Inlägg från: Pigeon |Visa alla inlägg
  • Pigeon

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Klar skrev 2011-11-03 19:16:10 följande:
    Jag läste idag,att man skulle kunna torka /spara kaffe som man ha använt.

Man skulle kunna lägga de i ett litet tyg påse, och lägga lite hit och ditt, bl.a. bland kläderna,och tyg.

Det kommer lukta gott.

Tyvärr jag dricker inte kaffe,men jag är nyfiken att testa det.
    Låter intressant! Men lite bökigt kanske att torka sumpen?
    Smartavardagstips.se - Husmorstips och smarta knep i salig blandning!
  • Pigeon
    Klar skrev 2011-11-03 19:57:05 följande:
    Det är inte alls svårt torka kaffe,

1- Sätt på ungen,värmen i 250 grader i c.a. 5-10 minuter.
    2.Häll kaffet i en plåt jäm och fint,  c.a. 1 cm tjock..
    3. Stoppa den i ungen,
    4. Stäng av spisen,

Efter några timmar, ta ut,rör om lite,jämna till,värma ungen,och stoppa plåten i ungen igen,stäng av spisen,
    Dagen efter är klar.

Jag läste att kaffe är bra mot insekter,
    Kaffe är bra för huden,
    Man kan använda kaffe som akvarell färg.m.m
    Fast hur mycket energi går det inte åt för detta då? Måste ju nästan bli billigare (och bättre för miljön) att använda nytt kaffe då...

Blöt kaffesump kan man i stället lägga på krukväxterna, det är bra näring för dem. :)  Eller i komposten om man har egen.
  • Pigeon
    Klar skrev 2011-11-04 16:14:41 följande:
    Det sätet som jag skrev var om man vill att kaffet skall torkas snabbt.
    Annars om man har trädgård man kan hälla nånstans, det torkas efter några dagar.(Om det inte regnar förstås).

Både kaffe och te,är bra näring för växter, risken är att det samlas banan flugor.
    Man skulle kunna gräva ner det  i jorden,
    Fast bananflugor gillar varken kaffe eller te, de dras bara till ruttnande frukt och liknande. Du tänker kanske på blomflugor?
  • Pigeon
    Klar skrev 2011-11-07 07:30:51 följande:

Hur kan man rengöra,och ta bort bränn fet inne i ungen?

Har ni några tips?

Smörj in det brända med såpa på en blöt svamp, ganska rikligt med såpa. Sätt sedan ugnen på ca 100 grader och låt stå en kvart. Sedan är det bara att torka ur. Återstår något lite bränt kan man gnugga med en sockerbit - eller stålull.
  • Pigeon
    Klar skrev 2011-11-08 09:55:03 följande:
    Detta var INTE alls bra tips.

Jag gjorde det,det blev en massor med rök,efter såpan, i köket,Det luktade jätte illa hela min lägenhet igår kväll,efter det.
    Fettet i ugnen blev kvar,och dessutom såpan blev bränt inne i ugnen,det blev värre.

Jag vet inte om min grannen ovanpå kommer att bli sur på mig.
    Hade du inte för lite vatten då? Jag har testat detta i min ugn, följde detta tips (som ursprungligen kommer från TV4:s rent hus).

www.tv4.se/1.338495/2008/03/12/stadtips_program_3

De skriver att man ska blanda vattnet med såpan i en sprayflaska, men jag tog en blöt svamp samt såpa på den och gnuggade in.
    Testa du att blaska på rejält med vatten, värm upp ugnen igen så det smälter, och skura rent.
  • Pigeon
    Klar skrev 2011-11-08 15:57:43 följande:
    Jag tror jag hade för lite vatten eller ingen vatten alls,och för hög värmen

Jag ska testa igen.
    Max 100 grader på ugnen har jag kört...
  • Pigeon
    vallakra skrev 2011-11-09 08:10:55 följande:
    Sladdar, laddare, hörlurar mm kan vara svåra att hålla reda på. Vi är fem stycken i vår familj och varja familjemedlem har ett antal grejer med tillhörande laddare osv. telefoner, nintendo DS, laptop....

För att inte behöva springa runt och prova vilken sladd/laddare som hör till vilken mojäng har jag märkt allihop med namn på ägaren samt vilken sak det handlar om, tex: "DS Kalle", "Laptop Stina". Detta har jag gjort med hjälp av eltape som jag sedan skrivit på med en permanent penna.  Vi använder oss av detta system på många ställen i hemmet men just när det gäller elektronik är det oslagbart.
    Smart!
    Får jag låna tipset till min blogg?
  • Pigeon
    Kinya skrev 2011-11-09 14:26:06 följande:
    Är det någon som har ett tips på hur man kan förvara alla dessa laddare och sladdar så att de inte är ett enda stort nystan när man behöver dem? Nu har vi dom bara nertryckta i en låda med en massa andra saker och sladdarna är verkligen ivägen!
    Vi brukar rulla ihop dem och sedan ibland fästa ihop dem med gummiband eller såna där små "ståltrådar" man kan ha att fästa upp blommor med, så att de inte rullar ut sig.
  • Pigeon
    Kinya skrev 2011-11-09 14:39:40 följande:
    Ja, fast hålla på med ståltrådar stup i kvarten är ju bökigt. Och när jag rullar dem så lossnar de alltid och så har man en sladdhärva ändå.

Är det någon som vet var man kan små tygpåsar med dragsko (ca 10*10 cm stora) som man kan ha laddare i?
    Det måste ju vara århundradets affärsidé att tillverka sådana! Jag skulle lätt köpa 10-20 stycken. Gärna i olika färger och med en vit lapp där man kan skriva namnet på ägaren/apparaten.
  • Pigeon
    Nyfiken gul skrev 2011-11-10 16:40:06 följande:
    Eller varför inte nån som ringer spontant och sitter i bilen " vi är där om 15 minuter, sätt på kaffet"

En höjdare!
    Vi bor lite off så tyvärr händer aldrig det. Hade varit jättekul om det hände dock!
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...