Inlägg från: jellona0507 |Visa alla inlägg
  • jellona0507

Emmaljunga tråd, Vol 5

Undrar om jag har gjort bort mig nu?
    Skulle köpa en scooter idag, kände att vi ändå inte var mogna nog att vara utan vagn på heltid... såg en emmaljunga city jet (helt ny) nedsatt till vrak pris. Från 575euro till 180euro. Dottern satt tusen gånger bättre i city jet'en än scootern. Fotstödet på scootern var nästan 10cm för kort (dottern är 1meter lång). I city jeten har hon bra med plats. Scootern kostade 259euro.
    Vi köpte city jeten!! Vet INGENTING om vagnen, mer än att jag tyckte att den är jätte ful! Har ozonen lika stor sittdel (blev smått sugen på den..).
    Vad var det för fel på city jeten som gjorde att den togs bort ur sortimentet? Något med fälla ihop vagnen iallafall med sittdel? Har inte fällt ihop med sittdel. Om vagnen mot all förmodan skulle gå sönder, då får vi nog en annan vagnmodell.. hoppas jag!

Minya 050727 & Engla 070828
  • jellona0507
    Zelmilainen skrev 2010-05-10 13:33:40 följande:
    tror det var för att de hade problem med såväl chassi som hjul som handtag. så det var nog inte bara en sak.
    Är nog så. Hoppas inte vi får problem med denna. Nåväl, vi fick med 2års garanti, så då borde garantin täcka alla konstiga fel.
  • jellona0507
    ängeln83 skrev 2010-05-10 20:29:11 följande:
    Smiter in en stund... Sitter och spanar på vagnar, jaaa, det är en liten hobby jag har Har nu en P&T syskonvagn men stora killen sitter nästintill aldrig i den så jag letar vagn till min snart 7 månaders dotter och har fastnat för Ozonen. Nån här inne som har några åsikter om den? Den uppfyller alla mina krav och jag gillar den ergonomiska sitsen, men, jag tycker sittdelen ser ganska liten ut, hur länge kan barnet sitta i den? Vill gärna att dottern ska kunna ha den tills hon slutar med vagn. Och hur är fjädringen i vagnen? Jag är allergisk mot vagnar som knappt har nån fjädring. Hade en Scooter 2.0 tidigare till sonen och den var verkligen helt underbar, hade man bara kunnat vända sittdelen mot sej så hade det varit den ultimata vagnen.
    Om ozonens sittdel är lika stor som city jet'ens, då är den rymlig!! Köpte idag en ny (2008 modell) city jet till min 1meter långa dotter! Hon sitter jätte bra i den (har bild i galleriet!).
  • jellona0507

Hehe okej, jag provkörde dottern i en ny scooter idag, då var hennes ben ca 10cm för långa för fotstödet (när det var nedfällt). Hade annars köpt scootern. Tror city jet/ozone sittdelen är rymligare, iom att den är skålad.

• jellona0507

Jag blir tokig på mitt velande. Köpte ju en ny emmaljunga city jet för inte allt för länge sedan. Sålde den med bra vinst kort därefter. Nu fick jag besked från kommunen, att dottern börjar hos dagmamma från 1 september. Det ligger ca 3km härifrån. Måste gå längs bilväg och jobbiga uppförsbackar. Så nu måste jag skaffa vagn... igen.
    Scootern är utesluten, den är för liten.
    Så velar mellan city cross, nitro och classic sport. Kommer alltså att gå med vagn i kanske 1år. Därefter är planerar vi att flytta närmare "civilisationen".
    Vi har en skräpig carena lieback lux nu, den kommer jag garanterat inte köra med på grusvägarna.
    Tror inte att dottern är med på att gå 3km kl 7 på morgonen, eller så är hon det, men inte i den takten som behövs.

Så vilken av de tre skulle ni välja? Vi bor lite "lantligt", och vägen till förskolan är först ca 2km grusväg + uppförsbacke, därefter lite landsväg och stigar. Nitron går kanske helt bort?

• jellona0507
    Zelmilainen skrev 2010-06-08 11:29:48 följande:
    jag skulle nog valt bort nitro (som annars är min favvo) i det läget.... och satsat på en cc...
    Vill ha bebis nuuu!!!
    Jag funderade på det. Även om nitron är smidig, så blir den nog väldigt osmidig på de vägarna. Undrar om man kan köpa till lufthjul till city crossen? T.ex duo edgens lufthjul?
  • jellona0507
    Laire skrev 2010-06-08 11:54:06 följande:
    Jag hade också dumpat Nitron direkt...

I övrigt tycker jag valet är svårt... Har kollat på EL jämförelsetabell och mina åsikter är:

Classic Sport 16,7 kilo
    + Stor varukorg i stål, bra för alla kläder och skor som ska med.
    + Fotsack ingår.
    + Lufthjul ger (oftast/alltid?) bättre körkomfort för den som kör.
    - Lufthjul behöver pumpas och kan få punktering.
    - Hjulbroms.

Citycross 14,4 kilo
    + Sol och insektsnät finns i sufletten.
    + Väger mindre.
    + Punkteringsfria däck som behöver mindre skötsel än lufthjul.
    - Varukorg i tyg.

Jag skulle nog ha tagit CC på grund av hjulen, det är aldrig skoj då man har bråttom eller är ute, svänger och upptäcker att bakhjulen flyter ut pga för lite luft. Det skulle inte heller vara kul att få punktering då man är ute.

Vi har en Scooter (gamla modellen) som då har  en liten varukorg så vi har alla kläder i vår (tömda ) skötväska istället, vi köpte en för 350 kronor på Coop.  
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
    Ja punktering är bland det värsta som finns på en vagn, speciellt om man har bråttom! fy fy.. Stålkorg är guldvärt, men vikten på city crossen är bättre. Hahaha.. omöjligt val. Var dock sugen på city cross, sen om man ev. kan köpa till de svart-grå lufthjulen som finns till edge. Då blir vagnen perfekt. Hatar allt som har med vagnar att göra nuför tiden. Har sålt alla mina favoriter genom tiderna. Skulle inte ha kvar någon. Nu behöver jag en mer än allt. För cykel + sits vägrar jag.
  • jellona0507
    MammaTillFelicia skrev 2010-06-08 12:06:25 följande:
    cykelvagn? =) dy får väl  åka och provköra och känna vilken va dem som känns bäst! man brukar ju alltid fastna för ett alternativ mer, sen kan jag tänka mig att claccis sport är billigare, eller?
    Ja classic sporten är billigare, iallafall här i Finland. 450 euro mot 520 euro har jag för mig. Nu är det inte så himla stor skillnad. Huvudsaken är att jag trivs. Har tidigare haft problem med att hitta vagn som jag fastnar för, och trivs med. Utan har sålt efter kort tid. Har gått igenom de flesta emmaljunga modellerna, favoriterna har varit city cerox 360 och city crossen. Däcken på city crossen är dock hemska när det är en massa kramsnö.
    Ev, köper jag cykel + sits också, de dagar jag är less på att gå.
  • jellona0507
    tulle17 skrev 2010-06-08 12:15:33 följande:
    Har du prövat en UJ någon gång? Den är underbar till större barn och tar sig fram över allt:)
    Har endast provkört då när vi bodde i Sverige. Finns inga återförsäljare i Finland (inte vad jag hittat iallafall), och har inte sett några begagnade heller för den delen.
  • jellona0507
    stor grön drake skrev 2010-06-08 12:44:01 följande:
    Varför? *nyfiken*
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
    Har aldrig tyckt om att cykla, än mindre efter att jag flög över styret och slog i pannan mot en trottoarkant (körde över en kvist). Så är rädd för att välta omkull med dottern sittandes med på cykeln. Är väl inte omöjligt att vänja sig vid tanken, men huu.. i dags läget går cykel + sits helt bort.
  • jellona0507
    Sofi 83 skrev 2010-06-08 20:49:24 följande:
    På vilket sätt menar du att scootern är för liten? Är inte scootern ganska rymlig?
    Vi var på väg att köpa en scooter förra månaden, och dottern satt jätte illa i den. Hon är 1 meter lång, och fötterna var ca 10cm för långa för fotstödet (när det var nedfällt). Sen gillar jag inte den nya scootern.
  • jellona0507

Jahaja, verkar som att det ändå blir en scooter för oss. Velat ett par veckor. Ska iväg till "lastentarvikeliike" (butiken här i Finland som säljer emmaljunga) för att kika vad de har för färger inne på scootern. Hoppas innerligt att de har någon fin (silver check, svart, candypink eller pink check) Är ju totalt emot scootern eg, men dottern behöver ingen större vagn.

• jellona0507

Yey, nu har vi en scooter igen, 2.0 modellen. De hade endast lime, sunset, celeb black, pro titan och silver check inne. Så valet var ju lätt, silver check it is.  Visst att dotterns ben är aningen för långa, men hon satt ändå bra, och klagade inte alls. Hade kunnat beställa någon annan färg, och fått nästa vecka. Meen otålig som man är, så tog jag den färgen jag gillade bäst nu. Blev även parasoll till.

• jellona0507
    annakohler skrev 2010-06-24 18:08:29 följande:
    har du bild
    La upp en halvkass bild i galleriet, vagnmappen. Får ta bättre bild senare,
  • jellona0507
    Uliise skrev 2010-06-24 22:40:50 följande:
    Varför sålde du din förra scooter? :)
    Hahaha, ja jag har väl haft lite för många vagnar iår (eller över huvudtaget). Men sålde tillslut alla, för vi inte hade användning för någon. Nu visade det sig att vi ändå HAR användning för vagn, så fick bita i det sura och slösa pengar på en igen. OM jag säljer denna, ja då får jag inte köpa någon igen, sambon är rätt så less på vagnar.
  • jellona0507
    TinkyWinky skrev 2010-06-25 22:15:13 följande:
    såg att du haft både scooter o nitro, vilken tycker du är bäst =) ?
    ☆° ★ Kewin 9/7-09 ★ °☆
    Det beror helt på Jag har alltid tröttnat på vagnar med snurrhjul otroligt fort. Gillar scootern nu, när dottern är såpass stor. Sen beror det helt på hur/vart man bor. Inne i stan föredrar jag nitro, helt klart. Men väljer nog scootern framför nitron. Annars city cross.
  • jellona0507
    TinkyWinky skrev 2010-06-27 14:41:42 följande:
    har nu bestämt oss för o sälja ozonen o sen betsälla en nitro som då kommer i oktober men nu under tiden måste vi ju ha en vagn,.. vilken tycker ni av dessa:
    - emmaljunga city cross
    - emmaljunga city cerox 360
    - www.accessoryline.se/shop/default.aspx?tillsi...

vill ju ha en billig vagn då vi ska köpa en ny sen till hösten, o ska lägga handpenning på den vi betsäller nu,'

har hittat en city cerox 360 men undrar om dte är ett mkt dålig köp, eller den e lik nitron ? får en för 2100:- en 07/08 står det..

hjälp tack
    ☆° ★ Kewin 9/7-09 ★ °☆
    Jag skulle nog isånnafall välja city cerox 360. Eftersom du verkar gilla snurrhjul? Jag hade en sådan i några månader, och den var toppen. Ångrade bittert i efterhand att jag sålde min cc 360! Så köp helre begagnad emmaljunga än, ny av "okänt" märke.
  • jellona0507

Help me. Är valet och kvalet om jag ska köpa emmaljunga skötväska, och/eller brio skötväska? Beställde en 09 brio skötväska (grå), men är smått sugen på silver check skötväska också... hmm.. Har parasoll som tillbehör redan. Fotsack behöver vi inte, eller om det behövs, så finns väl silver check kvar 2011?

• jellona0507

Jahaja. Jag fyndade en scooter idag. På loppis!! En 2010 modell tror jag? Offroad färg är det iallafall!
    Säljaren sa att de hade ont om pengar, att vagnen är princip i nyskick, men de fick göra sig av med den. 100 euro!!! För 4mån gammal vagn med fotsack + garanti! Här säljer butikerna vagnarna utan att skriva köparens namn på kvittot, så garantin gäller väl oavsett om man säljer vidare!

Nu slipper jag använda den billiga s*it paraplysulkyn utan suflett, som vi köpte för 30euro.
    Fotstödet är för kort på scooern, men sambon ska försöka fixa det på någotvis, han kan ta metallplatta från jobbet. Så det löser sig.

• jellona0507
    t0va skrev 2011-01-20 15:03:24 följande:
    www.blocket.se/angelholm/Emmaljunga_citykorg_...

Vad är det för fästen som står om, är det easy fix som menas? 
    Fanns det inte någon extra fäste till cangaroon? Adapter eller något? Kanske det säljaren menar? hmm..
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5