• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Nu har vi hämtat vagnen, en nitro och jag har lite frågor... fotstödet frågade vi om hur man fäller och får upp eftersom det är så många som frågat om det. Sambon suckade när jag sa att vi måste se till att lära oss det innan vi lämnar butiken för så svårt kunde det inte vara... 2 personal senare som försökte så fick killen som var expert komma och visa, han smörjde också så nu är det jättelätt. ;) 

Men väl hemma skulle jag prova att fälla ihop den, och när jag läser instruktionen som jag gör först eftersom jag är hona så står det att ryggstödet ska vara uppfällt, men när de visade på babyproffsen när vi testade att få in vagnen i bilen så sa hon att ryggen skulle vara nedfälld. Hur ska det vara?

Handtaget ska det vara rätt upp när man fäller vagnen?

Sen kollade jag på liften, eller sambon plockade isär den i småbitar och jag fick sätta ihop den, då märkte jag att 2 av tänderna på dragkedjan som håller "locket" till quadroliften inte sitter så tätt som alla andra, är det något vi ska påpeka direkt? Kan ta en bild och lägga upp sen när sambon kommer hem med kamerasladden. Är ju inget kul om det kan göra att liften går sönder.

Vagnen går in i hissen och nästan en sambo också, han fick klämma in sig vid sidan och klämde nog lite privata delar, men snart har jag ju min bebis så det är ett mindre problem ;)  

• t0va
    Zelmilainen skrev 2010-07-01 17:55:29 följande:
    vagnen blir som kortast ihopfälld om du har ryggstödet uppfällt och sitsen från dig. men den blir något högre då. har du ryggstödet nere och sitsen mot dig blir vagnen något längre, men lägre...
    tackar så då kan jag fälla ihop den även när liften ligger i. Kändes rätt jobbigt att behöva plocka ur liften varje gång man ska fälla ihop vagnen och sen upp med ryggstödet. Är med lift vi kommer ha den första tiden och längden är troligen inte problem uan hellre att den är lägre. 

Blir att stå och testa någon dag i bilen hur vi ska få in allt på smidigaste sätt utan att sambon ska behöva åka i en takbox ;)  
  • t0va
    Zelmilainen skrev 2010-07-01 17:59:53 följande:
    haha *asg* jag ser framför mig hur din sambos fingrar sticker ut på sidorna i takboxen och hur bilen e fullpackad... haha. kanske får syn på det eftersom jag mer bor i norrköping
    men så perfekt då vet jag vem jag ropar på när jag står där och inte får ihop vagnen och sambons fingrar är trasiga och han vägrar komma ur sin låda ;) 

Testade att sätta på babyskyddet och insåg att jag inte visste hur man fick av ställningen från vagnen, själva babyskyddet visade säljaren. Men jag hade hjärnan med mig och hittade spärren. Ser lite fånigt ut med babyskyddet på. Fast det verkar smidigt.  
  • t0va
    Nomen skrev 2010-07-01 20:12:35 följande:
    Men tänk om du vill ha syskon till knodden då? Flört
    ajdå... tänkte inte på det fast det finns ju andra män som säkert kan ställa upp ;) 
    Behöver ju en stark i så fall, för någon syskonvagn får vi inte in i hissen.

Ännu en dum fråga.. vart gör man av bärremmarna på quadroliften när den är i vagnen, ska man knöla ner dem emellan. Känns ju korkat att de hänger utanför. Så avancerat allt blev nu...  
  • t0va

Hoppsan nu hittade jag en instruktionsbok till quadroliften också, låg i en ficka i liften. Så nu vet jag hur den ska sitta fast. Tur att man kan fälla vagnen även när ryggstödet är nere för det var en massa spännen som skulle hakas i. Hade blivit jobbigt att pilla bort varje gång vagnen ska in i bilen. De glömde nog informera om den lilla detaljen. 

• t0va
    Fru T skrev 2010-07-01 23:40:13 följande:
    Det är inga prob att fälla vagnen med ryggstödet nere, det gör nog dom flesta för ja har då aldrig sett nån göra tvärt om. Vill bara tippsa om att vagnen blir kortast om du har sittdelen vänd frammåt när du fäller...

Det hade vi varje gång å eftersom sittdelen är så enkel att vända så gjorde vi det så gott som varje gång så dotra kunde åka vänd mot oss
    tackar, får ta och testa sen när vi ska prova i bilen, tog bara hem vagnen idag så de blir nog endel pusslande i helgen. Jag hoppas på att vi kan få in vagn och rullstol i bagaget, ev. genom att fälla ett säte. Så alternativet att ha sambo och bebis bak finns. Fast om det skiter sig så kan jag alltid ha rullstolen i framsätet så får vagnen vara i bagaget. Så plats får vi, men vi måste se vad som blir smidigast. 

Då kanske det är cm som skiljer, ska komma ihåg det knepet :) 
  • t0va

Jag är så nöjd med nitron, trots att barnet inte har kommit än ;) 
    Mätte lite nu och såg att det inte ska vara några problem att få in både vagn och rullstol i den bil vi har tittat lite smått på. Är en med stort utrymme bak och en liten ramp så om jag sätter upp ryggstödet på vagnen så kan jag rulla in den rakt in och rullstolen efteråt utan att behöva fälla ihop någon av dem.

Verkar också gå att ha vagnen på sidledd, det betyder att vi kan ha 5 lediga platser i bilen för passagerare. Istället för bara 3 om vi ska ha vagnen i bagaget och sen min rullstol på ett säte. Så när bebis har kommit och vi landat ska vi åka till anpassningsfirman och prova så det funkar i verkligheten också.

Längtar så efter att kunna köpa en ny bil, den vi har kommer vi få ha sätena fällda och bara 3 platser för oss som ska åka. Är så kanonnöjd med storleken på vagnen. :D 

• t0va
    alezay skrev 2010-07-05 08:39:40 följande:
    När ungefär måste man beställa sin vagn för att få den i tid?? När har ni andra köpt era vagnar?
    Det beror lite på, i Juli så har emmaljungafabriken stängt så det är 4 veckor tror jag där de inte levererar, sen kan det bero på om färgen man vill ha finns i lager hos dem eller inte. 

Vi fick höra att vi skulle vara ute i god tid gärna 12 veckor innan BF, så vi beställde nästan 3 månader innan BF, men våran färg fanns på lager och kom efter 2 veckor. Men då fick vagnen stå i butiken tills det kändes lagom att hämta ut den.

• t0va
    SaraKlippan skrev 2010-07-08 12:40:44 följande:
    De har väl redan stängt!? Har för mig att det är hela Juli de har semester!
    jo var det inte nu och fram till tom. 8 aug om jag inte minns helt fel. 
  • t0va
    mammaveronica77 skrev 2010-07-11 14:04:54 följande:
    Men ver hittar ni de nya färgerna? Kollar hemsidan men hittar bara tior... Obestämd Nån som vet om Pro bordeaux  finns kvar när elvorna kommer? Behöver ju köpa en footsack till min "nya" vagn när jag får den... Attans vad långt det är till v 29 Flört, var inne till babyproffsen idag och fixade myggnät till lilltjejen, fanns dock ingen att fråga, bara semestervikarier som hade fullt upp...
    http://www.emmaljunga.se/2011/ här finns den icke officiella sidan med 11-modellerna. 
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5