• Bling

Ni 2:a gångsföderskor med rädsla, hur kände ni då det drog igång?

Jag var rädd precis som du inför min andra förlossning (två veckor sedan). Min första förlossning var också jättejobbig och jättelång.

Jag har gått på aurorasamtal innan och vi har fokuserat på olika sätt att minska stressen både inför och under förlossningen. T.ex. hade min man tränat lite taktil massage + att BM på förlossningen skulle ge det. Jag skulle även testa att bada m.m. Profylaxandning är väl också en sådan sak?

När min förlossning drog igång på riktigt (öppningsfasen) blev jag bara fokuserad och rädslan försvann. Försökte bara fokusera på att göra allt för att det skulle gå så snabbt och smidigt som möjligt. Lite ångest hade jag precis vid övergångsskedet och skrek i lustgasmasken att jag ångrat mig och ville åka hem, men så känner kanske de flesta? Den aktiva delen av förlossningen gick dock jättesnabbt för mig den andra gången (1,5 tim från vi kom in till förlossningen) så jag hann inte med vare sig massage eller bad... Men det gjorde ingenting då!

Massagen och att min man var hemma under hela latensfasen hjälpte mig mycket att behålla lugnet och fokus då även om jag fick några sammanbrott...

Det kommer gå jättebra! Andra förlossningen går ju i de allra flesta fall smidigare än den första om det är någon tröst. Men jag tycker det hjälpte mycket att berätta för min man + alla BM vi träffade att jag var rädd och hur jag ville ha det. Så var inte rädd att be om hjälp!

LYCKA TILL!!!! Om du inte bebisen redan anlänt?

Svar på tråden Ni 2:a gångsföderskor med rädsla, hur kände ni då det drog igång?