• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

I augusti tror jag att någon sa att det var dax för 11-modellerna.

• t0va

Man kör utan korg, sittdel med lift. Är den varianten vi troligen väljer. Vi testade att bära korgen men den var ju så otymplig så det får bli sittdelen och en hårdlift lutar det åt.

Svärmor bla. har en trappa upp och hon orkar inte bära så mycket där kommer vi nog vara enhel del så det är viktigt att det går att få upp barnet sovandes på ett enkelt sätt. Korgen känns mest otymplig om man ska göra sådana saker. Hade det funnits hiss där med så skulle vi nog funderat mer bara på en korg. Men nu när bebis kommer i slutet av augusti så kör vi som det verkar bara på sittdelen.

• t0va

Var på babyproffsen igår... nu har snön töat bort så jag kommer in, är ju onödigt att skotta ingången så kunderna tar sig in... *mutter*

Men de hade enhel del EM vagnar så jag kollade på endel tyger, måste ta med sambon och titta sen. Men jag är så velig när det gäller tillbehören, allt lutar åt en nitro och vi vill inte ha korgen, utan lift får det bli. Passar mig bättre så jag kan lyfta ut bebis lättare. För då kan jag stå vid fotändan och dra ut liften istället för att försöka stå vid sidan och lyfta i bebis.

Men hårdlift eller mjuklift är frågan... den mjuka är ju mindre men där behöver man väl inte lika mycket kläder och sånt? Bebis ska komma i augusti så den åker säkert liggande i vinter, inte för att vi lär göra några långa vinterpromenader för jag har så svårt att röra mig ute vintertid. Inte lätt att rulla rullstol med massa tunga kläder. Sen pratade vi om att ev. köpa en äldre vagn med 4 hjul att ha i vinter om det blir snö som iår, så då känns nitro helt perfekt.

Va tycker ni andra som har testat med barn i vagn, är det bättre med hårdlift och sen massa kläder och sånt eller vad tror ni?

Personalen i affären brydde sig inte så jag orkade inte fråga heller... i andra affären så tyckte de hårdlift men jag vill kolla runt lite.

• t0va
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2010-04-08 12:19:42 följande:
    Blev brydd först varför du inte kunde stå vid sidan av vagnen men sen såg jag du sitter i rullstol. Är det permanent eller tillfälligt? Låter som ett klokt val ang vagn köp,då har ni en smidig vagn och kan köpa en bättre beg med 4hjul när det inte funkar med nitron.
    Förhoppningsvis tillfälligt... men det har varat i 3år nu, kan stå och gå lite på bra perioder och innomhus, men är inte stabil nog att stå och lyfta ut ett barn. Är knappt så jag fixar att lyfta kaninerna på 3kg... då är ju de aningen tåligare än ett spädbarn och mer stabila i kroppen. Hoppas visserligen på att våran ska älska att åka sele så jag kan klara mig utan vagn det mesta men man kan tydligen inte förbeställa den sortens barn ;)

Nitron var helt perfekt, vi såg den redan i v.5 när vi gav oss ut för att kika, trodde det skulle bli supersvårt att hitta vagn. Den är i helt rätt höjd för jag kan stå med sidan mot vagnens fotstöd och sen bara dra ut en lift över i mitt knä. Inga lyft och inte behöver jag luta mig över vagnen och riskera att falla eller så. Nästan så man kan tro att den är tillverkad för mig.

Så får vi köpa något mer om sambon kommer gå på skogspromenader eller känner behov av något utan småhjul. Finns ju så mycket begagnat för bara några hundralappar som säkert fungerar väldigt bra.

Såg massa tillbehör igår och klämde och kände blir många svåra val med färg och dynor och allt annat :)
  • t0va
    EliasMamma09 skrev 2010-04-13 21:45:26 följande:
    Någon som vet hur mycket minimizer sittdynan kostar? kanske skrev fel på namnet men hoppas någon kan svara.
    400kr har jag för mig att det var, står i tråden så jag kan söka och se så jag säger rätt.
  • t0va

350 säger en webbshop, så runt 400kr, jag såg de för första gången förra veckan och de såg ju väldigt snygga ut. Får nog släpa med sambon och kortet och handla sen när det blir dax ;)

• t0va
    Ellien skrev 2010-04-14 10:14:09 följande:
    och vi satsar fortfarande på att köpa en till bebis nu i sommar. Tyckte de andra vagnarna hade mer allvarliga fel och brister. Så jag är inte orolig, finns så mycket annat som är större risk att barnet skadar sig på än vagnen känner jag av det jag läste i rapporten.
  • t0va
    the M Bitch skrev 2010-04-14 21:00:39 följande:
    Gu vad praktiskt att köpa ett barn! Så man slipper släpa på magen å allt det där jobbiga med förlossningen. Ursäkta, jag kunde inte motstå det....
    Jag kan köpa en åt dig med om du vill ha ;)
  • t0va
    Kianne skrev 2010-04-21 20:55:47 följande:
    Tack Zelmilainen, en fråga till då: Det här med fäst bar bilbarnstol från mmaljunga, är det en bra grej att ta med, eller ska man välja bilbarnstol oberoende av vagn. Hade inte ens tänkt på det förrän jag läste om att bilbarnstolen gick att sätta fast på cc, men inte på ceroxen nu.
    Vi valde att köpa babyskyddet som går att sätta på vagnen, har inte köpt vagn än men allt lutar åt en nitro. Såg att det nu finns adapter även för Britax baby safe plus SHR, men vi har köpt emmaljungas. Känns som en vettig lösning för oss, sen får vi se hur mycket vi utnyttjar det men ett par av våra vänner som fick barn för ett år sedan rekomenderade att göra så.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5