Inlägg från: varmchoklad |Visa alla inlägg
  • varmchoklad

Efraim?

Pojknamnet Efraim har fastnat i mitt huvud. Barnet kommer till midsommar och jag vet inte könet men om det blir en pojke så vill jag att han ska heta Efraim.
    Vet ej var jag egentligen har fått detta namnet ifrån, det är ju tämligen ovanligt och har inte ens en namnsdag, men jag tycker att det är ett vackert namn. Det verkar jag vara ensam om att tycka! Barnets far motsätter sig detta namn och vill ha ett vanligare namn som David eller Jonatan. Och jag vill ju inte vara envis in absurdum och utsätta ett barn för det långa lidande som ett "fult" namn kan innebära.

Vad tycker du om namnet Efraim för en liten gosse?

• Svar på tråden Efraim?
  • varmchoklad

Skrotnisse? Hahaha! Det var länge sedan jag ens tänkte på det programmet.

Sjörövarfabbe var farfarsfar och Efraim var väl pappa Långstrump? Om jag inte har fel...

Jag tycker att det är ett jättegulligt namn!

Rye får jag lov att fråga vad flickan fick heta?

• varmchoklad

Ester är mitt favorit för en flicka, eller Eden. Men båda dessa blir nedröstade av min make (tillika barnets far). Han vill kalla en flicka för Ella.

Jag känner mig som en trotsig treåring- jag VILL att min pojke ska heta Efraim. Oavsett om detta leder tankarna till pippilångstrumps pappa eller en skäggig gammal gubbe.
    Problemet är som jag ser det att ingen i min omgivning verkar tycka om namnet alls, och det kommer kanske pojken att märka av. Mina föräldrar är mycket emot detta namnet, de tycker att det låter alldeles för "judiskt".

Så det ser ut som att det inte växer någon liten Efraim i min livmoder tyvärr. Man är så lättpåverkad av omgivningens åsikter... framför allt barnets pappa måste ju vara med på noterna.

• varmchoklad

Långstrumpan: Oj! Vad tråkigt att du känner så för ditt barns namn. Ett namn är ju något man ska bära med sig genom hela livet

Jag vet inte om det är graviditetshormoner som spökar hos mig, men det känns instinktivt rätt att kalla pojken för Efraim. Men min man vill inte!

Hur tror ni att detta namnet fungerar utomlands? Min kompis heter Gun och det var ganska jobbigt för henne i Australien att förklara för folk att hon inte heter Gevär i förnamn. Oavsett vilket så vill jag ju inte utsätta mitt barn för att han ska behöva skämmas för sitt namn, jag vill att han ska vara stolt och bära sitt namn med glädje.

Hur hade ni reagerat om ert barn hade en kompis som heter Efraim?

• varmchoklad

DenNamnBitne:
    Alla "bibliska" namn är ju mer eller mindre judiska (hebreiska), åtminstone de som kommer från gamla testamentet. Vanliga "svenska" namn som David, Daniel, Jonatan och joel är judiska namn. Efraim är ett hebreiskt namn.

Nu säger min syster att om barnet kommer heta Efraim så ska hon kalla honom Effie... Det känns som att alla i min omgivning ogillar namnet så jag ger nog upp. Men tack för era synpunkter.

• varmchoklad

Adonairam: Vilka tydliga signaler tycker du att det är? Jag får känslan av att du menar i negativ bemärkelse, som om folk skulle associera negativa saker med namnet. Men om du läser kommentarerna ovan så associerar de flesta Efraim till Pippi långstrumps pappa, skrotnisse och någons barndomsnalle. Alltså positiva saker! Om än något barnsliga men det gör väl inget?

• varmchoklad

Adonai ram: Förhoppningsvis blir det väl fred där nere så småningom. Känns tokigt att välja bort ett namn som jag tycker är fint bara för att han sedan kanske kanske vill bli diplomat i ett land där namnet väcker negativa associationer. I så fall kan han ju börja kalla sig Anders eller vad som helst på jobbet (om han nu vill det).

Men jag förstår den internationella aspekten, återigen min kompis Gun som alltid behöver förklara att hon INTE heter gevär (på engelska).

Tack för era synpunkter.

Svar på tråden Efraim?