• Aman05

Umeåpluttar födda Juni-Augusti 2008 (Tråd nr 9)

Nixpix - ingen bebis! Men det händer verkligen en massa i kroppen nu - det ilar alltmer i ljumskarna, jag har magknip och morgonillamående då och då, och så har jag haft åtminstone 3 nätter fyllda med tydliga och hyfsat regelbundna förvärkar.. men allt bara lägger sig igen när morgonen kommer. Grr! Det känns som att det är sååå nära men ändå sätter det aldrig igång. 5 dagar över tiden nu! Som tur är går det fortfarande att leva hyfsat "som vanligt", jag går och lämnar och hämtar Klara på dagis varje dag och kan klä på henne och leka med henne på golvet utan större problem. Men visst är magen rätt stor och otymplig nu i vecka 41

Fortsättning följer!

• Aman05

Tadaaa, nu är hon ute! Det blev sex dagar över tiden, den 22 okt/ igår kväll. En liten perfekt och rätt ljus tjej på 3290 gr och 50 cm.

Jag hade en ny natt med onda (men korta) förvärkar natten mellan torsd-fredag, som så klart bara gick över när morgonen kom. Dock satte det igång rejält igen på kvällen, från kl 20 och framåt. Var inne på förlossningen vid 21.30, hann ta CTG-kurvor i en kvart innan barnmorskan konstaterade att jag var helt öppen och det var dags att krysta. In till förlossningssal och några krystvärkar senare ploppade hon ut. Så enormt skönt.
    Jag hann ändå tänka både två och tre och tio gånger att det här med förlossning verkligen är som TORTYYYR och att jag AAALDRIG aldrig någonsin mer ska ha något fler barn. Tur att man glömmer fort

Vi stannade på BB (som för övrigt var jättefint och fräscht!) till lunchtid och åkte sen hem. Klara är än så länge snäll med sin lillasyster men rätt knepig mot oss föräldrar. Vi har bestämt oss för att curla så här i början och ger henne mycket uppmärksamhet och glass och film och allt vad hon ber om.

• Aman05

STINA ska hon heta! (min farmor hette Emmy Kristina men kallades Stina)
    Oh herregud vad kär man är. Ljuvliga ljuvliga baby. Jag kämpar en hel del med onda bröst även denna gång och hoppas att det lägger sig nu när hon snart är en vecka gammal. Jag tar alvedon, köpte snäckor på BB att ha på bröstvårtorna, jag luftar brösten och gör allt man ska men det gör ju ändå så jäkla ont att amma.

Det är så knepigt det här med förlossningar. Det blev ju precis en sådan förlossning jag hade hoppats på, kort & intensiv, utan bedövning, och jag lyckades få ut henne på rätt få krystvärkar. Stina mådde bra hela tiden och fick högsta apgar-poäng. Behövde bara sy två stygn och har faktiskt inte haft direkt ont i underlivet alls denna gång. I förrgår när vi var på BB Hemvård skulle jag poängsätta förlossningen - på en skala på 1-10 hur upplevde jag förlossningen? När det ändå gjorde så j-a ont som det faktiskt gör att föda barn, hur poängsätter man något sådant? Mentalt vet jag ju att förlossningen var jättebra, men som sagt, när det gör så ont och jag mest ligger och tänker TORTYYYYR, då kan jag ju inte sätta 10 poäng direkt. Vem upplever en förlossning som en 10-poängare?

Annelie - nja hon är ganska mycket ljusare än Klara, har typ inga ögonbryn och ögonfransar Fast samtidigt är hon ändå lik Klara (men det kanske mest beror på att hon har samma kläder som K hade när hon föddes..)

Erika - kul med lärarlyftet, vad ska du läsa?

• Aman05

just det Cajsa! Har du några tips på bra saker att önska sig till andra barnet? Vad har Hedvig fått för fint?
    Alla släktingar frågar ju nu om vad Stina önskar sig och det enda jag kommer på att önska är "Boken om mig" att fylla i. Vi har ju i princip allt annat sedan Klaris var liten, fårskinn och filtar och leksaker och framför allt kläder så det räcker..

• Aman05

haha, en pervers läggning till babyfiltar.. Hrrm, känner igen det där! Särskilt fina ullfiltar! Kanske måste önska oss en ytterligare till Stina

• Aman05

Hej hej!
    Ja lugnt var det här! Hur går det med julstressen för alla? Klara har önskat sig Pippileksaker, pussel, en skrana och något med bokstäver. Kanske att hon får någon slags CD-spelare att ha på sitt rum också, om vi hittar det. (Någon som har bra tips på en sådan anpassad för en 2-åring..?) Stina får i stort sett inget alls, jag kommer verkligen inte på något alls att önska sig till henne. Men jag tror inte att hon tar någon skada av detta

Det låter mysigt med pyttedans Lina! Säkert jätteroligt! Klara ska testa Korpens lekgympa under våren, fick precis veta att vi fått plats. De har en grupp för 2-3åringar med start 22 januari. Vi har även lockat med oss Isabella på detta  Det ska finnas några platser kvar om någon är intresserad!

Hoppas att alla ni gravida mår bra. Spännnade med dig Erika, du som står näst på tur! Nära nu..

• Aman05

Stort grattis från mig också! Vad spännande att få höra mer om allt Erica. Hoppas att han mår lite bättre nu och att amningen kommer igång. Skriv gärna och berätta när du kommit hem och orkar

Här går det OK, men för oss har det blivit minst sagt roddigt med två barn. Stina är ju tyvärr ett ont-i-magen-barn som därmed skriker mycket, och Klara fortsätter att testa sina föräldrar (framför allt mig). Klara är fortfarande snäll med Stina men är trotsig och gnällig mot mig, så klart allra helst de stunder jag sitter fast i amningssoffan och inte kan göra något. Håller tummarna för att din småtting inte får samma kolik som Isak hade, Erica!

Trots all magont så är det ju ändå så LJUVLIGT att få vara med en bebis igen hela dagarna. Jag njuter allt jag kan av alla de stunder då hon inte har ont och t.ex. ligger naken på skötbordet och skrattar och sprattlar. Finns nog inget mysigare och finare!

• Aman05

Åååh vad fin han är Erica! Jag såg bilderna i din blogg. Så liten och söt.. och vilken sömntuta! Kämpa på med amningen och smärtan. Jag körde som sagt var med alvedon, snäckor som skydd, luftning - jag till och med nöp mig allt jag kunde i armarna ibland för att få en annan smärta att fokusera på. Sjukt va

Jo vi har nedräkning till 3-månadersdagen, den 22 januari. Visst kommer Stinas mage som av ett trollslag att helt att förändras då? No more skrikkvällar?

• Aman05

Hej hej!

Gud vad kallt det är. Jag är såå less på att inte kunna gå ut! Känns som att jag har befunnit mig i husarrest de senaste dagarna, har verkligen bara varit inne och ugglat. Det är sannerligen inte för klimatets skull som man bor här uppe i norr, eller vad säger ni?

Nu har hostan nått även oss. Båda småtjejer är förkylda och framför allt Klara hostar som bara den på nätterna. Hur gör ni, låter ni dem gå till förskolan om de är pigga i övrigt?
    Stina upplever sin hittills första förkylning och det känns ju bra att vi har sluppit sådant hos henne de första 4 månaderna. Fram med näs-Fridan

Annelie (och Lina?!) - nu är det ju så nära för er! Lova att skriva lite i tråden om hur allt har gått med förlossning och allt! Jag är så nyfiken av mig

Fasterlaleh - stort lycka till om det nu blir flytt! Spännande

• Aman05

Gratulerar Lina! Ännu en drömförlossning alltså! Vad härligt

• Aman05

..och ett jättegrattis även från mig så klart! (Det här har visst blivit en tråd som enbart består av grattishälsningar )

Wilford och Vincent heter alltså nytillskotten. Vilka bästisar de lär bli!

• Aman05

Oj, såg en tidningskändis i VK idag! Vad bra du är Sara. Fortsätt kämpa.

Erica - jag skulle gärna komma på Me&I-party men är lite osäker på om dagen passar. Vi flyger till Stockholm dagen efter och jag kanske måste vara hemma och rodda. Ska höra med T!

• Aman05

Annelie & Cajsa - tack tack! Dock så ljuger kameran lite. Klara ser faktiskt riktigt tjusig ut i håret på bilden, fluffigt värre, men i verkligheten är det allt rätt platt och tjorvigt. Vet inte hur det gick till, haha

Hoppas att ni alla mår bra, särskilt ni med nytillskotten! Som sagt, skriv gärna och berätta för oss nyfikna

Sara - är inte alls avundsjuk på er resa.. Guud vad härligt att åka ner nu och sen komma hem till ett vårigare Umeå. Hoppas också att ultraljudet gick bra!

• Aman05

Cajsa - äsch äsch, jag hade ju velat komma till dig men läser ju detta först nu.. Hoppas att du får sälja mycket! Jag gillar Me&I skarpt!

Sara, men oh vad härligt det där lät. Frossa i jordgubbar! 25-30 graders värme! Så ljuvligt! Vad bra ni har det som kan åka till Marocko regelbundet och hälsa på tjocka släkten

Jag kan inte med ord beskriva hur härligt jag tycker det är med vår och snöfria gator. Vad enkelt livet blev helt plötsligt. Inga overaller och tjocka kläder, det går att vara ute i lekparker, vagnen är lättrullad och det är ljust och härligt. Synd visserligen att värmen försvann men den ska tydligen komma tillbaka till helgen, 18 grader på söndag hörde jag nyss på nyheterna

• Aman05

Erika - aha, så det var därför som inte Isak var med på familjesidan i VK, lite roligt ändå Vi hade också en väldigt motvillig 2.5-åring som inte var sugen på fototajm. Det fick bli att muta - hon sitter ju med en burk majskrokar i handen på bilden. På Linas foto såg det ut att vara tvärtom, en glad storasyster och en mindre glad lillebror. Superhärlig bild!

Klara börjar så sakteliga bli blöjfri, åtminstone all hemmatid. Vi har inte riktigt vågat ta steget att köra blöjfritt när vi  ute och åker någonstans, senast i lördags blev det en olycka på Biltemas golv.
    Nappen är fortfarande ett måste, tyvärr. Den är den absolut bästa trösten när hon är ledsen och hon sover jämt med den på natten. Jag vet inte om vi ska ha någon strategi eller bara låta det vara. Kanske bäst att hon själv får känna att hon är stor nog för att lägga bort den, men just nu har jag inte sett några sådana tendenser. Vi lär iaf försöka på Astrid Lindgrens Värld under semestern i sommar. Pippi Långstrump tar tydligen emot nappar

Vi har enbart använt dubbelvagnen sedan Stina kom i höstas, men det skulle säkert funka bra med ståbräda och enkelvagn nu, vi har bara inte provat ännu! Man får väl fundera på hur ofta och hur långa promenader man tar, om stora syskonet fortfarande kan ha behov av att ta en lur på dagen osv

TessieJ - huvva vad jobbigt med magsjuka. Jobbigt på så många olika sätt.. hoppas hon frisknar till snarast och börjar äta upp sig igen

• Aman05

Jaa, grattis till både Tilde och Selma! Äldstingarna på det här stället

Svar på tråden Umeåpluttar födda Juni-Augusti 2008 (Tråd nr 9)