• Nomen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Så nöjd, nu är sufletten fixa på min scooter! De böjde lite längst ner, sedan böjde jag ännu mer när jag kom hem och nu är den perfekt! Nu har jag världens bästa och snyggaste vagn Nästan så jag vill fira lite med att köpa en emmaljungaryggsäck men jag misstänker att den är onödigt dyr, någon som vet? Jag hittade den inte i trådstarten.

Theodor 2007 & Saga 2009
  • Nomen

Jag har en scooter 2.0 med ståbräda till mina barn. Nu är det så att grabben gärna står och hänger på sufletten med sina snuttefiltar, och använder den som huvudstöd när han är trött efter dagis Det mår den nog inte så bra av... Dessutom blir lilltjejen lite sur när hennes mysiga suflett försvinner bakåt...  Någon som har en kreativ lösning? Flört Synd att emmaljunga inte använder suflettspännare som brio...

Theodor 2007 & Saga 2009
  • Nomen

Någon annan härinne som brukar köra scooter (2.0) med ståbräda? Jag tycker det blir rätt tungkört. Visserligen är barnen rätt stora Glad, dottern som sitter i vagnen väger 15-15,5 och sonen som står på brädan väger 18-18,5... Är det bara att ta i, eller någon som vet om det är lättare med brio race?

Theodor 2007 & Saga 2009
  • Nomen

Wingtear: jag tror det är en CC 2007 i färgen Jungle, riktigt snygg färg! De mörka partierna är lite grönbruna, kan nog passa utmärkt till grönt. Vad var det som var trasigt med fastsättningen? Har du tur räcker det med nytt hjul, 250 kr, eller har du riktigt tur kanske det räcker med att ösa in en massa silikonspray, de kanske inte har smörjt hjulet bara.

Theodor 2007 & Saga 2009
  • Nomen

Funderar på att komplettera min scooter 2.0 med ett scooter s chassi... kan det vara så att det kostar som en halv vagn, c:a 1500 kr? Tycker ju att jag har en så snygg vagn, PP Red, men funderar på att kunna göra den till sommarvagn också samt att den är rätt trögstyrd med ståbräda...

Theodor 2007 & Saga 2009
  • Nomen
    stor grön drake skrev 2011-12-26 21:27:27 följande:
    går det? ll klädsel är väll inte löstagbar på scootern?
    Jo men det är den väl? Eller jag är inte helt hundra, men på min modell 2009 gick det att ta loss klädseln i alla fall, får kika på den nya... (springer o kollar)... Jodå, ser ut att funka!
    Theodor 2007 & Saga 2009
  • Nomen
    stor grön drake skrev 2011-12-27 21:00:21 följande:

Det sved lite i hjärtat om den stackars CCn när vi kom hem, vad har den varit med om? När säljaren sa förråd trodde jag givetvis det var ett torrt sådant. Hela tryck-knappen i hjulnavet saknas. De 5 små svarta prickarna i vita tyget på sufletten kunde jag lev med (jag är händig med klorinflaskan jag) men vid närmare ganskning är nästan hela klädseln småfläckig.... iddes inte forska närmare i om det var mögel (hälften syntes inte före tvätt) utan 1 flaska klorin till på och in i maskinen igen, men är otroligt besviken på säljaren som behandlat vagnen på det viset (förutom fläckarna hon visade så syntes inte de andra innan klädseln togs av), mina vagnar är inte världens finaste, men inte behandlar jag dem som skit för det....

Nej, vad synd... Varför säljer man ens en vagn med så mycket mögel på? Och hur lyckas man få så mycket mögel... Jag kan ibland ställa ut våra vagnar på balkongen (om det som t.ex på julafton kommer gäster som behöver få plats i vår pyttehall) men drar naturligtvis på regnskydd, samt att de står under tak. Sedan står de inte där länge, och får alltid komma in och värmas upp... Smutsiga blir de ju rätt ofta, men jag är noga med att alltid torka bort "det värsta" när vi kommit in och att de står torrt. Hellre smuts än fukt... Man behöver ju inte vara pedantisk med vagnarna, men mögelangrepp på hela vagnen... Kan du använda något från den?
    Theodor 2007 & Saga 2009
  • Nomen
    stor grön drake skrev 2011-12-28 07:35:37 följande:
    Jag fick inga bilder före tvätt (kameran var inte hemma) och nu finns inget att ta bild på alla fläckar borta, så antagligen inte mögel utan bara smuts och fukt och äckel.
    Och jag blir mer och mer förtjust i färgen, inte lika ljus som säljarns bild, så nu tveckar jag på att färga den. Men men, får se nästa ledighet
    Va bra, hoppas du kan rädda den, för det är en fin färg!
    Theodor 2007 & Saga 2009
  • Nomen
    mammatill2härligavildar skrev 2012-02-08 20:36:50 följande:

Nån som har koll ¨på vad man kan göra om bromsen bara tar på ena sidan???? (har en scooter)
    Sen sufletten, den har lite svårt att stanna helt utfällt, blir lite slapp. Har för mig att jag läst förut att man själv kan göra nåt åt d. Nån som vet??

Är det en scooter 2.0 eller den äldre varianten? På 2.0 kan det hjälpa att ösa in silikonspray i och runt bromsen. Det kan vara smågrus som åkt in och gör att det kärvar.

Ang sufletten så hade jag också problem. Jag fick tipset att böja till suflettbågarna. I sufletten finns ju 2 st metallbågar som sitter ihop med ett plastfäste. Ta tag i bågen som sitter fästad på chassit (ta tag någon centimeter ovanför plastfästet, men nedanför fästet som sitter på chassit) och böj den uppåt. Svårt att förklara... Men effekten blir att vinkeln på suflettbågarna där de sitter i plastfästet blir större, och då stannar sufletten i utfällt läge. (I plastfästet finns små hack som gör att bågarna hamnar i olika lägen, om man böjer bågarna så stannar bågen i det sista hacket).

Oj vilken rörig förklaring, hoppas  du förstod något...
  • Nomen
    Skogsmulla skrev 2012-05-03 11:38:32 följande:
    Då fick du mycket för pengarna om man tänker på att nya hjul kostar 1200 kr.

tycker plötsligt 1000 kr låter för mycket... 
    Jag tycker att chassit ser väldigt välanvänt ut... Uppenbarligen har hon överlastat varukorgen rejält (det positiva är att en ny sådan bara kostar runt 150 kr), och det kanske ger signalen att hon överlastat hela vagnen i allmänhet. På sista bilden syns en rejäl repa. Jag tycker nog också en tusenlapp låter mycket...
  • Nomen
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2012-05-16 12:38:33 följande:
    Vad heter den rosa färgen som var 2011? Den ljusare rosa för var väl mörkare 2010?
    Happy Pink heter den rosa färgen från 2011 (tycker själv att den är jättefin men borde vara lite opraktisk...)
  • Nomen

Blev lite besviken när jag kikade på emmaljunga spider idag... plastdetaljerna kändes så sköra och... plastiga... och det där fotstödet... kort och avsmalnande! Kunde de inte ha gjort det en decimeter längre? Synd, var annars väldigt intresserad av en sådan, för den har så hög rygg och ett bättre viloläge än softyn.

• Nomen

Hello!

Är det någon återförsäljare som vet om det ska göras någon förändring på spidern? Eller om det kommer några nya färger?

• Nomen
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2012-06-16 00:16:46 följande:
    Kan man använda scootern längre än tex nitro/ crossen?
    Scootern har högre rygg, så jag tycker nog att de ligger bättre i scootern när de blir större. På nitron/crossen är det ju ett huvudskydd som fälls upp när man fäller ryggen.
  • Nomen
    t0va skrev 2012-06-19 23:34:37 följande:
    Ja vad säger ni om de nya färgerna och vagnarna?
    barnvagnsblogg.blogspot.se/2012/06/emmaljunga...
    Lite tveksam till färgerna, men det brukar jag vara i början... Nu har ju jag rätt stora barn så jag är ju mest intresserad av spider... (och egentligen behövs väl inte en sådan heller, men någon vagn vill jag ju haaaa)... Ingen förändring på Spider då låter det som, någon som vet? (För de lär inte veta i butik än på ett tag, de verkar lite tröga...)
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5