Inlägg från: johanlina |Visa alla inlägg
  • johanlina

Umeåpluttar födda Juni-Augusti 2008 (Tråd nr 9)

Ja nu hoppas vi att det är slut på sjukdomar och snö tycker jag! Tilde har varit hängig av och till i en dryg månad nu, öroninflammation som behandlades med kåvepenin och en besvärlig hosta... Hela förra veckan var hon hemma från dagis men i helgen har hon varit pigg så idag fick hon gå på dagis och snacka om att hon var taggad, hon hade inte tid att äta frukost för hon skulle bums ta på sig overallen och åka iväg. 

Här hemma har vi också en dam med mycket bestämda åsikter, hon älskar att vara ute och accepterar inte ett nej utan går i så fall (efter en stunds skrikande) och klär på sig själv och smiter ut, så nu har vi fått börja låsa dörren.... 
    En annan sak som hon gör är att kasta saker, oftast glas eller bestik från bordet när vi äter. Jag tycker också att det är jättesvårt, men försöker så gott jag kan fundera varför hon gör som hon gör för jag vill tro att de inte gör saker för att vara dumma utan för att testa, få en reaktion etc. 
    Härligt fynd du har gjort Sara! Vad köpte du för storlek?
    Vi har köpt ett par ofodrade stövlar åt Tilde som är stora nog att ha en tjock sula och en tjocksocke i när det är kallt. 
    Jag vet att sommaren känns låångt borta nu men visst finns det fler än jag som är sugna på en liten tripp till Lycksele Djurpark!?
  • johanlina

Sommarskor har jag också börjat fundera på men inte kommit till något beslut så jag vill också gärna veta hur ni andra tänker. En annan sak jag skulle behöva råd om är hur jag ska göra när Tilde knuffas. Jag har pratat med dagispersonalen och de säger att visst händer de att hon knuffas ibland men det är inget som de har upplevt som mer än andra barn gör i den här åldern. På dagis har de bestämt att de ska säga "JAG vill inte att du gör så där" och " Då blir X ledsen" men jag tycker ofta att det blir värre när jag säger åt henne, då knuffas hon ofta igen och igen. Det som fungerat bäst är att avleda, tex gå iväg och göra något annat men det är ju inte alltid man har tid med det tyvärr. Sen slår hon Simba ganska mycket också. Någon fler som har knuffande barn eller några tips hur man kan tänka/göra? 

• johanlina

Men åh så roligt! Grattis Emmy!!!

• johanlina

Tilde har haft en omgång till med öroninflammation och gått på kåvepenin, två veckor har hon varit hemma från dagis men nu är hon pigg så i morgon blir det dagis igen! Nu hoppas vi ha gjort bort allt vad förkylningar och sjukdomar heter.... 

Vi är peppade på Lycksele!!! Men tyvärr jobbar Johan nästan alla helger så det är inte helt lätt att hitta tomma dagar men våra förslag är:
    söndag 6 juni, lördag 19 juni eller söndag 20 juni, sen är det midsommar och visst skulle ni vara borta i juli Sara? 
  • johanlina

Stort grattis Erika!!! 

Picknickträff låter mysigt!  

• johanlina

Bra initiativ! Vi kommer gärna!

8/8 13.30 på Gammlia

Erica & Isak
    Emmy & Klara
    Liselotte & Isabella
    Lina & Tilde

En fråga. Ni andra har också slutat med D-dropparna eller? Våran flaska tog slut för några veckor sedan men nu börjar jag fundera om man kanske borde ge något annat tillskott, känns inte som om Tilde får i sig så mycket grönsaker till maten direkt. Hur gör ni? 

• johanlina

Mjölk dricker hon ofta och gärna, frukt och fisk likaså. Men i grönsaksväg är det nästan bara kokta gröna ärtor som går ner om det inte är mycket väl dolt och finfördelat i maten för då kan även andra grönsaker slinka ner.

• johanlina

Åh tack Erika!!! Då verkar det ju vara lugnt med D-vitaminintaget för ute är vi nästan jämt. Men vad tror du/ni om risken för brist på andra vitaminer/ämnen?

Jag tycker att knytkalas låter trevligt! 

• johanlina

Ja grattis till Isak på tvåårsdagen (en dag i efterskott)!!!

Jag måste tyvärr också stryka mig från fikalistan då vi ska upp till fjällstugan. Men jag hoppas på ny fikaträff snart!

8/8 13.30 på Gammlia

Erica & Isak
    Emmy & Klara
    Liselotte & Isabella

• johanlina

Om Annelie berättar de glada nyheterna så ska väl inte jag vara sämre, vi väntar också smått, 7:e mars är vi beräknade och det är faktiskt Annelie också!!! Vad är sannolikheten för det??? Jag har heller inte gått ut med det på facebook och bloggen än och på jobbet vet de inget heller men det börjar bli svårt att dölja kulan nu =)

Angående vinterkläder så väntar jag på att polarn ska få hem sina overaller, vi köpte en där förra året och var mycket nöjda så det blir en därifrån i år också. Vinterjacka fyndade jag på Stadiums rökrea och skor och vintermössa kommer nog också att bli samma sort som förra året dvs, Kuoma och Kivat då vi var supernöjda med båda. 

Jag håller helt och hållet med dig Emmy, tycker det är hopplöst att hitta kläder i Tildes storlek.  Helt galet att det bara är 7 veckor kvar, tycker det var nyss du berättade att du var gravid!

• johanlina

Vi kan inte på lördag tyvärr då vi har "stora fixardagen" med hela familjen här hemma, det ska eldas ris i massor, dras el och målas. Men jag hoppas på en ny träff snart!

• johanlina

Tilde fick en kallelse till folktandvården med posten idag, känns som om hon är för liten!? Fler som fått?

• johanlina

Åh vad spännande Emmy!!! Håll oss uppdaterade! 

Jag och magen mår super och jag bara njuter av buffar och sparkar från lillebror där inne. Fick BF beräknat till 6/3 vid UL så lite drygt halvvägs är vi nu. Längtar såå!!!

• johanlina

Stort grattis till er Emmy!!! 

• johanlina

Här var det lugnt... Hoppas det är bra med er alla så här i adventstider!

Erika: Nej Tilde har slutat med välling nu och jag ger henne inget tillskott alla faktiskt men det kanske man borde... Hur gör ni andra? Angående julklappar så har Tilde önskat sig Pippikläder, dockvagn, docka, duplo, kläder, kreativa saker typ stora pärlor, musikinstrument och pussel. 

Tilde ÄLSKAR att dansa, senast igår hämtade jag en liten skrutta med bar överkropp på förskolan, hon hade dansat breakdance med de stora grabbarna och var helt svettig =) så jag har anmält henne till pyttedans på Balettakademien med start 29/1 (2-3år med Stina Roding kl 10.10), vore kul att se någon/några av er andra där också!

• johanlina

Ja gott nytt år på er allihopa! Hur känns det för dig Erika, visst är det i morgon det är beräknat!? Spännande!!!

Jag gick in i vecka 32 i går så nu är det inte så länge kvar för oss heller och jag säger som Annelie var tar veckorna vägen??? Heelt galet! Den enda som inte tycker att tiden går fort är Tilde som frågar efter sin lillebror mest hela tiden! Hon ser verkligen fram emot att bli storasyster och tycker att det är jättekul att handla kläder och annat till lillebror! Vi ska göra allt vi kan för att hålla fast vid den positiva inställningen! Hur har det gått för Klara att bli storasyster? 

Annars är det mesta som vanligt här hemma, Tilde lämnade tuttarna till tomten på julafton och det har gått hur smidigt som helst! Däremot är det lite si och så med att få henne att sova på dagen nu, det har ju iofs blivit väldigt oregelbundna tider nu över helgerna så det kanske blir annorlunda när hon börjar förskolan igen till veckan!? Men som det är nu så blir hon trött först vid fyratiden och då känns det ju inte direkt läge att lägga henne... Sover era på dagen fortfarande?

• johanlina

Åh stort grattis till er Erica! Hoppas allt är bra med er alla! 

Jag träffas gärna snart! 

• johanlina

Världens största grattis till er Sara!!! Vilka underbart roliga nyheter!

Jag jobbade min sista dag i måndags och precis när jag bockat av sista punkten på att göra listan och klockan närmade sig fem så satte det igång med kraftiga förvärkar med typ 7-8 minuter emellan men sen lugnade det ner sig när Johan kom hem vid halv åtta och sedan har det varit lugnt så vi får väl se när han bestämmer sig för att kika ut! 

• johanlina

Vet någon förresten om nya förlossningen är invigd? Det senaste jag hörde var att den skulle öppnas i tisdags men det står inget om det på hemsidan!?

• johanlina

Nu är han här vår lille Wilford!!! Föddes igår kl 11.36 genom en riktig drömförlossning, 3915g och 52cm lång och världens sötaste!!! Nu är vi hemma och njuter av bebisbubblan!

Svar på tråden Umeåpluttar födda Juni-Augusti 2008 (Tråd nr 9)