• konkelbär

Hur har ni gjort med förskolan vid potträning?

Min dotter som är 2 år och 3 månader gammal är i princip blöjfri på dagen hemma. Ibland händer en olycka givetvis, men allra oftast sköter hon pottan bra och på egen hand. Hon kommer själv på att hon behöver gå på pottan, och hinner man inte själv märka något så både tömmer hon pottan och torkar sig själv.

Såhär har vi stått och trampat och inte riktigt kommit vidare i nära ett halvår. Jag vet inte riktigt hur man ska göra med förskolan? Kan man kräva av dem/be dem att "potträna/påminna" henne om pottan?  Eller måste man få ungarna blöjfria på sommarlov som många verkar göra?

Hur har ni gjort, som fått era barn blöjfria på förskolan?

• Svar på tråden Hur har ni gjort med förskolan vid potträning?
  • Pescetarian
    Mariaelisabet skrev 2015-01-20 19:40:30 följande:

Lyckliga er som har bra förskolor! På vår är det mycket negativt gällande potträning och bara en gång om dagen (ifall det finns tid) får vår dotter använda pottan. Så har det varit nu 6 mån... Igår hade hon dessutom gått flera timmar med bajs i blöjan så rumpan (överallt, upp på snippan också) är nu så sårig att hon rycker till och gråter så fort något nuddar vid huden. Jag är så ledsen, de tar sig tid till "utvecklande och pedagogiska" lekar med vatten och färger men kan inte prioritera fundamentala behov! Känns lite hopplöst ikväll :(

Fler och fler förskolor börjar ju dra ner på den pedagogiska verksamheten och ägnar sig allt mer åt vanligt hederligt dagis - dvs ren och skär barnpassning.
  • Lena

På vårt dagis tyckte de det var skönt med ett blöjbarn mindre men kravet var att barnet skulle säga till när det behövde. Vår dotter pratade inte när hon blev blöjfri men lyckades kommunicera sina behov ändå och olyckorna var få.

• BeanBag
    Pescetarian skrev 2015-03-01 02:25:56 följande:

Fler och fler förskolor börjar ju dra ner på den pedagogiska verksamheten och ägnar sig allt mer åt vanligt hederligt dagis - dvs ren och skär barnpassning.

Det låter mycket konstigt då de då inte sköter sitt uppdrag och kan få hård kritik från skolinspektionen. Att förskolan följer läroplanen och uppfyller sitt pedagogiska uppdrag har inget med personalens inställning till potträning att göra. Det finns inga hinder att aktivt potträna barnen och följa läroplanen på samma gång.
  • Harmagedon

Min äldsta sa när var lite drygt två att han var stor nu och inte skulle ha blöja mer. Det var en måndagmorgon precis innan dagis så jag rafsade ihop lite extra kläder och berättade vad han sagt för pedagogerna. De bara nickade och höll med sonen. Han hade inte många olyckor men jag tror de hade kämpat på med honom även om det varit olyckor.

Förskolan hade små barntoaletter så han använde inte potta på dagis och vägrade det hemma också. Klättrade upp och balanserade på den riktiga toaletten. Skönt tyckte jag som tycker det är slabbigt med potta.

• Xarxia

Vår dotter är 2 år och 2 månader. Vi har låtit henne gå blöjfri här hemma några månader med varierande resultat. Ena veckan har det gått jättebra och nästa har det blivit olyckor nästan varje dag. Vi sa ingenting till förskolan eftersom vi inte kände att hon verkade riktigt redo och att det skulle bli mkt jobb för dem. Men för ett par veckor sedan kom en av pedagogerna och frågade om hon gick på pottan hemma för de hade märkt att hon var intresserad av den på förskolan. Jag sa som det var, att det gick lite si och så med det. Men hon insisterade på att vi följande dag skulle ta med lite trosor och extrakläder så kunde de testa på förskolan. Som hon sa, "inte värre än att det sker en olycka". Hon har än så länge haft en olycka på förskolan och är nu blöjfri i stort sett dygnet runt, bortsett från när hon ska vara ute längre stunder och vi inte vet att det finns toalett nära till hands. Vi är väldigt tacksamma mot förskolan att de varit så tillmötesgående för tror aldrig hon hade varit blöjfri i den utsträckning hon är nu om inte de samarbetat.

• Pescetarian
    BeanBag skrev 2015-03-01 06:32:41 följande:
    Det låter mycket konstigt då de då inte sköter sitt uppdrag och kan få hård kritik från skolinspektionen. Att förskolan följer läroplanen och uppfyller sitt pedagogiska uppdrag har inget med personalens inställning till potträning att göra. Det finns inga hinder att aktivt potträna barnen och följa läroplanen på samma gång.
    Saker och ting hinns inte med och förskolepersonal tillhör den sjukaste yrkesgruppen i Sverige - både fysiskt och psykiskt.
  • BeanBag
    Pescetarian skrev 2015-03-01 10:20:55 följande:

Saker och ting hinns inte med och förskolepersonal tillhör den sjukaste yrkesgruppen i Sverige - både fysiskt och psykiskt.

Jag är förskollärare så jag vet att vi både hinner följa läroplanen och potträna barnen.
  • Pescetarian
    BeanBag skrev 2015-03-01 10:34:24 följande:
    Jag är förskollärare så jag vet att vi både hinner följa läroplanen och potträna barnen.
    Bara för att du hinner och känner att du hinner, så behöver ju inte det vara allmängiltigt.
  • Simms

På mitt barns förskola sa personalen bara att det är bra om det funkar hyfsat hemma innan vi tar bort blöjan på förskolan. Ofta går det bättre hemma än där i början. Men när barnet var helt blöjfritt hemma och hade varit det några veckor frågade vi på förskolan vad de tyckte och fick till svar att de självklart skulle fortsätta med det vi påbörjat hemma. Inga sura miner alls. Olyckor händer, men det är inga problem för personalen. De konstaterar bara att det är så det är för många i början och att det går upp och ner i perioder. Inget konstigt alls.

• BeanBag
    Pescetarian skrev 2015-03-01 10:40:54 följande:

Bara för att du hinner och känner att du hinner, så behöver ju inte det vara allmängiltigt.

I vilka kommuner drar de ner på den pedagogiska verksamheten och går tillbaka till barnpassning? Hur stör den pedagogiska verksamheten möjligheten att hjälpa barn på pottan/toaletten/blöjbyte?
  • tulip79

Sonen (3 år) är blöjfri i perioder hemma. Han vill främst bajsa på pottan. På förskolan erbjuder de honom pottan o barntoan men han vägrar o kissar då hellre i kalsongerna. Oftast har han dock blöja på förskolan.

• Pescetarian
    BeanBag skrev 2015-03-01 11:20:51 följande:

I vilka kommuner drar de ner på den pedagogiska verksamheten och går tillbaka till barnpassning? Hur stör den pedagogiska verksamheten möjligheten att hjälpa barn på pottan/toaletten/blöjbyte?

Jag vet inte hur många artiklar som skrivits om förskolepersonal som går på knäna för att försöka hinna med allt. Till slut har det resulterat i att det gått ut över den pedagogiska verksamheten.
  • Prällen

Undrar hur det är på före detta Hälsans förskola, numera Tellusbarn? Den som skiter på sig får vatten och bröd?

• Mullan
    Mariaelisabet skrev 2015-01-20 19:40:30 följande:

Lyckliga er som har bra förskolor! På vår är det mycket negativt gällande potträning och bara en gång om dagen (ifall det finns tid) får vår dotter använda pottan. Så har det varit nu 6 mån... Igår hade hon dessutom gått flera timmar med bajs i blöjan så rumpan (överallt, upp på snippan också) är nu så sårig att hon rycker till och gråter så fort något nuddar vid huden. Jag är så ledsen, de tar sig tid till "utvecklande och pedagogiska" lekar med vatten och färger men kan inte prioritera fundamentala behov! Känns lite hopplöst ikväll :(

Så får det givetvis inte gå till!!! Prata med förskolechefen!!
  • Annelie 76

För vår del var det förskolan som tog upp potträning typ är det inte dax nu... Vilket det ju var då han är 3 men sonen var envis och ville inte. Efter lite samarbete blev sonen blöjfri på ett par dagar både hemma och på dagis.

• mstensson

Hej! 

Vi fick vår dotter blöjfri på 4 dagar ungefär - utan tvång och utan stress. Det gick verkligen som en dans och över förväntan :) Jag som fasat så för den!
    Hon blir 3 i september så hon var drygt 2 år och 10 månader.
    Listade ett par tips för den som kikar runt lite på nätet om hur andra gått till väga - hoppas det kan hjälpa någon där ute! 

goteborgsmamman.se/9-tips-for-en-lyckad-pottraning/

Kram!

Svar på tråden Hur har ni gjort med förskolan vid potträning?