Värden på TSH & TPOak?
Här är ytterligare en som inte blivit gravid förrän jag fick levaxin. Min första fertilitetsläkare missade mitt förhöjda TSH-värde (4,0), men som tur var bytte jag klinik och där uppmärksammade de värdet och gav mig levaxin. Det förhöjda TSH-värdet var enda felet som upptäcktes vid fertilitetsutredningen.
Jag lyckades spåra gamla TSH-prover från 3 år tillbaka, som tagits på vårdcentralen när jag sökte vårt för typiska symptom som trötthet, frusenhet, oförklarlig måttlig viktökning (gick ganska plötsligt upp ca 5 kg som jag inte lyckades gå ner trots att jag ökade mig träning till 4-5 i veckan och åt nyttigt), att jag tappade hår osv. Jag hittade också ett gammalt TSH-värde som tagits vid en rutinläkarundersökning genom jobbet sex månader innan jag kände några symptom och sökte hjälp på vårdcentralen, och då var mycket riktigt mitt TSH-värde 2,0.
Mitt TSH-värde hade alltså legat runt 4.0 i tre år utan att någon av de tre läkare, inkl en fertilitesläkare, gav mig diagnos eller medicin. Under dessa tre år försökte vi få barn, men lyckades aldrig. Efter fem månaders behandling med levaxin kom mitt TSH-värde ner till 1,1 och då gjorde vi vårt första ivf-försök och lyckades på första försöket! Jag är nu gravid i vecka 14 och hoppas att det går bra hela vägen. Jag är övertygade om att TSH-värdet var i alla fall en mycket viktig orsak till att vi inte lyckades bli gravida spontant. Och ännu mera övertygad om att det var orsaken till mina symptom, för de är nu helt borta! Trots graviditetshormonerna är jag t ex piggare på morgnarna än vad jag har varit på flera år, jag tappar inte längre hår, fryser inte alls på samma sätt osv. De där 5 kilona har jag dock inte lyckats gå ner ännu, eftersom jag proppat i mig hormoner och nu är gravid Men alla ni som försöker bli gravida och har förhöjd TSH: ge er inte, se till att bli ordentligt utredda och få levaxin! Även om värdet bara är lite förhöjt.