• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Viktorsmamma2010 skrev 2011-03-20 21:49:59 följande:
    Vi har pampers nattblöjor på natten. dom har aldrig läckt! håller i 12 timmar :P *tipsar* :D
    Vi har testat de också... läcker inte lika mycket som dagblöjorna men lite då och då. Nu hittade jag icas egna blöjor och de håller tätt hela natten. Så nu är det mest kräks som är problemet ;) 
    stor grön drake skrev 2011-03-20 21:53:57 följande:
    Var hittar man dem? Jag ahr sökt ÖVERALLT efter nattblöjor, så vi ska slippa stiga upp och byta mitt i natten, alternativt byta pyamas på morgonen...
    Pampers baby dry heter nattblöjan, inte helt lätt att se att det är en nattblöja. Min mor köpte ett jättepaket för hon trodde det var en annan modell bara, tur att man kan ha de dagtid också. Inte lätt att hitta rätt bland alla olika sorter. 
  • t0va
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-03-20 23:08:43 följande:
    men har du testat en större stl. kanske ? dom ska ju inte läcka, då kan d va så att man har för liten stl. :)
    Mer ot, men japp vi har en kusin som hade större storleken men nu har slutat med blöjor så vi fick deras lager. Hjälper inte det heller. 

Nu när jag är i rätt tråd så kan jag skriva det jag skulle skriva. ;) 

Vi har kört med nitrosittdelen ett par gånger nu och jag är så nöjd, var lite nojig att den inte skulle passa oss eftersom cityjet-sittdelen varit så kanon. Men nu när sonen vill sova på sida och mage så är den underbar. Han älskar att sitta i den också. Inatt somnade han i bilen så vi la honom i vagnen när vi gick upp till lägenheten och han har sovit hela natten i vagnen. Jag trodde han skulle pipa  och ville komma till sängen men inte.

Så skönt att det verkar funka :)  
  • t0va
    Uliise skrev 2011-03-21 11:21:09 följande:
    Vad bra!
    Ja CC/Nitro-sittdelen är riktigt bra, stoor sufflett och massa plats. Måste kännas skönt att ni kan variera med den ergonomiska också
    ja det är en kanonkombination. Igår när vi var på tropicarium och tittade på djur så tog vi den ergonomiska, så han skulle komma lite högre upp och han skulle ändå inte sova i vagnen. 

Var så vi resonerade när vi valde nitron att den funkar när han blir lite äldre och vi ger oss ut på saker. Inte helt fel att ha sin säng med sig överallt. :) 
  • t0va
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-03-21 13:42:26 följande:
    hur gammal e din son nu? jag vågar bara låta min sova på dagen i vagnen nu eftersom han börjat resa sig lite. men skulle gärna vilja natta han i vagnen ibland när han e gnällig men vågar inte låta han sova där sen. men kan heller inte bära över han från vagnen ti spjälsängen utan att han vaknar :P
    7månader, han har precis börjat att kunna ta sig upp till sittande ifall han ligger i vagnen och ryggstödet är ett hack upp. Men ofta ligger han på sidan och då kommer han ingenstans. 

Fast en morgon när han låg där så hade jag glömt knäppa grenbandet, tog bort den när han sov i åkpåsen när vi var i affären så han hasade ner och låg under bågen när jag märkte det. Men nu när jag ser till att knäppa grenbandet så går det.

Jag funderar på att köpa en externsele och ha på honom när han sover i vagnen så han kan sitta fast med överkroppen också men ändå ligga på sida. Vet inte om det fungerar men jag fick ett tips från en mamma som hade det så. Vi vill att sonen ska sova ute på dagen nu när det börjar bli varmare igen, troligen kommer han göra det på förskolan så det känns bra att börja vänja honom. Han sov ute i höstas som nyfödd också. 
  • t0va
    JwJw skrev 2011-03-22 20:35:39 följande:
    Hejsan hejsan =) idag ramlade ena delen av en knapp på fotsacken som man fäster på vagnen...Någon som har nå tips på hur man kan lösa de/fixa en ny?
    Det är nog vanliga rockknappar som man kan köpa i butik och sätta dit själv, ifall det är tryckknapparna du menar. 
  • t0va
    JwJw skrev 2011-03-23 07:38:55 följande:
    hittade inget när jag sökte på rockknappar dock ...hmm
    Jag hittade nu när jag sökte på tryckknappar istället. Du har ingen tygaffär i närheten, lättast är nog att ta med sig vagnen eller påsen dit och få en som passar. 
  • t0va
    karin h skrev 2011-03-23 19:17:23 följande:
    Hej

Är det någon här som vet om man kan sätta en ozone sittdel på citycross chassi? Passar den till det chassit eller är den för liten?

japp, alla "city" delar passar ihop. 
  • t0va

Nu har jag fått nytta av quadroliften... 2 gånger har sonen varit påväg ur vagnen via fotstödet, en gång låg han ihopkurad vid fotstödet och bygeln andra gången låg han på mage och dinglade med fötterna under fotstödet. 

Selen funkar inte eftersom han vrider sig så och vill sova både på rygg och mage, fast oftast sidan. Så nu har jag satt dit liften fast i åkpåseläge utan locket. Så han inte kan kräla ur den vägen. Håller på att leta efter en mjuk sele att sätta på honom när han sover i vagnen. Dels för när vi är ute men nu när han är förkyld är det perfekt att låta honom sova i vagnen med ryggstödet ett hack upp. Blir mycket bättre än att ha sängen i lite lutning.  

• t0va
    JwJw skrev 2011-03-26 07:18:03 följande:
    Funderar på att sälja min citycross iaf får så ont i axlarna av att köra den och skulle vilja ha en nitro men vissa säger ju att det inte går i snö alls...va tror ni?
    jodå den går bra i snö, det som är tungt är när det är såndär snö som det blir på parkeringsplatser när man bara sjunker, fast då tror jag inget fungerar bra mer än skoter.  Vi funderade på att köpa ett begagnat cross-chassi eller liknade för vintern men det behövdes inte. Jag var ute och gick i nysnö och det gick det med. Blev mycket positivt överraskad. Det jag märkte var att endel andra vagnar med 2 små hjul fram hade större problem än vad vi hade med nitron. Tror det skiljer endel på hur de små hjulen är utformade. 

Vi såg en vagn under julhandeln som var före oss och de fick kämpa medans vi kunde gå normalt. Jag har lite svårt att gå nämligen och har vagnen som rullator men just då sa jag åt sambon att vi kanske skulle få vända eller så fick han ta vagnen och gå och sen hämta mig så jag kunde stödja mig på honom. Var ca 50m av vägen som var dålig. Men det behövdes inte vi kunde traska på. :)

Den andra vagnen var en med ungefär lika stora småhjul men ändå hade de problem.  
  • t0va
    Amariea skrev 2011-03-26 17:27:42 följande:
    En fråga till er som kan Emmaljunga. Hämtade ut vår nya City cross med hårdlift idag. Jag tycker att hårdliften lutar lite framåt. Alltså att huvuddelen är lite uppåtvinklad. Sittdelen är i fullt liggläge. Ska det vara så? Det är ju inte jättemycket och jag tänker att det kanske är meningen att bebisen inte ska ligga helt horisontellt? Har försökt trycka ner den så långt det går. 
    Ska vara så, jag tänkte samma sak när vi satte i våran lift. Du kan ju titta hur fjädringen står, om jag inte har fattat det fel så gör den att vagnen lutar lite mer. Står i manualen hur man ändrar den och du bör ha den på mjuk. Sid 9 City Cross
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5