Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
Frågorna du ställer i slutet har du svar på i boken "Rensa i röran med Feng shui"
Men jag kan väl säga som så att när du har en sak/klädesplagg i din hand så kan du ställa dig frågan:
1. Hur länge sen var det jag använde den här prylen/plagget? Har det gått över ett år kommer du förmodligen inte att använda det mer.
2. Tycker du om prylen/plagget och känner att du kommer ha det framme/på dig? Behåll det. Annars släng, kasta, skänk.
3. Nostalgiska saker såsom gamla vykort, brev etc - tänk efter hur ofta du tittar på dem? De kanske bara ligger där sedan flera år coh du tittar aldrig på dem? Kasta dem.
Du skrev ovan om man inte kunde spara som minne - men ärligt talat - om man aldrig tittat på dem, vad ska man då ha dem till? och en film du sett, har du ju sett.
Just den där sista punkten har jag också svårt med, nostalgiska saker, men jag ska stålsätta mig och slänga bort gamla vykort, födelsedagskort etc.
Det enda i minnesväg jag tänker spara är gratulationskort etc vi fick i samband med dotterns födelse och dop. Det ska läggas i hennes minneslåda som hon får när hon blir stor
Jag klarar inte att resonera som i boken. Även om jag förstår att det är en sak som borde kastas, så har jag svårt att göra det i praktiken. När min kille skulle till tippen senast och jag kände att vi måste bli av med lite saker, så fick jag verkligen säga: "Ta med ståbrädan och nattduksbordet, men gör det snabbt och utan att jag behöver se det." Likadant kan det kännas om jag lägger ett plagg i en påse som vi ska ta till klädinsamling. Liksom panikartat: "Ta påsen. Knyt den och spring iväg innan jag ångrar mig!"
Har du rensat något mer? Här har det varit så fint väder, så jag har varit ute hela dagen. Nu när barnen sover är jag lite för slö, för att dra igång något. Men jag tar nya tag imorgon!