• Laire

Emmaljunga tråd, Vol 5

MissR skrev 2010-05-31 11:03:29 följande:
    jag är nästan helt säker på att nitron kom hösten 2008. Vi fick dottern på sommaren och då fanns den inte iaf.....
    Ja jag tror också det. Nitron kom väl med modell 2009 så detta blir tredje omgången Nitro nu till 2011.

Syns inte styret i bild? Då kanske man kan se om det är svängbart.
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Laire
    Surkatt skrev 2010-05-31 21:46:27 följande:
    Nu ni alla experter och emmaljungalovers... Kan nån hjälpa mej att reda ut begreppen lite. Jag har en Nitro nu som jag älskar, men har ändå börjat fundera på en annan vagn då dottern nu är 16 månader, skulle vara smutt med nån som är ännu lite mindre...  Men scootern har enligt hemsidan mindre sittmått, väger i stort sett lika mycket, tar ungefär lika mycket plats i bilen och är gissningsvis inte lika lättkörd som nitron pga av de fasta hjulen... Kikade lite på Brio spin, men maxvikten är 15 kilo och min långa och stora tjej väger idag över tolv så det känns väl sådär att köpa för så kort tid... Lyxproblem att ha en vagn man är så nöjd med att jag inte kan motivera maken att vi behöver en ny.... Men vad sjutton ska vi ha för vagn?
    Jag skulle nog inte köpa någon ny förrän dottern blir äldre och inte behöver sova i vagnen, då skulle jag köpa en EL Spider eller Brio Sitty. Dock kan det även där bli så att du saknar de svängbara hjulen.

Jag har en Scooter och numera känns den jättestor jämfört med andra sulkys, men det känns inte värt att byta innan sonen slutat sova i vagnen. 
  • Laire
    MammaTillFelicia skrev 2010-06-01 09:33:30 följande:
    vet att jag för ett tag sen läste en tråd där en tjej hade gjort en förlängning av fotstödet till scootern, vet nån vad jag menar? sökte nu men jag kunde inte hitta den! hon hade satt en metallbit innanför plastdelen...
    Här är bilder och beskrivning:
    http://www.familjeliv.se/hem/frida_84/galleri.php
  • Laire
    Nomen skrev 2010-06-03 08:19:48 följande:
    Någon som vet om stänkskydden på scooter 2.0 passar en scooter modell 2009? M Bitch kanske vet?
    det är ju nya, smalare hjul på 2.0 så jag är i alla fall skeptisk. Jag tror t o m det varit uppe tidigare i tråden.
  • Laire
    Zelmilainen skrev 2010-06-04 17:52:06 följande:
    va dåligt att de inte visar det på hemsidan förrän så sent. kan tycka att de borde uppdatera där först av allt...
    De vill säkert att återförsäljarna ska vara pålästa på allt nytt innan kunderna får tillgång till informationen och börjar ställa en massa frågor
  • Laire
    Madebyday skrev 2010-06-06 08:07:55 följande:

Sittdel + hård-/mjuklift
    Citykorg + hård-/mjullift

Mycket tacksam för hjälp och tips!

Jag skulle inte köpa en Citykorg och en mjuk/hårdlift eftersom det ju blir lite kaka på kaka (både kostnadsmässigt och funktionsmässigt) om de ens får plats i citykorgen. Citykorgen är ju en helt separat liggdel så man inte använder sittdelen alls.

Ska man bära upp bebisen skulle jag nog ta mjuklift eller Quadrolift, hårdliften är nog mer otymplig att bära ensam.
  • Laire

Jag hade också dumpat Nitron direkt...

I övrigt tycker jag valet är svårt... Har kollat på EL jämförelsetabell och mina åsikter är:

Classic Sport 16,7 kilo
    + Stor varukorg i stål, bra för alla kläder och skor som ska med.
    + Fotsack ingår.
    + Lufthjul ger (oftast/alltid?) bättre körkomfort för den som kör.
    - Lufthjul behöver pumpas och kan få punktering.
    - Hjulbroms.

Citycross 14,4 kilo
    + Sol och insektsnät finns i sufletten.
    + Väger mindre.
    + Punkteringsfria däck som behöver mindre skötsel än lufthjul.
    - Varukorg i tyg.

Jag skulle nog ha tagit CC på grund av hjulen, det är aldrig skoj då man har bråttom eller är ute, svänger och upptäcker att bakhjulen flyter ut pga för lite luft. Det skulle inte heller vara kul att få punktering då man är ute.

Vi har en Scooter (gamla modellen) som då har  en liten varukorg så vi har alla kläder i vår (tömda ) skötväska istället, vi köpte en för 350 kronor på Coop.  

• Laire
    MissR skrev 2010-06-10 11:17:48 följande:
    Tjejen min blir 2 år i sommar...då kommer den ju knappt skilja någonting i pris från scootern. Hade ju hoppats på att den skullevara lite billigare....

Finns det någon bild på nya spidern med soltak?
    Ja både Brios modell och Spidern är ju så jäkla dyra numera!

Brio körde för två år sedan var och varannan månad erbjudanden om 995 för vagn+suflett+ratt, nu är det bra om du kan få ner det till 1300 utan suflett, utan ratt.

Man vill ju köpa de enkla vagnarna utan liggläge för att de är billigt och det är små vagnar, men då det inte skiljer många cm samt att priset är så likt t ex Scootern så blir det ju inte lika självklart.
  • Laire

Tur att man inte ska ha barn nu Det var bara en jag gillade: den mörka med blommor (är så svag för blommönster). Problemet med den är ju bara att mörkt är så tråkigt! Jag älskade min Pro Forrest men efter tre defekta klädslar så vågar jag inte lita på PRO-färgerna igen (vill ju inte ge min ÅF mer problem )

Jag hurrar däremot för det genomskinliga regnskyddet, vad bra  

• Laire
    Zelmilainen skrev 2010-06-11 05:26:02 följande:
    det är ju dock ej protyger (det heter ju nåt annat) elelr e jag helt ute och snurrar?
    Jag skrev visst lite konstigt Jag menade att jag gillade blommönstret men den var för mörk, forrest (och några andra pro kan jag tillägga) är mer i min stil men de vågar jag inte lita på tygerna. Jag menade alltså inte att blommorna var Pro
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5