Inlägg från: Madebyday |Visa alla inlägg
  • Madebyday

Emmaljunga tråd, Vol 5

Godmorgon!!
    Hoppar in här då vi är sugna på en Emmaljuna CityCross.
    Är gravida med första med BF i slutet på november.
    Jag har ett par funderingar som jag hoppas få lite hjälp med att lösa:

BIL:
    Vi vill inte byta bil, då nuvarande bil är en gåva från min far, så jag undrar om en någon vet om en CityCross får plats i en Skoda Octavia Sedan?! Måtten har jag mätt till ca 100*100cm, så teoretiskt borde vagnen få plats, men är det någon som vet hur det går i praktiken?

VAGN KOMBIERING:
    Vi kommer att flytta till en större lägenhet inom kort, och hamnar tyvärr på 3 våningen utan hiss.
    Av den anledningen undrar jag om någon har tips på hur man på smidigast sätt kombinerar sin CityCross, då vi blir tvungna att bära upp bebis i lift?
    Samt vad som troligast blir bäst för bebis med tanke på årstiden?

Sittdel + hård-/mjuklift
    Citykorg + hård-/mjullift

Mycket tacksam för hjälp och tips!

MadeByDay - väntar November bebis
  • Madebyday
    Laire skrev 2010-06-06 08:16:10 följande:
    Jag skulle inte köpa en Citykorg och en mjuk/hårdlift eftersom det ju blir lite kaka på kaka (både kostnadsmässigt och funktionsmässigt) om de ens får plats i citykorgen. Citykorgen är ju en helt separat liggdel så man inte använder sittdelen alls.

Ska man bära upp bebisen skulle jag nog ta mjuklift eller Quadrolift, hårdliften är nog mer otymplig att bära ensam.
    Tack!
    Det har du ju rätt i, att CityKorg och hårdlift är "samma sak".
    Men har läst att CityKorg + mjuklift gör mjukliften till en Coocoon, tänkte om det var bra med tanke på den kommande vintern?!
    Men det kanske inte är värt det i kostnad att köpa både sitt och fast liggdel?

Är lite sugen på hårdliften för att den har "sufflett", men den kanske är fast och inte kan fällas ner?
    Är mjukliften (quadroliften heter det va?) hård i botten? Eller "skålar" den sig runt bebis när man lyfter upp den?
  • Madebyday
    ängeln83 skrev 2010-06-06 08:33:46 följande:
    Jag tycker du ska köpa en quadrolift. Vi hade mjuklift i våran, fanns inte quadrolift då, men den var ialla fall super smidig att plocka ur och bära. Vet inte hur den är nu men i våran är det ialla fall en platta i trä i botten så den skålar sej inte.
    Det börjar pötsligt kännas som att hårdliften ligger långt bort i mitt tankesätt och att quadroliften är den som vi borde satsa på. Tack vare er!
    Undrar vad skillnaden är på mjuklift och quardolift?
  • Madebyday
    stor grön drake skrev 2010-06-06 09:24:19 följande:
    mjukliften hette duolift och var det som fanns innan quadroliften.
    Jag har en stenålders duolift ochh fick novemberbebis förra året. vi bäddade med ett äkta fårskinn i liften, och det var underbart! Vi satte mössa/mössor på sonen, vek skinnet runt honom, stängde liften och så hade han det hur varmt och mysigt som helst fast vi var ute i -20º -25º. givetvis var det vindskydd över.
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
    Okej, då har jag fåt det klart för mig!
    Det där lät verkligen mysigt!! Tack för tipset!
    ängeln83 skrev 2010-06-06 09:56:14 följande:
    Det tycker jag absolut, quadroliften går ju även att göra om till åkpåse sen, så slipper man köpa det också
    Enda skillnaden är väl att den heter quadrolift nu, men det är samma sak som mjuklift.
    ★♥LIAM 07 o MEJA 09★♥
    Ja, jag läste mig till det straxt efter att jag frågat. Jätte smidigt ju!
    Quadrolift är inte långt ifrån givet!
    Tusen tack tjejer, ni har varit till stor hjälp.
    Ska ta med sambon till Babyproffsen så ska han få se vad jag hela tiden pratar om ;)

Nu väntar jag bara på svar på min bilfråga! :)
  • Madebyday
    t0va skrev 2010-06-06 11:43:14 följande:
    ang. bilen åk till babyproffsen och fråga om ni kan få testa. Vi gjorde så och det var inga problem alls att få låna med en vagn till parkeringen och prova att få in den i bilen. Så vet man exakt om det går eller inte och hur svårt/lätt det kan vara.

Quadro tycker jag också låter vettigast. Vi ska köra på den lösningen fast med en nitrovagn. Både jag och sambon tyckte att den kändes lättast att lyfta, hårdliften blev lite klumpig, citykorgen var jätteotypmplig.
    Ja, vi får nog göra det.
    Tack alla som engagerat sig och svarat och hjälpt mig i mina funderingar.
    Stannar kvar i denna tråd för att hålla mig uppdaterad om EL.
    Tusen tack!!
  • Madebyday

Hej tjejer!
    Nu ska jag berätta.
    Jag har precis varit till Babyproffsen och provat CC:n med sittdel i bakluckan på bilen.
    Det går jätte bra.
    Det finns bara ett litet MEN, som inte är något problem för min del.
    Sittdelen utgör ett litet överhäng i nedfälld position, vilket gör att man inte kan stoppa in CC:n med framhjulen först.
    Däremot går den in utan problem om man gör tvärtom, dvs, stoppar in den med bakhjulen först, alltså de hjulpar där fotbromsen sitter.

Vi har alltså en Skoda Octavia Sedan -03

Så nu har jag fått svar på mina frågor.
    Det kommer bli en EL CityCross med Quadrolift i färgen Bordeaux :D

• Madebyday

Finns det någon som har, eller känner någon som har en CityCross i fägen Pro Bordeaux, som ni/den kanske vill sälja?
    Vill ha en vagn med den färgen, och tänkte försöka hitta billiagre än att köpa nytt.

Har letat på Blocket, där fanns bara en CityKorg i Gällivare
    och FL köp&sälj var också nit lott :(

Vart kan jag mer leta?
    Tack!

• Madebyday
    Zelmilainen skrev 2010-06-09 20:54:26 följande:
     får inte annonsera i trådarna... det finns köp/sälj forum
    Tack!
    Men hittar inte forumet för köp&sälj :(
  • Madebyday
    stor grön drake skrev 2010-06-09 21:28:47 följande:
    www.familjeliv.se/Annonser/
    Okej.
    Trodde det var ett forum/tråd där man kunde diskutera olika annons platser och hjälpa andra att hitta det dem söker.
  • Madebyday

Idag tog jag mig en sväng till Babyproffsen.
    Det börjar dra ihop sig nu till att beställa hem en vagn.
    BF är 20 November och till Oktober vill man gärna ha vagnen hemma.

Så nu tog jag hem nya katalogen och har suttit och jämfört Crossen (som jag hela tiden varit sugen på) och Nitron.

Detta är förhoppningsvis mina sista funderingar innan jag gör ett slutgiltigt beslut.
    Min funderingar är:
    1. Hur stor är skillnaden i fjädring mellan dessa med ett barn i?

Jag bor i stan, men kommer emellanåt röra mig på mindre skogs-/grusvägar.
    2. För-/nackdelar mellan dessa vagnar?

Kommer jag på något mer frågar jag det senare.
    Tacksam för hjälp!

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5