Inlägg från: Analoga |Visa alla inlägg
  • Analoga

    Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

    mammamaria1981 skrev 2011-02-17 16:50:15 följande:
    hej, gud vilken bra tråd...

    vad gör ni av alla papper? jag hatar alla papper, och för att jag ska kunna ta itu med dom, typ fylla i och lämna till tex försäkringskassan så måste jag typ ha de fram liggandes på köksbordet för att inte helt glömma bort dom.
    hur gör ni med era papper?
    Jag har också problem med alla papper! Jag sätter in t ex betalade räkningar i en pärm - men herregud, det är ju så mycket andra papper!

    Håller nu på gå igenom mina "högar" och när jag börjar sortera känns allt så fruktansvärt övermäktigt att jag genast blir alldeles utmattad!  T ex kommer det hela tiden en massa pensionspapper; såsom det oranga kuvertet och från andra ställen också - och där brukar jag ofta fastna, för jag har aldrig orkat sätta mig in i detta med pensioner - så jag vet inte om jag ska kasta dem eller spara dem.....osv osv
  • Analoga
    Nyfiken gul skrev 2011-02-17 22:05:32 följande:
    så här gör vi:

    Huset har en helt egen pärm där hamnar försäkringsbrev, fakturor på pellets, sopräkningen, el, bankpapper som har med lånet att göra, vatten och avlopp och sopor, brev om sotning, kvitton och fakturor på det som tillhör huset tex pelletspannan, luftvärmepumpen, braskaminen, vitvaror,  allt som har med renovering att göra osv...

    Våra bilar har en egen pärm - beskitningsprotokoll, verkstadskvitton, serviceböcker, bensinkvitton,bilskatt ,ägarpapper, försäkringsbrev osv...

    Varje barn har en egen pärm - klasslistor, skolmatsedlar, papper från bvc, diverse journalanteckningar från läkarbesök, recept på mediciner, inbjudningskort , viktiga telefonnummer, adresser, skolfoton osv...

    Våra egna personliga pärmar - personliga räkningar (prenumerationer, klubbar, postorder osv... )  , fackliga papper, A-kasse-papper, sjukskrivningar, recept på mediciner, uppgifter om mobiltelefoner,  papper på olika medlemsskap, pensionspapper, inkomstuppgifter, brev från skatteverk osv osv....

    Husdjuret har också en egen pärm

    enkelt att sortera in

    vi har en pärm för varje år - inget krångel - hur enkelt som helst.
    Tusen tack för tipset   Jag ser problemet nu: jag har bara en pärm och sambon en, och där har jag då tänkt mig att allt ska få rum  

    Nu ska här inhandlas fler pärmar! Nu ser jag fram emot sorteringen och hoppas jag får ordning en gång för alla!
  • Analoga
    Mamma 04 och 06 skrev 2011-02-18 00:03:27 följande:
    Kan man slänga förra årets pensionsbesked när man fått ett nytt? Jag tycker också att det väller in pensionsbesked. Det är för mig en orsak till att inte byta pensionsförsäkring hela tiden, jag tycker inte om att ha "lite pengar här och där".

    Vi har såpass mycket fakturor att jag har en pärm för varje år som jag helt enkelt sätter in fakturor i när jag betalt dem, utan att sortera något. Går rätt fort att leta fram prenumerationsinfo eller försäkringsbesked om man behöver det. Ibland sätter jag en post--it lapp om jag vet att jag behöver hitta pappret igen. Efter tre år så återanvänds pärmen.

    Jobbar på så sätt mer och mer med alla papper, att de aldrig ska öka i mängd, utan slängas efter en bestämd tid. Har inte lyckats organisera allt ännu, men tar område för område...
    Ja jag sparar inte mer än de senaste av varje. Ärligt talat så har jag inte den blekaste susning vad jag ska göra med dem heller...orkar inte bry mig
  • Analoga

    Tänkte börja ta itu med vårt hem nu och bl a rensa alla papper och sätta i pärmar + miljoner annat plock....men jag vet inte var jag ska börja!!  och medan jag funderar på det så blir inget gjort!!  Allt känns bara så fruktansvärt övermäktigt!!  Jag lovar - gjorde jag en lista så vore det nog närmare 100 saker jag ska göra!

    Får väl börja läsa igenom denna tråden från början och se om jag får någon inspiration...

  • Analoga
    moln och sol skrev 2011-03-09 09:31:22 följande:
    Va härligt att du ska rensa!Glad Jag känner igen det där med att man inte vet var man ska börja...

    Ibland när man läser något tips här i tråden kan man ju bli jätteinspirerad och verkligen få lust att ta tag i något , så snart är du säkert igång !
    Hur har det gått för dig då, sen du startade tråden? Har du fått ordning hemma?
  • Analoga

    Jättebra tips och råd här...men......


     


    Hur kommer jag igång?  och var börjar jag?  Jag kan inte för mitt liv komma på vilket som är viktigast!

  • Analoga
    Nyfiken gul skrev 2011-04-12 17:54:18 följande:
    enklast är om du bestämmer dig för vad som är viktigast rum  hemma.

    För mig är det köket, toaletten och makens o mitt sovrum.  Det är prio ett och är det jag alltid börjar med när jag städar.

    Så ta tex sovrummet: 1: ta bort det som inte hör hemma där (disk, väskor, ytterkläder, leksaker osv )  2: lägg smutstvätt i tvättkorgen 3: häng in och lägg tillbaka rena kläder 4: bädda sängen 5: plocka rent på sängbord, byrå osv - ta bort tidningar, släng skräp och lägg tillbaka saker i lådor 6: dammtorka  och eventuellt lägg på rena dukar 7: dammsug respektive häng ut mattor om du har det 8: torka golv - KLART
    Tack, du har ju svar på allt Nyfiken gul   Dig skulle jag haft på hembesök, som inspirations- och komigång-konsult :D
  • Analoga

    Är det några som hänger i denna tråd, som har gjort/håller på med rensning hemma??

    Måste bara få tipsa om ett toppenbra formulär jag skickat efter från www.wangborgshem.se som heter "Rensa ditt hem på 30 dagar".

    Här är länken till själva formuläret:

    http://wangborgshem.se/sida11.html

    Fick det igår och har tittat igenom det och det verkar ju hur bra som helst Man blir guidad rum för rum inkl förråd och rubbet i sitt hem!  Precis den struktur och guidning jag behöver för att komma igång och få det gjort! Dessutom rutor för varje punkt så man kan pricka av allt eftersom.

    Såklart kommer det inte ta bara 30 dagar, jag har så fruktansvärt mkt i mina gömmor Skäms så jag betar nog inte av det så snabbt och så vill jag inte hålla på rensa 30 dagar i-ett-sträck heller!

    Men jag känner mig himla sugen och inspirerad att komma igång Det får ta den tid det tar helt enkelt, men jag har ju tagit första steget nu iaf genom att ha beställt formuläret, som för övrigt kostar 125 kr.

    Någon som vill hänga på?? Så kan vi stötta o peppa varandra här i tråden

  • Analoga
    Jos90 skrev 2011-04-28 19:58:54 följande:
    Såhär brukar jag göra..

    För det första är MÖBLERNA viktiga. Har du möbler som man kan "gömma undan" saker?
    Menar inte att dammet skall sopas under mattan, men har man fint vardagsbord med lådor kan man lätt lägga tidning och fjärrkontroll i den vilket ger ett mer städat intryck än om allt ligger slängt PÅ bordet.

    Köp fina hållare i duschen där du fyller på shampoo och balsam istället för att ha 7flaskor ståendes i duschen ger en lätt LYXIG hotellkänsla.

    Efter man duschat/badat, spraya lite AJAX runt på kaklet, låt verka medans du torkar kroppen, skölj av med duschmunstycket innan du går ut från badrummet, går snabbt, funkar bra när badrummet redan är fuktigt.

    Ha SNYGGA tvättkorgar med LOCK. När de inte går att stänga locket - ta tag i tvätten då! Inte snyggt när locket börjar glida av..

    Ha INTE mycket textilier framme - de samlar massa damm! Ha de mattor du behöver, och låt inte kläder,handdukar,gosedjur etc ligga i högar och damma!

    Svårt för att diska? KANSKE är värt att lägga ner pengar på en diskmaskin, finns ju de små varianterna som går att ha PÅ bänken.. Annars gäller det att bara ta tag i sig själv och diska direkt efter måltiderna.
    Jag själv brukar diska upp före att jag sätter mig och äter, då kan jag äta i lugn och ro. alternativt att jag diskar medans pastan kokar etc.
    Allt detta och mycket, mycket till innehåller formuläret
  • Analoga
    Fantasia78 skrev 2011-04-28 20:01:26 följande:
    Jag hänger gärna på. Tycker dock att 125 kr är rätt dyrt faktiskt, men jag har börjat sätta samman en egen lista sedan tidigare, där jag tänkt igenom vad som bör göras "rum-för-rum". Det blir lättare så, för då kommer jag ihåg vad jag tänkt göra, och vad jag behöver be andra i familjen att ta tag i.
    Sedan finns ju även flera bra böcker som man kan bläddra i, där man säkert kan hitta mycket matnyttigt också.
    Jag ska försöka börja imorgon kväll efter jobbet.
    Jag tycker formuläret var värt varenda krona

    Kul att du hänger på :))
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...