Inlägg från: Analoga |Visa alla inlägg
  • Analoga

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

kutterduvan skrev 2011-05-18 23:26:17 följande:
    En alldeles FANTASTISK tråd!!!!!!!!!!!! Jag har börjat läsa ända från början, sitter uppe för att jag har svårt att somna, trots att jag borde sova. Har grubblat mycket på hur vi ska få ordning i vårt kaotiska hem o den här tråden har ju massor med bra tips. TACK, snälla ni! Nu ska jag gå o plocka lite så kanske jag kan somna sedan, men jag återvänder hit o läser vidare så fort jag kan. Har en del frågor som ni kanske kan agera bollplank med...
    Välkommen säger jag med
  • Analoga
    Fantasia78 skrev 2011-05-19 09:22:10 följande:
    Välkommen! Solig
    I helgen ska jag storstäda hemma, och i pauserna läsa i denna tråd. Ska fokusera på 1 rum till utöver vanliga grundstädningen.
    Men nu är det jobb som gäller..., så tyvärr får städningen vänta till lördag morgon.
    Ja Rom byggdes ju inte på en dag, sägs det

Som du säger så har man ju även "grundstädningen" emellanåt. Skulle hela mitt hem få vänta tills jag hade rensat klart överallt så skulle nog dammråttorna ta över totalt    För jag vet att det kommer ta tid, och det får det göra. Huvudsaken att jag, och ni alla andra som rensar också för den delen, har tagit första steget och kommit igång Solig
  • Analoga
    moln och sol skrev 2011-05-18 22:53:36 följande:
    Tur för henne att ha just dig som svärdotter, när hon flyttar till mindre lägenhet ! Glad 
    Du är ju en stjärna på det här med att rensa!
    Nyfiken gul: Håller med Moln och sol! Du är ju fenomenal. Lever du som du lär också? Skrattande

och så skulle jag vilja fråga var du lärt dig allt, eller är du självlärd?
  • Analoga
    Nyfiken gul skrev 2011-05-19 21:18:50 följande:
    Ja faktiskt så lever jag som jag lär.. jag är dock ingen robot, självklart missar även jag ibland också - men JA jag har en bra grundordning och jag får klåda och utslag av stök och bök.

jag är uppfostrad i den andan helt enkelt. Min mormor är pedant ut i fingerspetsarna och mamma likaså - det är uppradade gardinhögar och sortering från A till Ö. En sak i taget och lön på fredag. Typ.
    Kan du inte lägga ut lite bilder från ditt hem? Skulle vara roligt att få se ett välorganiserat hem, för inspirationens skull
  • Analoga
    annkar78 skrev 2011-05-20 13:00:32 följande:
    Hej!
    Någon som har bra tips på hur jag får bort en stor fettfläck från sofftyg? Har lämnat in den på kem tvätt men de fick inte bort den. Har funderingar på att testa galltvål alt diskmedel?
    Går det att få bort den om inte ens Kem tvätten får bort den???
  • Analoga
    annkar78 skrev 2011-05-20 13:27:02 följande:
    Jag vet inte Tänkte om ngn har en mirakelkur!?
    Ok, fast detta är ju en "rensa"-tråd. Kanske inte rätt ställe att ställa frågan? Prova under lämplig rubrik så kanske du får svar
  • Analoga
    Pigeon skrev 2011-06-18 14:48:49 följande:
    Fruktflugorna har röda ögon så det är nog den du tänker på, ja. De dras till frukt och särskilt frukt som börjar bli lite gammal. Vin gillar de också...

Bästa sättet att slippa dem är att förvara frukten i slutna plastpåsar. Då får de ingenstans att lägga ägg...
    Jag förvarar all frukt utom bananer i kylskåpet. Bananer undviker jag följaktligen i bananfluge-tider Jag har fått nog av de äckliga jävla kräken så jag vågar inte ha någon frukt framme, dessutom tycker jag att frukten blir godare när den är kall, särskilt klementiner/apelsiner, vindruvor, melon, nektariner o s v..tycker inte ens de är goda om de är rumsvarma
  • Analoga
    Pigeon skrev 2011-06-23 17:47:52 följande:
    Samma här. Fast bananer i sluten plastpåse (med lite luft i) tycker jag funkar också.
    Blir de inte fort dåliga då? För jag antar att du menade i rumstemp.?
  • Analoga
    Nyfiken gul skrev 2010-03-06 14:19:52 följande:
    En annan bra grej är också att faktiskt använda rum och utrymmen till det som är avsett...

Korkat kanske det låter men jag tror att många faktiskt glömmer bort saker som är självklara.. man ser inte skogen för alla träden ni vet... 

Man har inte sandleksaker i en back i badrummet
    Man har inte tre uppfällda barnvagnar i köket
    Man ställer inte strykbrädan uppfälld i sovrummet med tre trådbackar ovanpå
    Man har inte barnens cyklar och uteleksaker i vardagsrummet
    Klädhögar är inte någon möbel som ska ligga vecka ut och vecka in
    badrummet är inget förråd för flyttkartonger och färgburkar

ja ni fattar...

visst vet jag att folk bor i lägenhet och inte har förråd att tillgå och vissa bor trångt och har dåligt med utrymme den vägen - men man kan göra så gott man kan utifrån sina egna förutsättningar och hitta bra lösningar.

Man kan sortera, vika ihop, fösa undan, stapla, rulla ihop, skruva isär,ställa ut, ställa undan, ställa in - för att få plats och få bättre ordning. Bara för att saker står framme måste dom inte vara uppställda/uppfällda.. om ni förstår..

Har folk så????  Nog för jag har en aning rörigt, men dessa exempel var ju absurda; te x cyklar o uteleksaker i vardagsrummet?? Hur kan man vilja ha det?
  • Analoga
    Fantasia78 skrev 2012-02-19 01:13:30 följande:

Ja, visst lever tråden. :)
    Det går framåt faktiskt. Vardagsrummet och hallen är rätt fina nu. Har städat flera timmar idag, och sedan kom några goda vänner förbi som vi bjöd på middag. :)
    Ska handla mat imorgon och göra några ärenden, men annars är det mest undanplockning och fortsatt städning som gäller. Skulle behöva komma vidare med det mest stökiga rummet nu...
    ;)

Vad roligt att se att det tråden gett resultat :) Det ger mig lite hopp  

Håller på läsa igenom tråden från början och känner hur jag får mer och mer inspiration Antecknar en del oxå...

Har sån jäkla lust att sätta igång nu!!  Ser att jag skrivit i denna tråd redan för 2 år sedan, när den startade, och det sorgliga är att jag står och stampar på samma fläck ännu..   
  • Analoga

Jag tror jag ringat in mitt problem med att skjuta upp rensandet hela tiden:

Har beslutat mig för att börja med dotterns rum. Det är många områden härhemma som jag tycker är viktiga att få iordning, men jag prioriterade hennes rum så hon får lite bättre ordning därinne. Hon har en förmåga att samla på sig grejer och "röra" till det   

Hade först tänkt att vi skulle plocka ut ALLA saker ur rummet, förutom möblerna då. Men beslöt mig för att det nog skulle bli ett för gigantiskt projekt för mig så jag bestämde mig för att istället ta lite per dag. Så idag tog jag dottern till hjälp och rensade två hyllor därinne. Hon fick damma grejor och jag torkade av hyllplanen. 

När jag satt igång så kände jag att - fan - jag får ångest över att hålla på med rensningen. Jag tror jag skjuter upp det hela tiden för att själva processen får mig att inse hur många områden som är röriga härhemma och jag får ångest över hur f-n jag någonsin ska få någon ordning här! Det känns SÅ övermäktigt. Går liksom omkring med skygglappar och försöker blunda.  Skulle vilja ha någon person som kom hem och hjälpte mig och stöttade mig och styrde upp lite hur jag ska göra. Men var finner man någon sån?

Men det känns iaf skönt nu efteråt att jag trots allt satt igång. Håller även på rensa papper. Meningen är ju att vi även ska rensa bort saker hon inte använder längre, även om hon har svårt att göra sig av med saker. Brås väl på sin mor      

Min största önskan nu är att jag någon gång får ordning så jag inte känner att jag behöver plocka undan och  gömma grejer när jag får besök. Ett hem att vara stolt över!!  Tror ni det är möjligt?? 

• Analoga
    Milsy, Sockerstinn, Nyfiken gul:

Tack för era svar längre bak i tråden   Ni har så rätt med era råd om att ta lite i taget, göra listor, tänka positivt....kruxet är bara att lära sig att tänka så :)

Nu har jag/vi iaf kommit en bit på väg i dotterns rum. Imorgon blir vi klara med den första hyllan av 2, som var fulla med grejer huller om buller. Nu har jag nogsamt påpekat för dottern att hon måste bli bättre på att hålla ordning så blir det mer lättstädat sedan.

Har bara gjort lite i taget per dag men känns så skönt och peppande när man ser resultatet, och dottern påpekade också att nu kommer det bli roligare att leka i rummet när hon hittar sina saker    
  • Analoga
    Millsy skrev 2012-02-25 21:48:58 följande:
    Vad bra att du peppar dottern också. Då kan ni peppa varandra i framtiden! Skrattande Hjälpas åt. 

Här har vi städat hela dagen lång, fattar inte varför det tar sån tid egentligen, bara vanlig städning liksom. Imorgon väntas ettårskalas i huset! Solig

Ja visst tar det tid. vi höll på en timme ikväll enbart med att sortera upp alla hennes pysselgrejor Drömmer - alltså hon hade så mycket pennor och grejor av alla de sorter att jag säkerligen kommer drömma mardrömmar om just pennor i natt   

Kul med 1-årskalas  
  • Analoga
    Pigeon skrev 2012-03-04 19:10:44 följande:
    Hur gör ni med överkastet till sängen? När ni sover menar jag. Vårat hamnar i en mindre fin hög på golvet, samma med prydnadskuddarna... Finns det något bättre sätt?

Vi viker ihop det prydligt och hänger det över sovrumsdörren.
  • Analoga

Längesen jag tittade in här! Städat samt varit sjuk så jag har inte haft tid

Håller fortfarande på med dotterns rum, men nu är båda hyllorna rensade och klara, samt hennes skrivbord och fönsterbräda där hon hade diverse prylar som "kommit fel".

Nu har vi några lådor kvar bara att gå igenom så är det rummet klart

TYVÄRR dock, så verkar det inte bättre än att hon ärvt min separationsångest inför "döda ting"   Knappt något hon ville slänga/skänka/sälja och jag i min tur har ju inte hjärta att tvinga henne; nostalgisk som jag är själv. Borde ha någon som pushar på oss att inte vara så blödiga och nostalgiska Drömmer

Men det är iallafall ordning och redo och alla sakerna har sina bestämda platser. Har noggrannt präntat in i henne nu att alltid lägga tillbaka sakerna på sina platser så behöver vi aldrig hålla på rensa så här mer, utan bara hålla efter med städning. 

Sedan återstår alla andra rum i hemmet, men jag har bestämt mig för att det får ta den tid det tar. Rom byggdes inte på en dag, även om jag skulle vilja ha en trollstav så allt blev perfekt på en gång          

• Analoga
    Pigeon skrev 2012-03-08 20:26:13 följande:
    Det var ju smart. Fast då kan man inte stänga den om man t.ex. har gäster eller så...
    Vi har den alltid öppen. Har aldrig tyckt om att ha dörren till sovrummet stängd. Har väl någon form av klaustrofobi
  • Analoga

Ni som inte har överkast på era sängar:

Om ni vill lägga er och vila en stund, lägger ni er då med kläder o allt direkt på sängkläderna? Eller ni kanske aldrig vilar i er säng, utan bara använder den till nattsömn?

Jag lägger mig oftast på sängen om jag t ex ska läsa el vila en stund, och jag använder överkastet för att hålla sängkläderna fräscha.  Vill inte ligga med kläder på dem.    

• Analoga
    moln och sol skrev 2013-02-21 09:30:22 följande:
    Ja, hemma hos mig står det ganska still i utrensningen. Det är fortfarande rörigt. Jag gör ett ryck då och då, försöker sälja för små barnkläder på Tradera, lämnar kläder på klädbytardagar osv, men jag tror att jag gör det för omständigt. Enklast vore nog om jag fick en mer lättsam inställning och skänkte det vi inte behöver till välgörenhet. Samtidigt är jag glad att få in lite pengar, för det blir ju en del  men det tar ju en himla tid att fota och lägga upp på Tradera, prismärka osv.

Jag har kommit underfund med att jag är ganska omständig i mycket jag gör. Jag vill göra saker perfekt, vilket resulterar i att många saker inte blir gjorda alls. Allting känns så övermäktigt och stort, så jag orkar inte ens ta mig för att börja. Mycket kraft går åt innan jag ens har startat, för att jag vet hur jobbig uppgiften är... och det är ju för att jag själv sätter kraven så högt, som uppgiften blir så otroligt jobbig och tidskrävande. Jag måste lära mig att acceptera att göra saker på en okej nivå. Förvånad

Någon som har tips på hur man lär sig det?  

Samma här Obestämd   Jag VILL ju så gärna få ordning, men kommer aldrig igång för jag vet inte VAR jag ska börja. Känner igen mig mkt i det du skriver, precis så känner jag oxå.  Känner mig förtvivlad rent ut sagt för jag VILL ha ordning, mår dåligt av kaos!

Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...