varmchoklad skrev 2010-03-03 19:58:45 följande:
Adonairam: Vilka tydliga signaler tycker du att det är? Jag får känslan av att du menar i negativ bemärkelse, som om folk skulle associera negativa saker med namnet. Men om du läser kommentarerna ovan så associerar de flesta Efraim till Pippi långstrumps pappa, skrotnisse och någons barndomsnalle. Alltså positiva saker! Om än något barnsliga men det gör väl inget?
Signaler från namn kan både vara positiva och negativa. Samtidigt bör man tänka på att vi lever i en internatinell värld där vi hela tiden kommer i kontakt med folk från andra länder och kulturer.
Det är ju väldigt trevligt att folk här på FL tänker på Pippi Långstrump när du hör namnet. Men tänker man på Pippi om man bor i Saudi-Arabien, Australien eller Sydafrika? Nej, där vet de nog inte vem Pippi eller Skrotnisse är, men det vet att Efraim är ett judiskt namn. et kan vara både positivt och negativt beroende på vem du frågar.
Vi vet ju inte vilken framtis våra barn kommer att få. Din som kanske vill vara diplomat i mellanöstern. Där tänker folk nog inte på Pippi, men snarare att den där diplomaten är garanterat jude och därför på Israels sida. Hans möjligheter att bli diplomat blir begränsade på grund av ett namns signaler. Han ska försvara sitt namn.
Jag har stor respekt för personer med religiösa namn och har den religösa bakgrunden. Låt oss säga att din familj har judiska rötter/är judar och sonen vill vara diplomat. Då kan han vända det till något positivt och säga att han bär nammnet med stolthet eftersom det kommer från hans rötter, så skapar det respekt även hos dem som inte delar tron eller bakgrunden. Han har en vettig orsak till att han heter något värdeladdat/religiöst.
Men har man ingen bakgrund eller tro, så vet jag många ställen där man hade tyckt det var konstigt att ha ett väldigt religiöst namn utan att va något att göra med religionen.
Det finns självklart undantag med dessa religiösa namn. Det mest kristna namnet som finns: Christian/Kristian, som betyder 'kristen' har förlorat mycket av den religiösa värdet och blivit ett halt vanligt namn för de flesta. Det samma gäller judiska namn som Sara, Lea, Mikael och liknande.
Men ju ovanligare namnet är, så större religiösa signaler kommer det att skicka.