• Tillalamm

Prematura barn och magproblem

Ni som är prematurföräldrar - har era för tidigt födda barn haft mycket magproblem? I så fall - vad har ni gjort åt det och hur gamla har barnen varit då problemen lättat?

Min son är född i v 33 (är tre månader nu) och har hela tiden haft problem med magen. Han har inte kolik, men verkar ständigt ha ont i magen (ligger och kröker sig, gnyr och krafsar med fingrarna). Han får Nutramigen ersättning, eftersom det misstänktes att han inte tål komjölk. Dock är det ingen större skillnad oavsett vilken ersättning vi använder.

Någon med erfarenheter?

• Svar på tråden Prematura barn och magproblem
  • Katarina76

Har han fått mjölkfri ersättning i över två veckor? Det kan dröja så länge innan man ser resultat.

Har ni kollat så att det inte är reflux? Vet att det ofta missas av BVC.

Tyvärr har jag inga andra tips. Vår dotter hade troligen lindrig kolik eller reflux som gick över vid 5 mån (3 mån korr). Vi gav sempers magdroppar som jag tyckte gav viss effekt, samt minifom som jag inte märkte någon större skillnad av.

• Babe

Jag fick också ge Nutramigen till tvillingarna och amma pojken och hålla mjölkfri diet själv... flickan fick en behandling med magsårsmedicin (hon var riktigt dålig, reflux, kräktes mer än åt kändes det...), båda fick minifom (njaaa, hjälpte väl inte så mycket) och sempers magdroppar. Flickan fick hållas upprätt mellan matningarna, pallras upp på bästa sätt då hon inte sov i famnen, kunde aldrig ligga plant, då kräktes hon...

Vi köpte sedan RELA mjölksyrebakterie- droppar från apoteket i Finland, lite annorlunda sammansättning än Sempers och det var riktigt bra. I för sig var barnen då närmare 3 månader och magarna av naturen redan blev bättre, men jag tror på dessa droppar. Har gett dem till alla mina (3) barn som är prematura och haft jobbigt med magen. Magfloran är inte i balans när de föds för tidigt och inte heller funktionen... 
    Lycka till, det blir bättre för varje dag!!! :)
    ~ varje litet steg tar mig närmare mitt mål ~
  • Babe

Jag gav Nutramigen (som komplement) tills barnen var närmare året, och fick succesivt riktig mat...

~ varje litet steg tar mig närmare mitt mål ~
  • Inglan

Vår son är född i v 31+2, är nu 5.v. Han vägrar amma och får därför ersätning pre nan hy. Sedan han fick den har han haft jätte problem med luft i magen och får därför Minifomdroppar före varje mål, vilket har hjälpt lite, men han har endå ont ibland. Du kan prova magdropparna som finns på apoteket också, de innehåller magbakterier som ger en bra tarmflora. Lycka till!

• isisisis

Jag har också tvillingar med en del magknip.
    Vi provade Nutramigen ,men det vart sju resor värre efter några dagar ,så vi avbröt.
    Nu får de semperdroppar.
    Det tar väl udden lite av topparna,men det hade varit skönt med något som verkligen hjälpt.

Man kan inte köra med både semperdroppar och Minifom väl? Eller?

• Popcornpysen

Mina tvillingar (födda 31+0) har oxå haft magproblem. Vi ger dem Nan Ha, minifom, sempers magdroppar  och Lactolus. Deras magar har blivit mycket bätte med detta. Kan visserligen vara att de börjar bli större, 3 månader.

• skogstok

Jag kan tycka att det är konstigt att det inte forskas mer på detta. Det finns ju i dagsläget inget som verkar hjälpa riktigt bra. Vi har också testat med både minifom och semperdroppar, men han blev som bäst nu när vi tog bort båda dropparna samt D-vitamindropparna.

• Tillalamm
    skogstok skrev 2010-03-25 20:39:04 följande:
    Jag kan tycka att det är konstigt att det inte forskas mer på detta. Det finns ju i dagsläget inget som verkar hjälpa riktigt bra. Vi har också testat med både minifom och semperdroppar, men han blev som bäst nu när vi tog bort båda dropparna samt D-vitamindropparna.
    Håller verkligen med! Så han blev bättre utan droppar och d-vitamin? Intressant, för jag ger ju också d-vitamindroppar - kanske är det dem han reagerar på. Ger ni d-vitamnin i någon annan form?
  • skogstok

Just nu gör jag inte det men på BVC så sa det att det finns att få D-vitamin som är vatttenbaserad i stället för oljebaserad. Jag ska börja så smått med dropparna igen och se om han blir sämre.

• bananflugan82

Våra killar har också konstiga magar. Äter Nan 1 HA, o får laktulos för att inte bli förstoppade. Pruttar massor! Kräks ibland jättemycket, andra gånger knappt nånting. Kan kräkas när dom äter, precis efteråt eller 2 timmar efteråt. Jättetjatigt! Har testa minifom, blev inte bättre. Testar nu fänkålste, men vet inte om det funkar.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
Svar på tråden Prematura barn och magproblem