• Kanejl

Umeåpluttar födda Juni-Augusti 2008 (Tråd nr 9)

Sara: Jo jag går in och läser tråden ibland. Men det har varit så mycket den senaste tiden.

Efter en jobbig graviditet och en ännu jobbigare förlossning så har Meja nu fått sin lillasyster Lina! Hon föddes 19:21 den 23 februari, var 48cm och vägde 3020 gram. Jag blev igångsatt i vecka 37+2.

Meja har fått dagisplats på Växthuset på Ålidhem. Vi har även flyttat in till stan igen och bor nu på Tomtebo.

• Kanejl

Grattis Emmy! Vad kul med syskon!

Här är det full fart med Meja. Hon har verkligen blivit krävande sen Lina kom. Det är så svårt att få allt att balansera rätt. Vi försöker vänja bort nappen annat än när Meja ska sova på natten, medan Lina får ha sin napp stor del av dagen. Hur gör man? En av många andra saker...

Angående andra graviditeten så var min graviditet med Lina HEMSK. Först mådde jag superilla i flera månader, sen kom foglossningarna redan i vecka 9. När det var 2 månader kvar så drabbades jag av njurstas och njursten och blev inlagd på förlossningen 3 dagar före jul och fick en slang inopererad i njuren för att avlasta den. Detta ledde till massor av Urinvägsinfektioner och därav min igångsättning redan i vecka 37+2.
    Sen när hon var ute så är allt underbart! Hon är verkligen ett mönsterbarn. Sover, äter och är glad!

• Kanejl

Här är det bara prima. Helt underbart att vara föräldraledig nu när det är vår och snart sommar.
    Meja har haft feber i två dagar och på dagis så hade det tydligen varit något som går bland barnen. En av dem hade misstänkt vattkoppor.

• Kanejl

Liselotte: Trådarna har fått evig liv nu, så man behöver inte starta en ny tråd.

På måndag sticker vi till Cypern, jag är supernervös inför resan. För det första är jag flygrädd och för det andra är jag nervös hur det kommer gå för Lina i värmen...

• Kanejl

Grattis Cajsa!
    Vad skönt att hon kom ut så fort. Jag krystade mycket längre med Lina än med Meja, men det berodde på att hon kom ut med pannan före istället för bakhuvudet.

Lina fyller 6 månader på Måndag och Onsdag veckan efter det så börjar jag jobba igen. Känns måttligt roligt.

• Kanejl

Meja lämnade sina tuttar till tomten också. Det gick inte lika bra som det verkat gått hos dig Lina. Men nu verkar hon också ha accepterat att hon ska sova utan napp. Dock är det svårare att få henne att sova nu. Ang sova på dagarna så gör hon det de gånger det behövs.

Annars så är det full rulle här. Lina är lika tidig som sin syster och började gå när hon var 9½ månad. Nu är hon snart 10½ månad och traskar omkring här hemma. Det går verkligen fort. Jag konstaterade att vi försökt hålla Lina som bebis mycket längre och har därför behandlat henne så väldigt länge. Men snart är hon ett år och ska börja på förskolan och då är det väl dags att behandla henne lite mer "vuxet"

• Kanejl

Lina har en hemsk hosta på nätterna. Hon har perioder då hon hostar upp till en timme på natten. Vi brukar ge lite hostmedicin innan hon somnar och de gånger vi kommer ihåg det så är det lugnare med hostan. Det är konstigt att det bara är på nätterna.

Vad kul att det har börjat komma så mycket syskon och att så många har blivit gravida!

Här är det kaos just nu. H är nere på anställningsintervju i Västerås och som det ser ut så kommer vi snart att flytta ner. Det känns rätt skönt att få komma iväg och börja på en ny kula i en ny stad, men samtidigt så otroligt skrämmande. Tur att barnen är små så att de inte har så mycket kompisar som de bryter upp ifrån, plus att de har lätt att få nya kompisar.

• Kanejl

ÅÅH vad kul Sara! Det var du minsann hemlig om när jag träffade dig förra veckan

Min bebis Lina fyllde 1 i onsdag och har idag varit på sin 1-årskontroll. Hon väger lite för lite, så vi ska mata henne med margarin. Annars var allt väldigt bra!

Flytten går som den ska. H har fått jobbet och han flyttar ner i April, jag vågar dock inte tänka än eftersom han inte skrivit kontraktet än, men när det är påskrivet så är vi påväg. Jag kommer att komma ner i Maj. Allt känns så overkligt, men ändå så spännande!

• Kanejl

Idag står det på VLL:s hemsida att nya förlossningen är invigd och det ska tydligen vara väldigt fräscht där!

Vad kul tessiej Grattis!!!

• Kanejl

Hallå!
    Nu har vi flytt Umeå och första veckan här nere var minst sagt kaotisk. Lina åkte på magsjuka på Torsdagen då vi skulle packa det sista och städa ur lägenheten, så det blev inte riktigt gjort. Tack för H's föräldrar som hoppade in och gjorde det åt oss sen.

Vi bilade ner på fredagen och Lina höll sig från att kräkas hela vägen till Gävle och där fick vi byta kläder och sanera lite. När vi kom ner så somnade båda tjejerna nästan på stört när vi fått in alla möbler som vi hade med oss, sängar och TV plus lite husgeråd.

Söndagen åkte Meja på magsjuka och båda hade feber som uppmätte nästan 40 grader. H började sitt nya jobb på måndagen och Tisdagkväll tillbringade vi på Barnakuten med hot om att Lina skulle sondmatas, hon var verkligen illa däran. Båda ungarna kräktes i flera dagar och sen kom det från andra hållet. Onsdagmorgon kom våra möbler, då hade vi bara haft sängar och TV i nästan 1 vecka. Till råga på allt så hade vi inte heller varmvatten de första 2 dagarna och tvättstugan var fullbokad många dagar framöver, så jag fick koka vatten och tvätta kläder i handfatet.

Så trevligt hade vi det första tiden här nere i Västerås. Just det ja, vi bor på 3:dje våningen... utan hiss!

• Kanejl

tessiej: Det låter som magsjukan som mina barn åkte på. Båda var sjuka i nästan en vecka och kräktes ofta och mycket. Det var en pärs så jag hoppas att Ebba blir frisk snart!!

Svar på tråden Umeåpluttar födda Juni-Augusti 2008 (Tråd nr 9)