Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

Emmaljunga tråd, Vol 5

Becca88 skrev 2013-09-09 18:21:29 följande:
    Har köpt en begagnad emmaljunga hårdlift, någon som vet hur man tvättar den inuti ? Går ju inte att ta av tygen, och funkar väl inte att blötlägga allt när det är en trä platta i?

Jodå, det går jag tvättade vår, börja med att blötlägga den upp- och-ner i badkar/babybadkar.gnugga ev fläckar med galltvål. Tvätta sedan hela liften med galltvål upplödrat i en disksvamp, skrubbsidan. Skölj sedan bort all tvål med duschen, torka av träbottnen och låt torka upp och ner.
  • stor grön drake
    myskatt skrev 2013-09-14 15:48:42 följande:
    Har BF den 29:e och var idag iväg och köpte en begagnad åkpåse till vår nya vagn. Frågan är, behöver man ha madrassen i? Blir det för hårt utan? För varmt kanske? Nu har jag lagt åkpåsen med "locket" under och tänkte placera bäbis på, iklädd en one piece eller tunnare flecceoverall, en tunn filt och locket till liften om det är kallare.      

Fin vagn Jag tror det blir hårt utan madrass, och madrassen hjälper väll nog till med luftcirkulationen. I början behöver u knappast något mer än babyns vanliga kläder och en filt om duhar locket/vindskyddet på liggdelen på. Vända med åkpåsens övre del tills det böjar bli kallt, de får äldigt snabbt varmt, tänk på att liggdelen utestänger vind och kyla ganska bra, det är lätt att man i välvilja ordnar bast till de små
  • stor grön drake
    Singoallaa skrev 2013-09-16 14:08:10 följande:

Tack för ditt svar! Ja man undrar ju. Vi fick i alla fall lämna tillbaka den defekta sittdelen och fick fritt välja bland alla färgerna på sittdelarna (city cross sittdelarna). Jag ska ringa affären när vi bestämt oss för viken färg. MEN nu är mitt stora problem att jag tyvärr inte finner någon färg fin. Tänke ta PP black/blue med de finns inte mera. Så nu frågar jag er, vilken färg bland sittdelarna tycker ni är finast? Här är länken till emmaljungas hemsida, otroligt tacksam för svar: www.emmaljunga.com/se/Barnvagnar/Hitta_din_mo...
    black grafitti eller black, eller black/white (och måla de vita linjerna blå med textilpenna) tror jag passar dig bäst om du var inne på black/blue innan
  • stor grön drake
    Singoallaa skrev 2013-09-16 15:33:50 följande:
    Haha vilket underbart tips. Gäller bara att hitta blå textilfärg då då :) Ja jag får se vilken färg vi väljer. Den ska ju användas väl. Vi är lite inne på den där navy white, men alladessa sk "färger" är så tråkiga. Borde ha köpt Brio vagn istället ;) Men tack för tipset!! Kanske vi gör så?

Det finns textilpennor som fixerar sig själv på 24h, så man slipper stryka. Vet inte exakt var, mina kom med ett billigt pysselpaket, men tycker ju att även de bättre märkena borde ha det. En: www.pandurohobby.se/Katalog/20-Mala-Rita/2040-Fargpennor/204005-Textilpennor/1/241038-Textilpenna-2-mm-turkosbla Paket: www.pandurohobby.se/Katalog/20-Mala-Rita/2040-Fargpennor/204005-Textilpennor/1/240704-Textilpennor-Marvy-6-pack-neon
  • stor grön drake
    Singoallaa skrev 2013-09-17 06:48:42 följande:
    Här ser man på hemsidan att nylon regnskyddet ingår? Eller har jag fel? Länk: www.emmaljunga.com/se/Tillbehor/Sol__&_regnsk...

Det står "ingår i de flesta vagnar", och på bilden är en edge duo combi där det ingår. Till citykorgen ingår det inte, men till classic sport är jag osäker faktiskt, och den finns inte på hemsidan längre heller.
  • stor grön drake
    yodi skrev 2013-09-19 09:55:55 följande:
    tänkte höra med er andra Emmaljunga entusiaster vad ni tror jag har tittat på bilder och jämfört vikter och mått på dom, är det inte samma chassi på duo edge s och nya super viking? anledningen till att jag undrar är för att jag har en äldre duo edge ( med klick fästning) där liggdelen är i väldigt fint skick men inte chassit och jag funderar på om det inte borde gå att köpa ett super viking chassi och ha på liggdelen på den. vad tror ni?      

S chassit är väldigt likt, men SuperVikings förstärkt för att kunna användas med dubbla sittdelar. På babyexperten i stockholm kan man köpa "bara" supernitro/duoS chassit sparat.
  • stor grön drake

Ja, den ska passa med vanliga citykorgen, så det borde funka utmärkt

yodi skrev 2013-09-19 10:45:27 följande:
    jo fast det är tyvärr lite långt till Stockholm men tror du att det går att ha en edge liggdel på ett superviking chassi?  

• stor grön drake
    Familjen L skrev 2013-09-20 11:29:28 följande:
    Har denna tråd som favoriter, då vi har en Emmaljunga Scooter 2,0 till sonen. Vi trivs jätte bra med den vagnen, som jag nu har pimpat upp med en emmaljunga åkpåse (perfekt nu när det blir kallare och framför allt på vinter, då sonen sover utomhus på dagis) har även en fotsack, den är perfekt nu när hela åkpåsen är för varm om dagarna.

Men en sak som jag inte riktigt gillar med vagnen, det är suffletten. Den vill inte hålla sig uppe och spänd vid utdraget läge. Är det någon mer som har så? Kan man göra något åt det?
    2.0 har nitat fäste så tyvärr behöver du gå in till ÅF för att få den åtspänd. Det tar inte speciellt läönge.
  • stor grön drake
    yodi skrev 2013-09-27 21:32:34 följande:
    alltså det där låter jätteskumt, varför ha ett utställnings ex som inte har samma finesser som produkten? och som sagt att nämna finesser för er som korgen inte har. varför skulle Emmaljunga ta fram ett visnings ex för supremen som är en vanlig city korg? min gissning är att det är en okunnig säljare som har klantat sig rejält.  

Håller med, emmaljunga har inte utställningsex. Det är bara vanliga vagnar, som givetvis ska säljas rabatterat!
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5