• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Uliise skrev 2010-11-13 19:29:28 följande:
    Jag var inne med min city cross på en barnvagnsaffär här och snackade nya däck med en av de som arbetade där.
    Min vagn är ju från 08 och jag tycker att däcken är lite väl dassiga med allt smågrus som fastnat i dem, visade dem för henne och hon sa att det inte var så farligt. De hade haft kunder som köpt en ny vagn (med els punkteringsfria däck) alldeles innan förra vintern, och sedan bara någon månad sedan fått byta däck för att däcken blivit pepprade av småsten!

Så hon tipsade mig att vänta med att byta däck tills vintern är över, med andra ord tills de spolat gatorna och smågruset är borta.

Det här är ju bara en av alla nackdelar med punkteringsfria däck, att det är så dumt material i dem att små sten fastnar...
    Precis jag hade samma problem med framhjulen till rullstolen men då var det en dålig blandning som gjorde det. Fast gruset som är nu är inte att leka med sylvasst och ger många punkteringar. Funderade på att köpa nya och ha sommar och vinterhjul. Är inte så kul att köra inomhus när det är vassa stenar i så jag får rensa lite men det är ett litet problem, är så nöjd ändå. :) 
  • t0va
    JwJw skrev 2010-11-15 12:43:47 följande:
    Men gud har inte ens slagit mig tanken att folk skulle ljuga om året:O HUA har hittat en edge från 2009 i färgen java, den fanns väl då va?
    jodå folk ljuger, men be att få kolla på märkningen där står tillverkningsår. 
  • t0va
    CoolJen skrev 2010-11-17 10:26:17 följande:
    [quote][quote-nick]CoolJen skrev 2010-11-17 10:23:58 följande:[/quote-nick][/quote

Svart, vet inte om det är nån speciell färg men svart iaf med vita ränder/sömmar och vit/vitprickigt innertyg.

Kan man vända sittdelen på nitro?
    Är helt ny på emmaljunga
    Japp :) 
  • t0va
    Zelmilainen skrev 2010-11-20 20:32:52 följande:
    jag diggar priset med 700/styck eller 1500 för båda. det blir ju dyrare att köpa båda!!! *asg* och sen att det skulle va en hårdlift vilket det inte är eftersom det är en sep liggdel i annonsen...
    ha, ha... underbart. Tror jag får be sambon att köpa ena vagnen så köper jag andra så vi får rabatt, precis som farmor och farfar gör på ica när det är rea på toapappet men man bara får köpa ett visst antal/hushåll. :D
  • t0va
    Naura skrev 2010-11-21 21:52:06 följande:
    Hej alla Emmaljunga experter!

Jag har en fråga ang. babyskydd. Ska köpa en emmaljunga Edge Duo Combivagn, 2011s årsmodell, och vill köpa en adapter och ett babyskydd till den. Men i katalogen och på hemsidan så står det inget om en basenhet som ska monteras i bilen, och i en butik som jag frågade i så sa dom att det inte finns någon basenhet som passar. Inte i märket emmaljunga iaf.

Men min fråga till er är, om det finns något babyskydd i ett annat märke, ex Britax, som man kan använda med Emmaljungas adapter till vagnen, OCH som har en basenhet som man kan montera i bilen så man slipper hålla på med bältet varje gång den ska in o ut ur bilen??

Är lite ny på detta med vagnar, skydd och adapters, så om ni inte förstår vad jag menar så kanske jag använder fel termer, men jag vill alltså ha en enhet i bilen som man kan klicka fast/lös stolen i, och så vill jag har en stol som passar till emmaljungas vagn. Hoppas ni fattar vad jag menar. :)

Tacksam för svar!!
    Japp britax babysafe plus har bas och går att sätta på vagnen men man måste ha en extra adapter
    , babysafe plus shr funkar också med adapter. Om du kollar på inlägg 140 här så ser du www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
  • t0va
    Madebyday skrev 2010-11-21 23:21:22 följande:
    Vad kul att se att mitt inlägg i BT kommer till nytta för andra.

Jag undrar bara om samma adapter passar till Edge?
    Ni ÅF och experter har mer kolla på det än mig, är det EasyFix fästen på en Edge också?
    :D Ja visst är det bra. 

Japp är easyfix där med.

Jag trodde inte att vi skulle få nytta av att kunna klicka över babyskyddet på vagnen men så fel jag hade, speciellt nu när lillen inte vill ligga ner på rygg utan sitta mer upp. Han sitter heldre kvar i babyskyddet när vi ska in och handla än att ligga i vagnen och palla upp med kudde går bara korta stunder. För han vägrar sitta still och glider ner hela tiden.  
  • t0va
    Movieprincess skrev 2010-11-21 23:52:27 följande:
    Passar inte ståbrädan på nitro? Har en emmaljunga ståbräda som vi haft till city crossen men den verkar inte passa på nitron
    Den borde passa, här har du manualen om det kan hjälpa ifall det är samma modell av ståbräda http://www.emmaljunga.com/files/se/Akbrada_v1_1.pdf
  • t0va
    svea87 skrev 2010-11-23 16:08:51 följande:
    Okej ja det kan man ju göra iförsej...Om det finns några kvar nu det vill säga. Tänkte fråga om citykorgarna är tunga? Vi bor på tredje våningen nämligen så kommer ju behöva bära upp ligg delen. Tänkte köpa en hårdlift men citykorgarna är så fina också : )
    Det är inte tunga men otroligt otympliga jag skulle aldrig fixa att bära ett sovande barn i den, quadtroliften däremot går det och jag gissar att hårdliften är lika lätt. Korgen är stor och fin att sova i men bred villket gör att det blir jobbigt att bära. 
  • t0va
    svea87 skrev 2010-11-23 20:42:07 följande:
    Okej. Jag satsar nog på hårdliften hade den till sonen och va nöjd : ) Men jag undrar också jag har hittat två billiga hårdliftar på blocket nu. Men tänkte om jag inte hittar en vagn på blocket kan man köpa bara vagnen citycross utan liggdelen? Alltså bara sitt delen.?
    Men ingår det korg till citycross, är det inte bara sittdel till den som till nitron? Är väl bara monodial och edge där det ingår. Men jag kanske har fattat det helt fel. 
  • t0va
    CoolJen skrev 2010-11-23 21:29:04 följande:
    Vart på vagnen ser man vilken årsmodell det är?
    Någonstans ska det sitta en lapp med datum på, antar att det är tillverkningsdatum. Hittar inte vart på chassit nu men på sittdelen så står det vid easyfixfästet. På korgen jag har står det under korgen. 
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5