Inlägg från: the M Bitch |Visa alla inlägg
  • the M Bitch

Emmaljunga tråd, Vol 5

Aslög88 skrev 2010-06-11 11:50:23 följande:
    Undrar lite, jag har en emmaljunga classic med sport chassi, e riktigt nöjd med den förutom att jag inte har myggnätet integrerat och så har jag ingen liggdel heller.
    Jag skulle vilja ha en ny suflett men vad kostar såna?  och så en liggdel t.ex edge (den har väl myggnät?) Men går det att köpa liggdelen skilt?
    Classic 2011 säljs inkl. myggnät. Jag förmodar att det är integrerat i suffletten.

Det är roligt att så många tycks gilla starka färger, men också lite märkligt. Detta eftersom min erfarenhet som säljare är att typ 90 % av alla vagnar som går iväg är i tyger som har svart som bas.
    Varför kan inte ni färgglada komma till mig, så det blir lite roligare?  
  • the M Bitch
    Fru T skrev 2010-06-30 23:05:48 följande:
    såg nu när ja kollade på Emmaljungas hemsida att scootern som är där har sån Knapp i mitten på hjulen som det är på min Nitro.

Sen kollade ja på bilderna på -11orna å dom hulen är sånna som ja har på min scooter så ni kan kolla där om ni inte förstår vad det är ja menar...

När ja ändå är inne om hjulen... kan ja få bort framhjulen på Nitron för att göra rent och smörja, eller måste ja göra det när dom sitter fast??? Hittar inget i manualen om det å ja har en eventuell köpare så ja vill putsa upp hjulen med... Bakhjulen har ja diskat å det vore ju välldans smidigt om ja bara kunde ta bort å göra det med fram hjulen med!!
    Du menar hjullåsets "knapp". Ja det stämmer att Emmaljunga gjort om, så att det numera trycker på en plastbit som sticker ut på sidan, istället för en knapp i mitten.

Angående Nitrons framhjul, så kan man lossna dem, men det krävs verktyg.
    Vad är det du ska diska?
    Det är inte säkert du behöver ta av framhjulen om du bara ska smörja . Om du använder ett tunnflytande smörjmedel (teflon- eller silikonspray, INTE 5-56), så kommer du åt att smörja ändå.
    Hjullåsen på bakhjulen ska även de smörjas med samma spray för att fungera bra. 

Torka bara rent hjulen med en trasa, det är inte bra om det kommer diskmedel i hjullåset. 
  • the M Bitch
    Fru T skrev 2010-07-01 12:30:05 följande:
    Ok ja vill bara få bort det för att det är smidigare att göra rent det då .-) ne nå diskmedel har ja inte använt, bara ljummet vatten.. Men får sätta mig på backan å pilla då... Får man inte smörja med 5-56? det har ja gjort helatin å det har funka hur bra som hällst på alla vagnarna...

Å angående hjulen på min Scooter igen då... Jag HAR dom nya MEN den lilla plastkåpan som sitter i mitten har ramlat bort redan efter en dag en till va ju på väg bort när ja upptckte det å ja hade gått flera timmar på stan redan så kunde ju omöjligt hitta brickan igen.

Jan ja få en ny sån? Måste ja kontakta den butik som ja köpte vagnen i eller går det bra men vilken BabyProffsen som hällst???
    Det är inte bra att smörja med 5-56 eftersom det blir klibbigt efter ett tag och samlar då smuts och damm. Ett hjullås som det blir smuts i kan kärva ihop.
    Om man istället använder teflon- eller silikonspray blir det en hinna som stöter bort smuts. 

Jag vet inte hur Babyproffsen fungerar, men rimligtvis borde du kunna gå in i vilken av deras butiker som helst.
  • the M Bitch
    Turboplingen skrev 2010-07-01 12:11:49 följande:
    vad är det för verktyg som behövs?
    Mitt ena framhjul gnisslar som tusan på nitron och vill smörja det..
    Annars får jag försöka torka av när det sitter på, ser ju att det är mycket skit i hjulet..
    Du behöver bara skruva av hjulen om det är riktigt mycket smuts som samlats, annars brukar det räcka med att ösa på ordentligt med teflon- eller silikonspray, så det sköljs rent.

Jag vet inte exakt vilka verktyg som krävs, det brukar vår verkstadskille fixa  
  • the M Bitch
    LitenpåG skrev 2010-07-04 21:20:33 följande:
    Vi kommer få EN katalog till veckan och kanske tygprover.
    Sen kommer de andra katalogerna till kunder efter semestern. Tygproverna var de lute luddigt med svaret då jag frågade sist, eller mitt minne som tryter Flört
    Emmaljunga har sagt att bara de som var nere på visningen häromveckan fick tygprover med sig. Vi som inte kom dit får snällt vänta till augusti!
    Hemskt dåligt av dem att göra så... 
  • the M Bitch
    eec82 skrev 2010-07-04 21:55:40 följande:

e de sant dåligt, vi fick inte åka ner för vårat kontor. De ville bara ha en representant där. Inte ens om vi åkte på vår fritid fick vi... suck...

Varför gör de så? De tjänar de ju inget på om proverna ändå är klara. Suck...

Vi ville också åka, men chefen sa nej... Tyckte inte vi hade tid
    Så nu sitter vi där, med bara bilder. Men förhoppningsvis landar de första Scootrarna nu i veckan! 
  • the M Bitch
    Tuss73 skrev 2010-07-15 16:59:12 följande:
    Nu kanske jag är jättekorkad men i instruktionsboken för min Ozone står att man kan reglera korglutningen. Är detta detsamma som att reglera fjädringen? Vad gör själva korglutningen? Det ska finnas tre inställningar men hur vet man vilken man ska välja? Nån som kan göra saker och ting lite klarare för mig?
    Jag har inte hunnit läsa på om Ozone, men min avancerade gissning är att det är City Korgens lutning som avses.

När man ändrar läge på reglagen för fjädringen påverkas även lutningen på liggkorgen (och även sittdelen).
    I början ska man ha fjädringen inställd på det nedersta läget, sedan reglerar man upp den till det mellersta och så småningom till det översta.
    Man ändrar lutningen genom  att dra ut den grå "knappen" på reglaget och sedan vrida. 
    OBS! Det går bra att reglera NER när vagnen är uppfälld, men när man ska reglera UPP måste vagnen vara hopfälld, så det inte är belastning på fjädringen.

Anledningen till att man ska ha fjädringen i den nedersta läget, är att liggkorgen då blir plan. Om man har den i ett annat läge blir det en liten lutning på korgen och bebisen kan glida neråt i korgen. 
  • the M Bitch

OBS!
    Myggnäten som sitter i suffletten kan ha olika dragkedjor. Vi fick skicka ner hela suffletten åt en kund som tappat bort myggnätet, för Emmaljunga var tvungna att sy i ett helt nytt.
    De kunde alltså inte skicka bara myggnätet för de kunde inte garantera att de olika delarna av dragkedjorna skulle passa ihop. 

• the M Bitch
    stor grön drake skrev 2010-07-24 16:58:16 följande:
    borde gå, i början av denna (eller om det var i förra) tråden länkades till en blocket annons med en edge sittdel på CC chassi, och de är ju lika breda. Såg en aning förvuxet ut dock
    Det är ju precis samma sittstomme under tyget. Egentligen är det bara designen på tyget och suffletten som skiljer.
  • the M Bitch
    agustina skrev 2010-07-25 11:23:59 följande:
    så det går alltså att fästa sittdelen från mondialen på nitrochassit?
    det ser inte konstigt ut då?
    Det bör gå att göra. Har aldrig provat så jag vet inte hur det ser ut.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5