Inlägg från: the M Bitch |Visa alla inlägg
  • the M Bitch

Emmaljunga tråd, Vol 5

Semlan10 skrev 2010-04-05 18:55:19 följande:
    Ni som har Emmaljunga, hur bra sitter era små i den? En kompis barn satt inte alls bra i den, liksom säckade ihop. Han vara ganska liten då, kanske 6-7 månader. Någon som upplevt något liknande för mindre barn? Funderar på en Nitro till min dotter som nu är 7 veckor, vill ha en vagn som räcker länge och funkar till det mesta. Och som är lätt och smidig!
    Det är rätt vanligt att små barn liksom sjunker ihop i en traditionell sittdel. Det är därför sittdelen på Ozone (och ex. Bugaboo Cameleon) ser ut som den gör. De har alltså en sk ergonomisk sittdel.
    I en ergonomisk sittdel har barnet rumpan som i en skål, det ger bättre stöd för kroppen när barnet är litet och det hasar inte ned i sittdelen.
    Den enda gången när det inte funkar med ergonomisk sittdel är om man har ett barn som vill kunna sova på mage.
  • the M Bitch
    Anna kaffekanna skrev 2010-04-06 17:14:37 följande:
    Hej på er, har ett par frågor åt er Emmaljunga experter. Jag undrar om nån har koll på om det är nån större skillnad på City cross 2008 och 2010 års modell, dvs har det kommit till nya funktioner o dyl eller är det bara tygerna som är nya? Hade bestämt mig för en ny City cross med city korg men hittade en begagnad från 2008 i toppenbra skick i snygg färg så jag överväger att ta den istället då den är halva priset till en ny. .
    Det är i stort sett bara färgerna som skiljer.
    Det där med hjullagren erkände EL själva på mässan -08 att det inte gör någon större skillnad.
    Problemet med hjul som ramlar av beror inte på avsaknad av kullager, utan på att hjullåsen är lite överkänsliga om de blir smorda för sällan. Man ska smörja dem med teflon- eller silikonspray minst var tredje månad. 
    Missar man det kan man råka ut för att hjullåsen går sönder och då är det risk för att de ramlar av från hjulaxeln.
    Jag har själv stått där med en vagn på två hjul... Men det var en begagnad vagn där förra ägaren slarvat med smörjningen.
    Men nu har EL ett nytt hjullås med knappen "på sidan" och det ska vara bättre.
  • the M Bitch

För den som orkar vänta, så har förmodligen Emmaljunga en ny sulky på gång, förutom Spider...

Vi har indikationer på att de kommer med en sulky av Scooter-typ, men med svängbara framhjul. Som Brios Spinn.
    Kom ihåg var ni hörde det först
  • the M Bitch
    danosani skrev 2010-04-13 07:40:49 följande:
    Ojojoj, när kommer denna isåfall?
    Vanligtvis visar Emmaljunga sina nyheter på en mässa i slutet av juni varje år.
    I år har de tyvärr skippat mässan, men jag antar att de kommer presentera sina nyheter på något sätt ändå, vid den vanliga tidpunkten.
    De nyheter som presenteras i juni brukar inte komma in till butik förrän tidigast augusti, oftast senare än så. 
  • the M Bitch
    t0va skrev 2010-04-14 13:08:14 följande:
    och vi satsar fortfarande på att köpa en till bebis nu i sommar.
    Gu vad praktiskt att köpa ett barn! Så man slipper släpa på magen å allt det där jobbiga med förlossningen.

Ursäkta, jag kunde inte motstå det....
  • the M Bitch
    Anna kaffekanna skrev 2010-04-14 09:12:32 följande:
    Hej igen, kikar in med mina frågor med jämna mellanrum. Tog ingen av dom begagnade vagnar jag funderade på sist, kom fram till att svängbara framhjul inte är det bästa för oss då vi skall bygga hus o flytta en bit ut på landet med grusväg o sånt. Men nu har jag igen hittat en billig begagnad som är super snygg i alla fall o en färg jag gillar. En Edge duo sport cryptonite. Har för mig att jämfört med tex city crossen som vi funderat på så är dom högre o lite tyngre, stämmer det, om nån har erfarenhet av båda? Den har ju teleskopstyre, men kan den ändå vara för hög för mig som är i minsta laget (157 cm) själv? Har haft tex en emmaljunga twin cerox syskonvagn innan o den tyckte jag närmast var så låg att ryggen ville gå av när man sku lyfta ur barnen så den får gärna vara något högre, det har jag inget emot. Vet nån om det går att byta till andra däck på den eller är den för tung för dom lätta hjulen som ceroxen o citycrossen har? Jag hatar luftdäck...vi har haft tre vagnar med luftdäck o punktering med ett par må¨naders mellanrum hela tiden, jag blir galen. Så jag skulle gärna köpa andra däck till den i så fall. tack på förhand igen för råd
    Ärligt talat så tycker jag nog att Edgen är väl hög för dig om du är 157 cm. Jag har en kompis som körde en den vagnen, hon är lite kortare än dig. Hon kunde knappt se över suffletten...

Det kan bli knepigt att byta hjul, eftersom Edge har kuggbroms på Sportchassit. Alla lufthjul är gjorda för utanpåligande broms.

Jag skulle istället vilja tipsa om Emmaljunga Classic Sport. Den är toppen på grusvägar (lufthjul är outstanding då) och mycket mer lätthanterlig än Edge.
    Ny kostar ca 4300 kr + kostnad för liggdel (1300 - 2200 kr, beroende på vad du väljer).
  • the M Bitch
    SVEACOOL skrev 2010-04-15 10:42:47 följande:
    hej hoppas på lite hjälp!!!!!! har en gammal emmaljunga från 2001 den m vita hjul....nu undrar jag vilken ståbräda som passar till den,alla eller en spec bara???vill ju inte köpa fel. tacsam för svar
    Hjulen påverkar inte vilken ståbräda som passar, utan hur chassit ser ut kring bromsaxeln.
    Om du har en äldre Emmaljunga har du för modligen ett chassi som liknar Classic Sport (se www.emmaljunga.se) och då funkar tex Easy Rider.
    Om chassit har en platt, kraftig bromsaxel, typ City Cross, måste du köpa Emmaljungas egna ståbräda.
  • the M Bitch
    TinkyWinky skrev 2010-04-25 08:30:29 följande:
    Är nämligen sugen på en pro forest. men man kanske ska beställa redan nu isf.. vill ju inte missa o sen att dte inte kommer ngn ny fin färg..
    Jag skulle tippa på att Pro Forest försvinner årsmodell -11, eftersom den redan hängt med i två årsmodeller nu.
  • the M Bitch
    Zelmilainen skrev 2010-04-25 13:31:18 följande:
    brukar flera av tygerna bara hänga med två år?
    Japp. En del hänger bara med ett år...
    Svart och marinblått finns alltid med, i övrigt kan nästan vad som helst hända.
  • the M Bitch
    hjärtan81 skrev 2010-04-27 13:54:48 följande:
    puffar min fråga... någon här inne måste ju veta??? eller är den helt värdelös vagn så kan börja tänka andra banor? Skulle uppskatta jätte mycket om någon hade lust att svara...
    Du får kontakta en återförsäljare som kan ringa till Emmaljunga och fråga om de har kvar syskonpaket att köpa. De har ju slutat tillverka dem, så det hänger på att EL har några i lager.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5