Sandriks skrev 2010-08-12 12:28:06 följande:
Edge med sportchassi VS. City cross med Citykorg
Oj, vad har du för behov? Vad har du för utrymme? Hur stor bil har du?
Kikade på din press och såg att du väntar januaribarn, så i fråga om
edgens liggdel vs citykorgen blir storleken betydelselös då det inte behövs packas fullt med värmande saker när bebisen blir större, för då är det sommar. Och när hösten och rusket kommer vill barnet antagligen sitta själv. Där hittar du fördelen med edge, den har ett litet ryggstöd som man kan fälla upp (men min son gillade aldrig det) samt en thermobase (botten) som man kan öppna ett reglage i om det är varmt, för bättre ventilation.
tygkorgen på CC sitter högre än på edge, och även om jag och flera andra edge användare varit väldigt missnöjda med det, har jag aldrig sett en CC ägare klaga.
På edge kan man höja och sänka
handtaget (teleskop) medans man på CC vinklar det.
Edge är
högre bredare, längre och tyngre, men sittdelarna är precis lika stora, det enda som skiljer dem åt är sömmnaden, och i vissa fall färgsättningen, på klädseln.
Sufletterna är lika, skillnaden är att på edge använder man sufletten både till ligg och sittdelen medans den mindre city korgen har en helt egen suflett.
Att köra edge är lite som att köra pansarvagn med fjädring. Den kommer fram i de flesta väglag (även om vi stötte på patrull i halvmeters plogvallar i vintras) när andra vagnar snällt får stanna inne. Med liggdelen på så har man barnet högt upp nära sig, och slipper böjja sig så mycket direkt efter förlossningen. Det är ett härligt gung i vagnen
Jag har enbart kört edge, och detta är min erfarenhet. Eftersom jag surfat runt lite har jag sett samma uttryckt av många CC ägare, så till slut och sist handlar det om utrymme.
Får vagnen plats i er bil? Ska den lyftas in och ut mycket gör de 4-5 kilon som skiljer en hel del. Edgens största nackdel ärr storleken, CC är mycket mindre och smidigare.