Inlägg från: Humlansbebis |Visa alla inlägg
  • Humlansbebis

Umeåpluttar födda Juni-Augusti 2008 (Tråd nr 9)

Avvaktar med att skriva upp oss och ser hur dagsläget är... om man ska komma med ett eller två barn

• Humlansbebis

Hej hej!

Ja, vi har oxå inhandlat syskonvagn och Theodor åker som den prins han är i den. Han pekar på liften är säger "bebis sitta där bak i" och han väntar och längtar nu! Det är iallafall en BabyTravel syskonvagn vi köpt, för det var den enda jag tyckte hade allt.

Phil&Ted är säkert hemskt smidig, men jag kan inte tänka mig att det blir någon höjdare för den lille/lilla som ska ligga där under. Man lär ju ha huvudet utåt, mot sina fötter, och att lägga in en baby på det hållet känns hemskt bökigt. Dessutom var det väldigt dålig plats för våran långe storebror under den övre sufletten.

Urban Jungle har jag faktiskt aldrig tittat närmre på, mer än att jag uteslöt den för att den hade en enda suflett istället för två separata. Carena Double Swing var vi sugna på, men det stod hemskt illa i bilen och därför blev det en BabyTravel. Den ryms fint i v70 och är smidig att köra. Man lär ju inte kunna åka rulltrappa med den precis, men man får nog börja tänka på ett annat sätt när man ska navigera i stan med en syskonvagn...

Magen mår fint här, tack! Den envisa inneboende verkar dock inte vilja komma ut, vilket alla vi andra i familjen vill att den ska... Vi får se hur orken är på söndag, men dyker vi upp så tar vi med något annat gott...

Hoppas ni har det bra i regnrusket, allihop och hoppas vädret blir bättre på söndag! Tjingeling!

• Humlansbebis

Hej allihop!

Nu är vi fyra!!! Söta Hedvig föddes i torsdags 100812, klockan 20.31. Vattenavgång hemma på morgonen och en lång dag när värkarbetet inte riktigt ville komma igång. Efter middagstid satte allt igång och det hela avslutades väldigt fort när hon kom ut på 3 krystvärkar... Här hemma håller storebror på att bekanta sig med lillan och han är underbart fin med henne! Otroligt så små de är när de föds, man minns nästan inte och det är ändå inte mer än 2 år sedan. Ja, för övrigt var inte Hedvig särskilt liten alls i jämförelse; hon vägde 4070 gram och var 50 cm lång.

Nu är livet mest underbart, det enda som drar ner det hela är hur öm man är i tuttarna så här dag nummer 3... Antar att det lägger sig snart, men idag är det iiinte skönt alls!

Hur går det för er andra som har liv och rörelse i magen? Nu börjar det närma sig för dig, Emmy! Vad säger Klara om att bli storasyster?

Kramar från oss i babybubblan!

• Humlansbebis

Tack för alla grattis!

Tuttarna mår redan bättre och Hedvig är lika duktig som sin storebror på att äta och sova om nätterna. I slutet på förra veckan sov hon mellan 20.30 och 02.30, 6 timmar! Efter mat och blöjbyte sov hon vidare till 06.30... man klagar inte alls! Theodor är jättesnäll mot henne och väldigt mån om att veta var hon är. Han klappar "siktigt" och pussar bara på kinden eller håret. När hon är ledsen (de få gångerna hon faktiskt jämrar sig) ger han henne nappen och säger "Sååå, gumman". Sötnosen! Hoppas hans välvilja håller i sig med tiden...

Idag har Theodor varit sin första dag på dagis efter ett låångt sommaruppehåll. Lämningen gick förvånansvärt bra och dagen hade förflutit hyfsat också, så jag känner mig nöjd. Hur har det gått för era barn? Var det jobbigt för dem att bli lämnade efter ledigheten?

Hoppas ni har det bra!

• Humlansbebis

Oj, jag glömde svara på din fråga Emmy.

Jag vet inte om jag skulle säga att denna förlossningen var enklare, men den var verkligen helt olik min första. Ja har otroligt positiva upplevelser från båda. Om jag ändå måste säga vilken som var bäst skulle jag nog säga den senaste, men bara av den anledningen att jag var mer medveten om vad som skedde och hur det skedde den här gången. Man visste lite vad man kunde vänta sig helt enkelt, åtminstone smärtmässigt och när det gäller förloppet...

• Humlansbebis

Ha ha...  här har det minsann avslöjats hemligheter som jag givetvis redan visste! Hur kul är inte det att Hedvig ska få 3 nya polare i gänget, som är iallafall nästan jämngamla med henne?

Helt sjukt hur fort två veckor kan gå... tänk att man varit tvåbarnsmor i två veckor redan!!! Jag förstår att tiden inte går riktigt lika fort för dig, Emmy. I vecka 32 slutade jag jobba och från den dagen fram till 4 dar innan hon föddes var jag spyless på att vänta... Tung och klumpig blev man och nätterna var ett helsike. Som du skrev, att vända sig var ju ett helt företag. Man skulle helst behöva glidlakan i sängen alternativt personlig vändhjälp som skulle stå redo vid sängkanten när man vaknade till för att sno på sig... Lyftkran skulle vara ett annat alternativ... 

Nu tycker jag vi faktiskt borde ses allihop snart... jag vill ju se alla fina magar och hur stora barnen blivit. Tror ni det går att få till nu när alla börjat jobba igen eller ska vi vänta till jullovet?

Angående vinteroverall var jag toksnabb så fort Lindex fick in sina FIX-overaller. I fjol hade vi Po.P, men i år gick jag på tips från syrran vars 4 åring höll sig både varm och torr trots vilda utomhuslekar i en sådan i fjol. Vinterstövlar har jag inte skaffat än, men jag måste nog vänta ett tag för de små fötterna verkar vara inne i en "växa-period" just nu... Man vill ju gärna att de ska passa hela säsongen... Gällande jacka så lutar det åt att vänta in resten av Villervalla-kollektionen, då de ska få in riktigt härliga vinterjackor och fleecekläder inom kort... Jag är ju som bekant lite såld på deras kläder...

Sköt om er och magarna!

• Humlansbebis

Här var det stiltje...

Emmy: Hur går det för dig? Nu måste det väl vara dags vilken dag som helst?

Gällande vinterskor, är det bara Viking och Kouma som gäller eller har någon testat några andra alternativ?

• Humlansbebis

Så himla spännande Emmy! Jag håller tummarna för att ni ska slippa vänta i övertid den här gången. Gällande tips har jag nog inte så många. Jag är hemskt förvånad över hur smidigt allt flutit på här hemma, för trots att storebror trotsar ibland så är han väldigt väldigt snäll mot sin lillasyster. Han är mån om att trösta då hon är ledsen och han pratar, klappar henne ömt och ger henne nappen... supergullig!

Rutinerna börjar väl fastna så småningom här hemma. Jag hade ett bekymmer med att lillan alltid vaknar då man ska flytta henne från babyskyddet till vagnen om hon somnat då vi hämtat eller lämnat brorsan på dagis. Sen kom jag på att hon kan ju faktiskt få sitta kvar. Jag ställer bara babyskyddet i vagnen, ovanpå liksom. På med filtar och insektsnät - sen sover hon ute i flera timmar!! Man får liksom se möjligheter för att underlätta för sig själv då problemen väl uppstår... Det blir en utmaning för mig nu i dagarna, för gubben ska till Gällivare med jobbet så jag blir ensam hemma med båda i typ 2 dygn, men det ska nog gå bra...

Annelie: Min intuition stämde nog, även om man inte riktigt vågade hoppas. För nog hoppades man på den lilla bonusen att få en av varje, även om huvudsaken är att barnen är friska...

När ska blåsten avta tror ni? Man blir ju tokig på det här... Sköt om er!

• Humlansbebis

Men stackars lilla Selma! Hoppas hon känner sig pigg nu då, skönt att hon blivit friskförklarad. Beklagar din mormors bortgång, Sara! Styrkekramar till dig!

Här går livet sin gilla gång, det är ibland rätt hektiskt att vara tvåbarnsmor. Jag har hundra järn i elden känns det som; pluggandet, markservicen hemma och träning tar upp all min tid. Däremellan försöker jag planera barndopet som ska gå av stapeln till Allhelgona (även denna gång, då det är lättare för folket som ska resa långt att förflytta sig i samband med höstlovet)...

Emmy, nu måste det väl iallafall vara sjuuukt nära om hon inte redan hunnit se dagens ljus för första gången! Håller tummarna för en toppenförlossning!

Hur mår alla mammor med magar?

• Humlansbebis

Äntligen! Stort grattis till prinsessan Emmy!! Lät verkligen som en perfekt förlossning!

Liselott: Hedvig var precis lika mörk och hårfager som sin bror. Nu har hon dock börjat nöta på nackhåret och en snygg liten måne börjar bildas där bak, precis lagom till dopet... Snyggt!!  Nåja, allt klär en skänhet sägs det ju,

• Humlansbebis

Stina!! Vilket underbart namn! Njae, jag har nog inga direkta bra tips på saker att önska. I vårt fall var det ju givet att Hedvig behövde klänningar och kalasbyxor, för det hade inte Theodor nån endaste då han var en liten skrutt Men fårskinn har jag fått för mig att de ska ha varsitt... Kan hon inte önska sig några minnesgrejer? Kanske en sparbössa, något smycke, sin alldeles första Nalle, nån inredningsgrej till sitt kommande rum? Nä, jag vet inte... jag har svårt för att svar när nån undrar över önskelista för dop-present oxå... För övrigt måste jag nog säga att babyfiltar kan man inte ha för många av, det kanske är en pervers läggning men vissa är ju så mjuka och goa så man bara mååååste ha dem oavsett om man har 10 redan...

• Humlansbebis

Theodor bestämde sig på eget bevåg att sluta med sina nappar i början/mitten av november. Det var en märklig historia och jag kune aldrig drömma om att det skulle gå så lätt. Visst hade han abstinens några kvällar, men han frågade inte efter nappen en endaste gång förrän det hade gått flera dagar. Det vi märkte var att han blev mycket mer kramig och gosig mot oss än vanligt och det gör inget alls. Vilken mamma tackar nej till goa kramar av sin gullplutt?

Gällande att sova på dagen så svarar jag nog som FasterLaleh, vissa dagar sover Theo men inte alltid... dagens aktiviteter är avgörande för hur det blir. Vi får väl se hur det blir på förskolan när jullovet nu tar slut. Där brukar de ju vara lite tröttare än hemma...

Någon som känner sig sugen på en träff snart? Det var verkligen länge sen nu!

• Humlansbebis

Miljoner grattis till småkillarna, tjejer!

Här börjar man sakta återkomma till verkligheten efter en galloperation i Skellefteå i tisdags. Jag trotsade smärtan och satte mig på bussen igår kväll för att komma hem till mina älsklingar. Otroligt så man kan sakna dem!

Om inte datumet för Erikas Me&I-party skulle passa är ni även välkomna hem till mig den 3:e maj, tiden är inte bestämd ännu men på kvällen nån gång, då en jobbarkompis till mig håller Me&I-visning...

• Humlansbebis

Hej tjejer!

Hoppas ni har det bra allihop! Här undrar jag med häpnad vart våren tog vägen???

Ville bara flagga för Me&I-partyt hos mig imorgon kväll, kl. 18.30. Vore jättekul om någon ville komma, jag bjuder på fika efter visningen. Inget köptvång! Det var ju evigheter sen vi sågs!!

Så himla mysigt, Sara! Vet ni vad för en liten prick som döljer sig där inne?

• Humlansbebis

Ha ha... ja, det vore superskoj att träffas allihop, men finns det nåt ställe som skulle rymma oss allihop? Grattis igen till tjejen, Sara! Vilket fint namn!

Svar på tråden Umeåpluttar födda Juni-Augusti 2008 (Tråd nr 9)