Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

Emmaljunga tråd, Vol 5

metallic skrev 2010-08-11 22:07:16 följande:
    den har inte hakat upp sig. har provat vänt på sittdelen med det är likadant. om man tittar under så är den på 4:e haket men den lutar ändå lite upp.
    dottern börjar dagis på måndag så jag börjar få lite panik.
    Mysko. Har du vändbart handtag? Vet att våran är olika tung att svänga beroende på vilket håll den är åt, och tror det beror på hur sliten den är på ena sidan.
    Kan du inte spänna fast henne i selen? Eller är hon som min och ska sova på sida/mage?
  • stor grön drake
    metallic skrev 2010-08-11 22:38:36 följande:
    ja det är vändbart handtag, har provat haft handtaget åt båda hållen men det är lika dant.  tittar man under på själva ramen till huvuddelen så går den uppåt och inte rakt ut.

jag kan säkert spänna fast henne men vill ju att hon ska ligga rakt, och hon verkade inte gilla att den lutade.
    Har du någon babybutik i närheten som du kan gå in till? Vi har fått underbar hjälp av våran trotts att vagnen är begagnad (iof köpt där från början, men det vet inte dem om), så kanske de vet vad som är på tok, verkar väldigt konstigt det där.
    ludicrous skrev 2010-08-11 22:21:53 följande:
    Hejsan! Är tyget till citykorg och city cross avtagbart o går att tvätta i maskin?
    City Crossen går att klä av, city korgen vet jag inte. Tvättråd finns i bruksanvisningen eller via emmaljungas hemsida. Jag har däremot kört båda mina edge klädslar på 40º med ett helt vattenlösligt tvättmedel (så att det inte blir några fula "smulor" kvar i tyget) på vanligt program, finns det skon eller handtvättsprogram är det nog bättre om du använder det för att vara på den säkra sidan.
  • stor grön drake
    Sandriks skrev 2010-08-12 12:28:06 följande:
    Edge med sportchassi VS. City cross med Citykorg
    Oj, vad har du för behov? Vad har du för utrymme? Hur stor bil har du?

Kikade på din press och såg att du väntar januaribarn, så i fråga om edgens liggdel vs citykorgen blir storleken betydelselös då det inte behövs packas fullt med värmande saker när bebisen blir större, för då är det sommar. Och när hösten och rusket kommer vill barnet antagligen sitta själv. Där hittar du fördelen med edge, den har ett litet ryggstöd som man kan fälla upp (men min son gillade aldrig det) samt en thermobase (botten) som man kan öppna ett reglage i om det är varmt, för bättre ventilation.

tygkorgen på CC sitter högre än på edge, och även om jag och flera andra edge användare varit väldigt missnöjda med det, har jag aldrig sett en CC ägare klaga.

På edge kan man höja och sänka handtaget (teleskop) medans man på CC vinklar det.

Edge är högre bredare, längre och tyngre, men sittdelarna är precis lika stora, det enda som skiljer dem åt är sömmnaden, och i vissa fall färgsättningen, på klädseln.

Sufletterna är lika, skillnaden är att på edge använder man sufletten både till ligg och  sittdelen medans den mindre city korgen har en helt egen suflett.

Att köra edge är lite som att köra pansarvagn med fjädring. Den kommer fram i de flesta väglag (även om vi stötte på patrull i halvmeters plogvallar i vintras) när andra vagnar snällt får stanna inne. Med liggdelen på så har man barnet högt upp nära sig, och slipper böjja sig så mycket direkt efter förlossningen. Det är ett härligt gung i vagnen

Jag har enbart kört edge, och detta är min erfarenhet. Eftersom jag surfat runt lite har jag sett samma uttryckt av många CC ägare, så till slut och sist handlar det om utrymme.
    Får vagnen plats i er bil? Ska den lyftas in och ut mycket gör de 4-5 kilon som skiljer en hel del. Edgens största nackdel ärr storleken, CC är mycket mindre och smidigare.
  • stor grön drake
    annakohler skrev 2010-08-12 14:13:49 följande:
    kan en liggdel ifrån en edge duo 2003 passa på ett chassi till CC 2008??
    för kunnandet skull, ja, för fastsättningens skull nej. quick-fix fästena kom 2005, de delar som är äldre går inte att "låsa" fast  på quick-fix grejerna, även om de nog går att lägga dit (knopparna är på samma ställe)
  • stor grön drake
    Sandriks skrev 2010-08-12 15:15:21 följande:
     Jag kan börja säga att jag alltid sagt att jag skulle ha en CC tills NU, när jag fick höra i förbifarten att de är kass i snömodd och liknande motför Edgen. Så nu har jag fått beslutsångest! Foten i munnen

Jag bor i en by i norrbotten där vägunderhållet vid snöfall är sisådär. Våra vägar prioriteras inte så hårt om vi säger så.
    Jag har en hund och bor i lägenhet så jag måste ut, även om det är snömodd, så vagnen ska kunna gå i skitväder.
    Den kommer nog mest vara på hemmaplan, så som vårat liv ser ut nu, så vikten gör inte så himla mycket egentligen.

Det jag egentligen undrar främst nu när jag tänker efter är , hur mycket sämre tar man sig fram med CC motför Edgen?

Och jo, menade du att man kan fälla upp ryggstöd i liggdelen på Edgen eller fattar jag helt fel?
    Och vad menar du med att tygkorgen sitter högre på en CC motför Edgen? Skäms

Edgen är ju Rollsroyce men jag har någon grej för CC som jag inte riktigt kan släppa Skrattande
    den "plastbiten" som ligger framför det gråa i huvudändan, går att fälla upp, så finns det fixeringsringar för sele framför den.

Edge och CC har olika chassin. Edgens är högre, bredare och längre (och tyngre), därmed kommer både sitt och liggdelen att vara högre upp än på en CC. Hur i hela friden de lyckats få varukorgen lägre (de är inte likadana) är för mig ett mysterium, min hänger 2-3 cm från mark med myggnät, footsack och en keps i...
    Antagligen kan CC's varukorg på något vis luta på chassit, medans edgens hänger löst. Lastar man något med lite vikt sjunker den till 0.5-1 cm...

Jag älskar vår (begagnade) edge, men hade jag vetat när vi köpte att sittdelarna var lika stora hade jag kanske tänkt annorlunda. Eller inte, vi valde efter vad mannen tyckte var bekvämt och längden på liggdelen då vi (med rätta) misstänkte snabbväxande bebis.
    Men till nästa bebis blir det ett nytt chassi, och då antagligen ett CC-chassi
  • stor grön drake
    Arabis skrev 2010-08-12 18:14:52 följande:
    Hej!

Ngn som vet om det finns intresse av begagnade Emmaljunga delar?
    Har en vagn, som jag plockat delar ifrån som jag behövde.
    Kan man sälja begagnad klädsel? ( Ej suflett), frambåge? Myggnätet som satt i sufletten ( Har båda dragkedjorna med), chassi? Sittdel utan/ ( el med) klädsel? Vagnen är från 2005, en sport/ duovagn, el vad den nu hette. Har Easy fix fästen. Var ska man isf annonsera??
    tja, jag har ju denna sommar köpt en begagnad klädsel (samt liggdel och suflett) till min vagn, samt ett myggnät som jag sytt fast i det (eftersom klädseln är från -02)
    Blocket är väll alltid ett bra ställe att börja på, eller tradera
  • stor grön drake
    Sofi 83 skrev 2010-08-12 19:58:10 följande:
    En fråga bara. Hade din klädsel från 2002 inget integrerat myggnät?
    Vi har ju köpt en sovvagn att ha vid dagmamman och den borde vara 2002 års modell eftersom den är tillverkad i december 2001 (åtminstone är det datumet som står på chassit). Den klädseln har nog inbyggt myggnät...
    Är inte hundra på om den är -01 eller -02, för jag har inte fått tummen ur och mailat emmaljunga ännu. Däremot behöver inte liggdelen, eller klädseln vara från samma år som vagnen (chassit jag fick med klädseln är antagligen ett eller två år äldre än själva sitt och liggdelen)
  • stor grön drake
    tickelina skrev 2010-08-14 19:10:29 följande:
    Lilla snöflingan: Självlart .... haha jag storhandlar på Citygross ;) Skrev lite fel dära...

Hmmm nu komme rjag inte ihåg vad min vän sa... kan det har varit Nitro City?

Hmm at det ska vara så svårt, jag bor i Sthlm & får barn i januari! Vill gärna ha en sån man kan ta ur & bära upp till lägenheten! Vilken ska jag välja? Har hört city cross ska vara super men att det kommit en modell som var smalare, eftersom att när barnet börjar sitta så är dte lite trängre på den nya  modellen. Istället för att bädda runt osv...
    det är scootern som blivit smalare, nitro-city-cross har samma breda sittdel som edge, ozone har en smalare, ergonomisk sitts.
  • stor grön drake
    Uliise skrev 2010-08-16 15:46:24 följande:
    Å andra sidan kanske hon ändå inte vill ta ut vagnen och använda den första veckan, så då blir det inte lika bråttom

Min son var... *räknar på fingrarna* ... 4 dagar gammal när han var ut och åkte vagn första gången. I november. Just första veckorna hade jag inte kunnat leva utan vagnen, det var bara utomhus jag inte kreverade av hans skrik (fick babyblues delux...)
  • stor grön drake

Vi använde vår första dagen hemma (åkte från BB i bil kvällen innan) när vi följde maken på jobb. Men vi var ute varenda dag i vintras, nu i vår/sommar har det inte varit liak mycket då han slutat sova länge i vagnen (måste ju titta på allt...)

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5