och frågade vad ett helt nytt Nitro-chassi kostar så hänvisade de till Emmaljunga.
    Lite rundgång där kan tyckas..

Men du kanske har haft bättre tur?
    Jag har alltid fått snabbt svar när jag mailat, och sen har min affär ringt och frågat som nu med varukorgen. Inga problem alls men jag har väl haft tur verkar så. 

Skönt att ni övertalade mig om att behålla cityjet-sittdelen, den har stått i garderoben i ca 3månader, men idag använde vi den när vi var på kolmården. Främst för att man kommer åt varukorgen bättre med den och det går att lasta lite högre saker. Var åsk och regnvarning så vi hade regnställ och extrakläder med som tog lite plats.  Men även ifall det skulle ösregna så är jag inte lika rädd om den som nitro-sittdelen. 

Den var så perfekt, helt underbar att knuffa i backarna. Sonen satt still nästa hela tiden och han somnade fort 2 gånger och sov en stund i alla fall. Han vill annars sova på mage och sida så det var ett orosmoment men funkade ändå. :) 
  • t0va
    Planon skrev 2011-07-03 20:36:59 följande:
    Ta bort hela genom att trycka på de små plastbläcken. Kan krävas ex baksidan på en penna för att trycka in. Menar du få av tyget för tvätt så ta ex en kniv/mejsel och pluppa av plastkåpan på insidan av sufflettnavet. Där behöver du 2 st sexkanstnycklar, eller enkelt en skruvdragare och en IkEAnyckel i rätt dimension, sedan är det bara att skruva upp navet och trä av suffletttyget för ex tvätt, omklädning mm OBS du behöver bara skruva upp en sida.
    fast på min så är det inte någon plastkåpa över som man kan ta bort. Är en upphöjd som ser ut som en fingerborg på city jeten som går att ta bort och sen kommer man åt skruvarna men på nitron är det inte något sådant. Kan fota imorgon när sonen vaknat, den sittdelen står vid hans säng nu. 
  • t0va
    yodi skrev 2011-07-04 14:13:03 följande:

när vi nu är inne på det här med att ta av klädslar och tvätta dom.

hur ända in i tar man av klädseln på city jeten?

Det finns dragkedjor på sidorna och kardborre, bara att börja i en ände på ramen och jobba sig åt andra hållet och öppna alla dragkedjor som finns. 
  • t0va
    yodi skrev 2011-07-04 20:00:17 följande:

nu känner jag av mit "syndrom tummen mitt i handen"

men var/hur skruvar man loss den?

på utsidan längst ner där bågarna sitter ihop är det som en fingerborg i plast. Pilla loss den så kan du komma åt och skruva.
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-07-04 20:13:20 följande:
    men kollade lite bilder på min jet (den är hos svärisarna nu) och det ser ut som att det går att ta av sufletten. Under leden finns som två runda knappar på rad på höjden, tryck in dem och lyft i sufletten. Du kan behöva trycka ganska hårt, jet är ju en sittdel där man inte bökar runt med sufletten lika mycket som på de större modellerna och därmed automatiskt göt dem lösare.
    Japp du har rätt suffletten går att ta bort. På min räcker det att jag drar lite i fästet så släpper det. 

Idag blev jag äntligen av med quadroliften, känns skönt. 800kr fick jag för den, helt ok jag som hade trott jag skulle få gå ner en massa, är ju ändå en färg som inte finns på 2012 kollektionen. Köparen var nöjd och jag var nöjd bättre kan det inte bli.

Nu har jag bara babyskyddet och adaptern kvar att bli av med, men babyskyddet har han 1kg och ca 3cm kvar på så den får vara kvar ett tag till som "nödfallsstol".  
  • t0va
    Madebyday skrev 2011-07-01 22:21:57 följande:
    Hur pillar man bort suffletten på CC/Nitro och Ozone sittdelen, för att kunna spänna/skruva åt och/eller tvätta den?!
    Nu har jag fått svar på det, var inne på babyaffären. Tydligen finns det 2 olika sortes fästen, ett äldre som jag har på min nitro, det är helt platt där får man trycka till nitarna på något sätt. Sen finns det ett nyare där det är något som buktar ut. Det ska tydligen vara bättre så jag ska tillbaka imorgon och uppgradera. Hoppas det funkar eller gör att jag kan dra åt den själv sen. 

Någon som har bild eller kan fixa på det andra fästet?  
  • t0va
    VäntanochLängtan skrev 2011-07-05 18:07:21 följande:
    Nån som vet hur lång en vinteråkpåse är?

Tyckte allroundåkpåse i en citykorg kändes väldigt otympligt då den var väldigt stor, framför allt lång, i förhållande till liggdelen. Känns som den var mest gjord för sittdelen.

Har försökt hitta en bild med en citykorg med vinteråkpåse i för att få en uppfattning hur der ut i, men hittar ingen. Och varken här eller i grannstaden har de Emmaljungas vinteråkpåse inne i butik så man kan testa...

Sen fundera jag: hur länge använder man egentligen en åkpåse? När barnen springer runt på marken själva och blir blöta/leriga om skorna och sen ska upp i vagnen vill man ju inte stoppa ner dem i en åkpåse som blir skitig...eller?
    ja åkpåsarna är gjorda för sittdelen inte citykorgen. 

Funderar på samma sak som du ang. åkpåse. Kanske kan en fotsack vara lämpligare. Tänkte se ifall grey carbonite funkar ihop med min dark grey vagn, annars får jag väl leta efter en på någon rea eller begagnat. Har i alla fall köpt en äldre åkpåse nu för jag tror inte vi kommer använda en så mycket i år när sonen troligen vill ut och skutta endel. Vi klarade oss bra i vinter med overall och filt, hade en tunn fleeceåkpåse som användes till och från bilen. Då var han bara 6månader.  
  • t0va
    MorsningKorsning skrev 2011-07-05 18:30:16 följande:
    På förskolorna är åkpåse jättebra om de sover ute, då behöver de bara fleeceställ och slipper overallen då de ska sova (då är de så stora att de brukar tycka det är skönt att inte vara så påbyltsad).

Jag tyckte också åkpåse var bra då sonen blev äldre och man skulle iväg på affären t ex, då hade han bara jacka och skorna i varukorgen
    det är lite så jag tänker att den jag köpt nu kommer användas, ner med ungen och sen in i affären, eller gå några hundra meter hem till någon från parkeringsplatsen utan att behöva knöla på overall. 

På förskolan tror jag de kommer sova inomhus, har aldrig sett några som sover ute där tyvärr. Så jag kände att det räcker med någon enklare. Får väl se vad som händer i vinter. ;) 
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5