• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag måste bara få säga hur otroligt nöjd jag är med nitron, vi var på köpcentrumet idag, första riktiga turen vi 3 och hanen gick iväg för att röka så jag tog en promenad på hemtex. Gick ju så smidigt att köra runt bland hyllorna, så lättrullad är den också. Jag som är nyopererad 2 gånger och satt i rullstolen fixade det utan problem. 

Sen är jag så glad över att vi ändrade oss och köpte babyskyddet även om det inte var med bas. Igår lånade vi svärmors bil, hon bor ca 700m härifrån så han satt i babyskyddet på vagnen när vi gick iväg och sen sov han hela tiden i den när vi var och handlade och åkte hem igen.

Idag skulle jag hämta svärmor på jobbet så vi tog bort liggdelen så jag orkade gå från parkeringen med honom sovandes i babyskyddet upp till lägenheten igen. Helt otroligt smidigt, han somnar direkt och vaknar inte förrens vi stannar vagnen. Än får jag inte lyfta honom och babyskyddet upp till vagnen men snart har jag läkt tillräckligt.

Det är inte speciellt krångligt att sätta fast det i bilen med bältet heller, går fort och lätt nu, jag fixar det sittandes i förarsätet medans sambon packar in vagn och rullstol. Mycket lättare än jag trodde. Så vi är så supernöjda.  

• t0va
    Ellie84 skrev 2010-09-13 09:16:30 följande:
    Har skrivit en egen tråd tidigare men vill få lite hjälp här oxå då detta verkar vara expert emmaljunga tråden

Har skrivit ett brev till emmaljunga om att häva mitt köp av vagn då denna vagn under mindre än tre månader varit gått sönder två ggr..
    Ska lämnas i för reparation som ska ta 4 veckor då det är beställning på reservdelen.

Får man bråka mycket med dom för att häva köpet??
    Det är en edge med sportchassi..
    Det står på deras sida att man få reklamera för fel som varit dp man köpte vagnen och att fel som uppstår under de första sex månaderna räknas som att de fanns vid leveransen..

Måste jag godta att dom ska reparera trots att detta kommer ta fyra veckor eller kan jag kräva hävning av köpet??
    JAg skulle få låna en kombivagn under tiden men vill juh inte ha det, då hade jag köpt en kombivagn samt att man vill juh inte ha någon annans vagn i en månad bara för att man inte kan använda sin som man köpt ny för massa pengar och inte ens använt tre månader :/'
    Vad tror ni?
    Jag vet inte vad du har rätt till men när jag är i liknande situationer så pratar jag med konsumentombudsmannen i min komun de har koll på vad man kan kräva. Hoppas det löser sig
  • t0va

Idag är liten 4 veckor så jag kastade bort liften, är väl lagom ;) 
    Han har matproblem och kräks massor så vi testade en annan ersättning men då fick han gaser istället. Han somnar bara halvsittandes och varje gång jag lägger ner honom i vagnen så vaknar han så jag kom på att han kan ju halvsitta i vagnen för att somna och sen kan jag vinkla ner ryggen så slipper han flyttas någonstans.

Så otroligt liten han ser ut i den stora sittdelen men det verkar fungera. Satte fast honom i selen men inte med bröstdelarna och sen amningskudden vid fötterna så han inte kan hasa ner, går inte ändå när han sitter i selen med benen men ändå. Ibland får även jag smarta ideer.

Nu slipper han sova i babyskyddet, jag blir mer och mer nöjd med vagnen enda nackdelen är varukorgen som är så svår att nå men det funkar att kasta in en mjölk eller 2 och sen ha hans ryggsäck. :) 

• t0va
    Mymemlan skrev 2010-09-14 10:55:29 följande:
    t0va,
    går det inte att ha liften där i iaf och ändå sätta en kudde under rumpan och höja ryggstödet, blir ju som en backe då och han får det även lite mer ombonat som bebisar nu verkar gilla? :)
    får testa, provar allt nu för att se vart han kan tänkas somna förutom i min famn... mina operationssår klarar inte av att sitta med en bebis i famnen i flera timmar. Vagnen är hans favorit näst efter min famn så jag ska testa ditt förslag :) 
  • t0va
    Louise89 skrev 2010-09-14 11:28:48 följande:
    Hej!
    Jag har börjat fundera över hur vi ska bädda i quadroliften i vinter?
    Vi ska ha i mitten/slutet på januari.

Tacksam för hjälp
    Vi har en fleecefilt i nu för att inte kladda ner allt. Tror vi kommer ha det sen och ev. en fårfäll om det är superkallt men annars filtar och lager på lager-kläder på bebis. När man lägger över locket så blir det rätt så varmt
  • t0va
    Bobbylina skrev 2010-09-15 10:42:10 följande:

Hej!

Har en liten fråga, är det någon som vet hur hög ryggstödet är på Nitro City? kunde inte se på deras hemsida (om jag inte är blind)

Hade en teutonia spirit förut och den är så himla kort i ryggstödet, till kommande barn är jag sugen på emmaljunga men vill veta om den är högre i ryggstödet då jag tycker dom växer ur vagnen så fort.

39cm upp till "nackstödet" som är högst upp, 47cm är det från botten till toppen. Sitsen är 25cm djup. 
  • t0va
    gullunge1 skrev 2010-09-15 08:56:15 följande:
    jag kan prova vända på den men jag tror den sitter rätt.
    har aldrig lastat ens 5 kg. brukar bara ha en vattenflaska o ett lås där i, kanske bärselen men den använder ja itne längre. på bilden har aj som sagt ingenting i och den ser ut så där ändå.
    ska prova vända på den o se om de blri bättre.
    annars får ja åka till babyland o se om man kan få en ny korg från den nya modellen...
    Så konstigt det ser ut med korgen, är ju helidiotiskt om det bara är några cm upp till korgen. På nitron är korgen ändå i höjd med övre delen av hjulen. Hoppas du hittar en bra lösning. 
  • t0va
    stor grön drake skrev 2010-09-15 16:39:57 följande:
    ja, jag vet inte, men sån är han. Därför jag letat city jet sittdel som en tok, så får han ligga så i vinkel, men endå på insidan
    Jag har en kompis vars 1.5 åring också envisas med att sitta så fast i sulkyn, är väl mysigt. Min lille gillar att sitta ihoptryckt men han är bara 4 veckor, får väl se om det blir en sån variant när han blir större också. Just nu känns liften gigantisk när han drar upp benen. Har vi en filt över sufletten så ser det ut som vagnen är tom ;) 

Men så kär jag är i vagnen, orkade gå nu till bilen med babyskyddet på vagnen. Då fixar jag att lyfta in bara chassit i bilen helt själv, så smidigt att klicka över honom nu när vi skulle hämta paket :D Ångrar inte alls att vi körde på babyskyddet trots att det var utan bas, men nu går det fort att sätta fast honom i bilen också, tar inte många sekunder, är värre i baksätet för där får man kämpa lite men han åker alltid fram ändå nu. Hjärta 
  • t0va
    Bobbylina skrev 2010-09-22 10:47:37 följande:
    Ni som har Nitro City är ni nöjda med denna vagn, är föregångaren till den ceroxen?
    Jag är supernöjd, har haft våran i 5veckor. De nackdelar som finns är varukorgen, svårt att nå den men vi har bara skötväskan där ändå. Sen är det att den är låg, men det är också en fördel att ha barnet lågt ner och sen har det fungerat bra för mig som använder rullstol till och från. 

Igår tog vi en promenad och testade att köra i joggingspåret och även på pappas höga och mjuka gräsmatta, det gick finfint. Även jag som inte är så stark i musklerna klarade av att gå och knuffa vagnen över gräsmattan. Så jag tror den fixar sånt helt ok även om det är små hjul fram.

Stora fördelen är nog att den är så lätt att lyfta in i bilen och rätt så liten ihopvikt. Direkt efter mina operationer så har jag klarat av att lyfta in chassit i bilen, och sen även sittdelen. Ihop är det för tungt men delat så är det inga problem. Då får man ju ite lyfta tungt efter KS och magoperation.

Sen är den en dröm att köra i affärerna, så smidigt som det går att kryssa runt mellan hyllorna. Tillskillnad mot en med 4 stora hjul. Så både jag och sambon är så supernöjda med vårat val, vi har quadrolift nu till våran liten den vet jag inte riktigt vad jag tycker om. Både bra och mindre bra. Eftersom våran liten älskar att sitta upp redan nu så kommer vi nog göra om den till åkpåse rätt så snart. Den är helt lagom att ha med för att sova i när man är borta. Vi har tagit liten i sjal och sen liften i handen när vi varit på besök hos svärmor som bor i samma område som vi men har trappor upp.

För oss kanske det hade funkat med en billigare lift och sen en åkpåse, får se hur den funkar som det när liten blir större och det är dax att ändra.

Vagnen i sig är jag som sagt nöjd med och vi kunde nog inte gjort ett bättre köp.

På tal om det så var jag ute och gick i 30minuter igår, helt själv jag, bebis och vagn. Och jag GICK, hängde på vagnen. Jag har inte gått mer än 100meter de senaste 4åren. All antibiotika jag fick efter komplikationerna från KS har gjort underverk med min sjukdom. Från att ha tvingats använda rullstol så fixar jag att gå med stöd, helt otroligt. Så vagnen är perfekt för mig, stabil och bra. :D

Trodde aldrig jag och liten skulle kunna gå på promenad själva, speciellt inte här på landet där vi är på besök nu. Nej jag är inte köpt av emmaljunga även om det nästan låter så ;)  
  • t0va
    Mymemlan skrev 2010-09-22 14:56:19 följande:
    den är köpt i januari 2010. Dom räknar det inte som ett fel säger dom.
    Har du pratat med konsumentombudet i din komun, det kan hjälpa att ha i ryggen. Jag har själv haft med ett liknande företag att göra och de vägrade göra något tills jag hänvisade till konsumentombudet då fick jag rätt. 
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5