Inlägg från: Anna kaffekanna |Visa alla inlägg
  • Anna kaffekanna

Emmaljunga tråd, Vol 5

Hej på er, har ett par frågor åt er Emmaljunga experter. Jag undrar om nån har koll på om det är nån större skillnad på City cross 2008 och 2010 års modell, dvs har det kommit till nya funktioner o dyl eller är det bara tygerna som är nya? Hade bestämt mig för en ny City cross med city korg men hittade en begagnad från 2008 i toppenbra skick i snygg färg så jag överväger att ta den istället då den är halva priset till en ny.

Sen undrar jag lite hur ni gjort med syskon om ni använder citykorg? Vi får tredje barnet i augusti o tvåan är då ca 2,5 år. Sist hade vi syskonvagn men tänkte klara oss med enkelvagn + ståbräda o bärsjal den här gången. Nu såg jag att Emmaljunga återinfört syskonsitsen men den passar bara på sittdelen så vitt jag förstår rätt i broshyren o inte på citykorgen. Vill ha citykorg denna gång då vi får sommarbarn, innan har jag alltid haft sittvagn med mjuklift i. Men använder man citykorgen kan jag ju inte ens sätta två åringen i vagnen o ta bebis i bärsjal om det skulle krisa sig...så kanske jag måste skippa citykorgen.

Tack på förhand för hjälpen.

♥ (¯*`°?.¸ ♥ Mamma till William 03.01.2006 & Elias 23.02.2008 & Bf 02.08.2010 ♥¸.?°´*¯) ♥
  • Anna kaffekanna

Ännu ett par frågor. Jag hade tänkt mig en city cross med fyra lika stora hjul men har nu hittat en 2009as city cerox 360, nån som har erfarenhet av den? Är den mer instabil då den har mindre o rörliga framhjul eller är det endast praktiskt då den svänger lättare. hur är den att köra på ojämna underlag o tex i snö? kanske den är mer en renodlad stadsvagn? O så undrar jag om nån har erfarenhet av leatherette tygen? Hade verkligen inte tänkt mig en sån heller men som sagt, finns en ny-begagnad i gräddvitt o jag undrar om det är praktiskt med sånt material eller om det är svårt att hålla rent?

♥ (¯*`°?.¸ ♥ Mamma till William 03.01.2006 & Elias 23.02.2008 & Bf 02.08.2010 ♥¸.?°´*¯) ♥
  • Anna kaffekanna

Hej igen, kikar in med mina frågor med jämna mellanrum. Tog ingen av dom begagnade vagnar jag funderade på sist, kom fram till att svängbara framhjul inte är det bästa för oss då vi skall bygga hus o flytta en bit ut på landet med grusväg o sånt.

Men nu har jag igen hittat en billig begagnad som är super snygg i alla fall o en färg jag gillar. En Edge duo sport cryptonite. Har för mig att jämfört med tex city crossen som vi funderat på så är dom högre o lite tyngre, stämmer det, om nån har erfarenhet av båda? Den har ju teleskopstyre, men kan den ändå vara för hög för mig som är i minsta laget (157 cm) själv? Har haft tex en emmaljunga twin cerox syskonvagn innan o den tyckte jag närmast var så låg att ryggen ville gå av när man sku lyfta ur barnen så den får gärna vara något högre, det har jag inget emot.
    Vet nån om det går att byta till andra däck på den eller är den för tung för dom lätta hjulen som ceroxen o citycrossen har? Jag hatar luftdäck...vi har haft tre vagnar med luftdäck o punktering med ett par må¨naders mellanrum hela tiden, jag blir galen. Så jag skulle gärna köpa andra däck till den i så fall. tack på förhand igen för råd

• Anna kaffekanna

Tack för svar angående edge duon. Bestämde mig efter att ha läst på vad folk tyckt om den att skippa den i alla fall trots att vi nog inte är ute efter någon cityvagn utan bor i en ganska liten stad o antagligen ska flytta till hus på landet i höst. Men jag är så kort o liten själv så jag misstänker den skulle kännas väldigt stor för mig.

Hittade till all lycka på nätet idag (motsvarar typ blocket i sverige) en 2010as city cross använd en handfull gånger o köpt i mars som dom säljer för att dom nu märkt dom behöver syskonvagn istället. Hade tänkt ta en i dark beige om jag köpt en ny, har haft svarta o mörkblåa vagnar hittills o ville ha en något ljusare nu, men denna var i färgen offroad. Lite mörkare än jag tänkt mig men det var det värt då den var prutad mycket från nypris trots att den är i princip oanvänd. Tänkte att om det skulle vara en liten tjej i magen så kan jag ha en ljusrosa åkpåse i den för att pigga upp lite o så siktar jag på att köpa city korgen i en annan färg, detta var bara sittdelen som var till salu. Misstänker offroaden är tacksammare att hålla ren oxå än den beiga. Med lite tur anländer den om ett par dagar :) Hoppas jag blir nöjd med mitt 'fynd' nu sen.

• Anna kaffekanna
    the M Bitch skrev 2010-04-14 21:06:38 följande:
    Ärligt talat så tycker jag nog att Edgen är väl hög för dig om du är 157 cm. Jag har en kompis som körde en den vagnen, hon är lite kortare än dig. Hon kunde knappt se över suffletten... Det kan bli knepigt att byta hjul, eftersom Edge har kuggbroms på Sportchassit. Alla lufthjul är gjorda för utanpåligande broms. Jag skulle istället vilja tipsa om Emmaljunga Classic Sport. Den är toppen på grusvägar (lufthjul är outstanding då) och mycket mer lätthanterlig än Edge. Ny kostar ca 4300 kr + kostnad för liggdel (1300 - 2200 kr, beroende på vad du väljer).
     haha jo det var lite det jag tänkte oxå så vi skippade som sagt den. Men nu blev det en city cross som jag gillat mest i alla fall, skulle jag tycka det är jobbigt med dom hjulen på grusväg köper jag lufthjul till den istället.
  • Anna kaffekanna

I fredags kom citycrossen 2010 som jag fyndade förra veckan o vi är super nöjda. den var verkligen så gott som oanvänd, ser ut som man rullat hem den från butiken o inte mer sen. Vad glad jag är nu att jag skippade alla dom andra vi funderade på innan, perfekt för våra behov. Offroaden var lite grönare i verkligheten än både på säljarens och emmaljungas egna bilder, för den är i mitt tycke verkligen typ armégrön, sån färg jag förestllde mig Pro forresten skulle vara. Men jag är nöjd ändå, har tänkt skaffa citykorgen i en ljusare färg sen.
    Nu har jag oxå i helgen sålt bort alla andra vagnar vi haft, vår emmaljunga syskonvagn, gamla singel classicen från 2003 och så en brio sittvagn vi haft länge, så nu har vi bara kvar nya cc:en och så en liten paraplyvagn för resor, minst antal vagnar jag ägt på samma gång sedan 2005

• Anna kaffekanna

Nu har jag varit ut o provkört nya City Crossen med barn i första gången. Och visst är den underbar, men jag blev faktiskt förvånad över hur mindre lättrullad den är än tex vår gamla emmaljunga twin cerox o sport classicen som båda haft lufthjul. Nu ville vi ju inte ha lufthjul då vi haft ständiga punkteringar på alla vagnar vi haft, men den blev nog mycket mer tungskuffad än gamla vagnen på lufthjul som trots allt vägde mycket mer i sig själv. Däcken är ju mycket bredare o jag märkte det framförallt på att när jag ställde vagnen på vår uppfart som sluttar en aning så rullade den inte iväg av sig själv fast bromsen inte var på o pojken i, något som alla tidigare vagnar gjort direkt i den sluttningen. Nöjd är jag i vilket fall som helst, det var bara en detalj jag aldrig tänkt på innan.

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5