Inlägg från: Pigeon |Visa alla inlägg
  • Pigeon

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

vallakra skrev 2011-06-13 16:34:44 följande:
    Det här är väl inget städtips direkt men jag måste ändå tipsa om NEMABLOM. Det är underbara små nematoder som man köper i en liten påse på plantskolan. Man blandar med vatten och vattnar krukväxterna som vanligt och efter en vecka har man inte en enda liten blomfluga kvar! Visserligen är det ganska dyrt men det är så värt det.

Förra hösten hade vi massor av dessa äckliga flugor. Vi vattnade alla krukväxterna och nu har vi inte haft en enda fluga på 10 månader. Det fungerar så att nematoderna äter upp flugornas ägg som ligger nere i jorden. Så länge det finns ägg äter de och sedan dör de.
    Annars försvinner blomflugorna också om man låter växten torka ut riktigt ordentligt mellan vattningarna.
  • Pigeon
    Fantasia78 skrev 2011-06-15 20:32:56 följande:
    Men en del växter riskerar väl att torka ut av det...?
    Jo, fast har man fått blomflugor är det ett tecken på att den växten vattnats för mycket. Blomflugorna komemr av övervattning.
  • Pigeon
    Fantasia78 skrev 2011-06-17 18:44:16 följande:
    Man kan också få blomflugor av frukt som man köper i affären.
    Nej det är fruktflugor, det är en helt annan sak. Men en väldigt vanlig missuppfattning!  
    Fruktflugor (kallas också bananflugor) är en sorts flugor som lägger ägg i ruttnad frukt. Blomflugor är däremot en sorts mygga egentligen som lägger sina ägg i krukväxter. Med blotta ögat kan de se ganska lika ut, men tittar man nära eller i lupp är de rätt olika.
  • Pigeon
    Elins mamma 2010 skrev 2011-06-18 00:02:18 följande:
    vilken av dem är det som är rödaktig, är det fruktflugan? Får såna rätt ofta, vore intressant att veta var de kommer ifrån...
    Fruktflugorna har röda ögon så det är nog den du tänker på, ja. De dras till frukt och särskilt frukt som börjar bli lite gammal. Vin gillar de också...

Bästa sättet att slippa dem är att förvara frukten i slutna plastpåsar. Då får de ingenstans att lägga ägg...
  • Pigeon
    Fantasia78 skrev 2011-06-18 23:57:54 följande:
    > Bästa sättet att slippa dem är att förvara frukten i slutna plastpåsar. Då får de ingenstans att lägga ägg...
    Två frågor i samband med det:
    a) om flugorna faktiskt kommer från frukten så har jag råkat ut för att de lägger ägg ändå, på frukten i plastpåse
    b) en del sorters frukt möglar om man har den i plast för att det blir för tätt.
    Kanske har du eller någon annan här tips på vad man kan göra för att undvika det?
    Solig
    - Bananer har jag alltid i sluten plastpåse (den man tar i affären som är lite tunnare och prasslig), de hinner inte mögla fortare än vanligt. Innan man ändå måste äta upp dem... Men se till att lite luft stängs in samtidigt i plastpåsen så de inte ligger för tätt.
    Jag köper oftast ekologiska bananer som ju har lite kortare hållbarhet men jag tycker de håller sig länge i plastpåse ändå. Det kommer aldrig fruktflugor inne i påsen (hos oss i alla fall) så jag tror inte äggen följer med från affären... Men OM så är fallet samlas de ju inne i påsen där man lätt kan bli av med dem (t.ex. släppa ut dem utomhus) och sen sluta till påsen igen.

- Blir bananerna bruna slänger jag dem förresten inte utan skivar och fryser in, super att mixa med färska bär till en god "glass".

- Äpplen har jag i kylen, då håller de sig bäst. Ekologiska äpplen håller sig en månad eller mer. Bara ett par-tre åt gången tar jag ut i fruktskålen, samma med päron.

- Vindruvor måste man ha i kylen, annars blir de mjuka och mosiga efter en dag.

- Har man sval i sitt kylskåp kan man förvara nästan all frukt där (utom kanske bananer då?).

- Se till att tömma kompostspannen varje dag, samt ha tättslutande lock över den. Det är ofta där fruktflorna lägger ägg.

- Har man redan fått massa fruktflugor kan man göra en "fälla". En liten flaska med vin eller vinäger (+ ev nån droppe diskmedel för att ta bort ytspänningen) så samlas de i den och drunknar. Bästa sättet tycker jag dock är att suga upp dem med dammsugaren... de dör av kraften.
  • Pigeon
    Analoga skrev 2011-06-23 13:43:13 följande:
    Jag förvarar all frukt utom bananer i kylskåpet. Bananer undviker jag följaktligen i bananfluge-tider Jag har fått nog av de äckliga jävla kräken så jag vågar inte ha någon frukt framme, dessutom tycker jag att frukten blir godare när den är kall, särskilt klementiner/apelsiner, vindruvor, melon, nektariner o s v..tycker inte ens de är goda om de är rumsvarma
    Samma här. Fast bananer i sluten plastpåse (med lite luft i) tycker jag funkar också.
  • Pigeon
    Analoga skrev 2011-06-23 17:51:29 följande:
    Blir de inte fort dåliga då? För jag antar att du menade i rumstemp.?
    Nej det tycker jag inte. Som sagt har jag ju luft i (stänger in lite innan jag sluter till) och så använder jag affärens "prasselpåsar" som man tar till frukten, jag upplever att de inte är lika lufttäta.
  • Pigeon
    Nyfiken gul skrev 2011-06-27 16:36:31 följande:
    eftersom det tipsas om diverse saker här i tråden också så kan jag bidra med ett tips så här i sommartider och semestertider.

En kul grej för hela familjen på campingen eller för den långa bilresan är om man gör en pärm med plastfickor. sen fyller man pärmen med diverse roligheter som passar för hela familjen.

*sätt in korsordstidningar och pysseltidningar
    *klipp ut noveller och kortare romaner från tex veckotidningar
    *kanske lite roliga recept på drinkar och enkel mat som passar resmålet
    * lite urklipp kanske från tidningen om diverse sevärdigheter dit ni ska resa
    *lägg in små spel som tex plockepinn, yatzy, kanske något tärningsspel från nån tidning osv
    *så här i sommartid har många veckotidningar roliga bilagor man kan riva ur och spara - perfekt att sätta i pärmen.
    *ett tunnt skrivhäfte som är randigt går att använda till tex brevskrivning, spelprotokoll, kom-i-håg-listor osv
    *i en plastficka kan man även slänga med lite gem, några blyertspennor, suddgummin och en kortare linjal för sitt pysslande.

Enkelt och kompakt sätt att ta med sig lite nöje till hela familjen utan att släpa med sig hela bohaget. Alla får något att göra och det är enkelt att byta ut sakerna vartefter man tröttnar. Och pärmen får enkelt plats i den vanliga resväskan.

Och man slipper trasiga och fläckiga tidningar i hela bilen/husvagnen/tältet
    Vilket supertips!! Får jag låna det till min blogg?
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...