• varmchoklad

Efraim?

Pojknamnet Efraim har fastnat i mitt huvud. Barnet kommer till midsommar och jag vet inte könet men om det blir en pojke så vill jag att han ska heta Efraim.
    Vet ej var jag egentligen har fått detta namnet ifrån, det är ju tämligen ovanligt och har inte ens en namnsdag, men jag tycker att det är ett vackert namn. Det verkar jag vara ensam om att tycka! Barnets far motsätter sig detta namn och vill ha ett vanligare namn som David eller Jonatan. Och jag vill ju inte vara envis in absurdum och utsätta ett barn för det långa lidande som ett "fult" namn kan innebära.

Vad tycker du om namnet Efraim för en liten gosse?

• Svar på tråden Efraim?
  • varmchoklad

Långstrumpan: Oj! Vad tråkigt att du känner så för ditt barns namn. Ett namn är ju något man ska bära med sig genom hela livet

Jag vet inte om det är graviditetshormoner som spökar hos mig, men det känns instinktivt rätt att kalla pojken för Efraim. Men min man vill inte!

Hur tror ni att detta namnet fungerar utomlands? Min kompis heter Gun och det var ganska jobbigt för henne i Australien att förklara för folk att hon inte heter Gevär i förnamn. Oavsett vilket så vill jag ju inte utsätta mitt barn för att han ska behöva skämmas för sitt namn, jag vill att han ska vara stolt och bära sitt namn med glädje.

Hur hade ni reagerat om ert barn hade en kompis som heter Efraim?

• DenNamnbitne
    varmchoklad skrev 2010-02-28 20:39:52 följande:
    Långstrumpan: Oj! Vad tråkigt att du känner så för ditt barns namn. Ett namn är ju något man ska bära med sig genom hela livet Jag vet inte om det är graviditetshormoner som spökar hos mig, men det känns instinktivt rätt att kalla pojken för Efraim. Men min man vill inte! Hur tror ni att detta namnet fungerar utomlands? Min kompis heter Gun och det var ganska jobbigt för henne i Australien att förklara för folk att hon inte heter Gevär i förnamn. Oavsett vilket så vill jag ju inte utsätta mitt barn för att han ska behöva skämmas för sitt namn, jag vill att han ska vara stolt och bära sitt namn med glädje. Hur hade ni reagerat om ert barn hade en kompis som heter Efraim?
    Om jag fick reda på att en pojke hette Efraim skulle jag tycka det var fint och roligt. Jag tror att namnet passar bra utomlands. Namnet är ju bibliskt och finns även i engelskspråkiga länder. Det är inte ett judiskt namn vad jag vet. Lycka till!
  • varmchoklad

DenNamnBitne:
    Alla "bibliska" namn är ju mer eller mindre judiska (hebreiska), åtminstone de som kommer från gamla testamentet. Vanliga "svenska" namn som David, Daniel, Jonatan och joel är judiska namn. Efraim är ett hebreiskt namn.

Nu säger min syster att om barnet kommer heta Efraim så ska hon kalla honom Effie... Det känns som att alla i min omgivning ogillar namnet så jag ger nog upp. Men tack för era synpunkter.

• DenNamnbitne
    varmchoklad skrev 2010-03-02 18:56:17 följande:
    DenNamnBitne: Alla "bibliska" namn är ju mer eller mindre judiska (hebreiska), åtminstone de som kommer från gamla testamentet. Vanliga "svenska" namn som David, Daniel, Jonatan och joel är judiska namn. Efraim är ett hebreiskt namn. Nu säger min syster att om barnet kommer heta Efraim så ska hon kalla honom Effie... Det känns som att alla i min omgivning ogillar namnet så jag ger nog upp. Men tack för era synpunkter.
    Jo, du har rätt. De är hebreiska från början. Men jag gör skillnad på språk och religion-etnicitet. Att ett namn skulle vara judiskt gör att man antar att namnet hör hemma i judiska miljöer. Ursprungligen gör de det, men det är väl inte fel att säga att de blivit mer allmänkristna?
  • Adoniram

Judisk familj och bakgrund, är det första jag tänker. Liksom jag hade tänkt muslimskt om jag hörde namnet Muhammed eller kristet om jag hörde namnet Jesus, Paulus eller Christian.

Det är ett fint namn men har tydliga signaler. Har ni inget imot signalerna och inte tror det kommer att påverka barnets liv negativt, så kör på.

• varmchoklad

Adonairam: Vilka tydliga signaler tycker du att det är? Jag får känslan av att du menar i negativ bemärkelse, som om folk skulle associera negativa saker med namnet. Men om du läser kommentarerna ovan så associerar de flesta Efraim till Pippi långstrumps pappa, skrotnisse och någons barndomsnalle. Alltså positiva saker! Om än något barnsliga men det gör väl inget?

• DenNamnbitne
    varmchoklad skrev 2010-03-03 19:58:45 följande:
    Adonairam: Vilka tydliga signaler tycker du att det är? Jag får känslan av att du menar i negativ bemärkelse, som om folk skulle associera negativa saker med namnet. Men om du läser kommentarerna ovan så associerar de flesta Efraim till Pippi långstrumps pappa, skrotnisse och någons barndomsnalle. Alltså positiva saker! Om än något barnsliga men det gör väl inget?
    Pippis pappa är inte barnslig{#lang_emotions_cry}
  • Adoniram
    varmchoklad skrev 2010-03-03 19:58:45 följande:
    Signaler från namn kan både vara positiva och negativa. Samtidigt bör man tänka på att vi lever i en internatinell värld där vi hela tiden kommer i kontakt med folk från andra länder och kulturer.

Det är ju väldigt trevligt att folk här på FL tänker på Pippi Långstrump när du hör namnet. Men tänker man på Pippi om man bor i Saudi-Arabien, Australien eller Sydafrika? Nej, där vet de nog inte vem Pippi eller Skrotnisse är, men det vet att Efraim är ett judiskt namn. et kan vara både positivt och negativt beroende på vem du frågar.

Vi vet ju inte vilken framtis våra barn kommer att få. Din som kanske vill vara diplomat i mellanöstern. Där tänker folk nog inte på Pippi, men snarare att den där diplomaten är garanterat jude och därför på Israels sida. Hans möjligheter att bli diplomat blir begränsade på grund av ett namns signaler. Han ska försvara sitt namn.

Jag har stor respekt för personer med religiösa namn och har den religösa bakgrunden. Låt oss säga att din familj har judiska rötter/är judar och sonen vill vara diplomat. Då kan han vända det till något positivt och säga att han bär nammnet med stolthet eftersom det kommer från hans rötter, så skapar det respekt även hos dem som inte delar tron eller bakgrunden. Han har en vettig orsak till att han heter något värdeladdat/religiöst.

Men har man ingen bakgrund eller tro, så vet jag många ställen där man hade tyckt det var konstigt att ha ett väldigt religiöst namn utan att va något att göra med religionen.

Det finns självklart undantag med dessa religiösa namn. Det mest kristna namnet som finns: Christian/Kristian, som betyder 'kristen' har förlorat mycket av den religiösa värdet och blivit ett halt vanligt namn för de flesta. Det samma gäller judiska namn som Sara, Lea, Mikael och liknande.

Men ju ovanligare namnet är, så större religiösa signaler kommer det att skicka.
  • varmchoklad

Adonai ram: Förhoppningsvis blir det väl fred där nere så småningom. Känns tokigt att välja bort ett namn som jag tycker är fint bara för att han sedan kanske kanske vill bli diplomat i ett land där namnet väcker negativa associationer. I så fall kan han ju börja kalla sig Anders eller vad som helst på jobbet (om han nu vill det).

Men jag förstår den internationella aspekten, återigen min kompis Gun som alltid behöver förklara att hon INTE heter gevär (på engelska).

Tack för era synpunkter.

• vickey

jätte fint! vi hade funderingar på att vår son skulle få heta detta men han såg inte ut som en Efraim

• SweetLilly

Jättefint namn egentligen, men för mig personligen skulle jag aldrig välja det då Eddie Meduza hade en rollfigur som hette Efraim Barkbit och alla i bekantskapskretsen vet det också.. men om man inte har de kopplingarna är det nog ett bra namn!

Lilla pyret väntas 100806
  • korv o mos
    Tecken skrev 2010-02-28 19:27:23 följande:

Är inte det Sjörövar Fabbe? Iaf kommer jag osökt att tänka på honom och Pippi när jag hör Efraim.

JA!
Svar på tråden Efraim?