Fantasia78 skrev 2011-06-18 23:57:54 följande:
> Bästa sättet att slippa dem är att förvara frukten i slutna plastpåsar. Då får de ingenstans att lägga ägg...
Två frågor i samband med det:
a) om flugorna faktiskt kommer från frukten så har jag råkat ut för att de lägger ägg ändå, på frukten i plastpåse
b) en del sorters frukt möglar om man har den i plast för att det blir för tätt.
Kanske har du eller någon annan här tips på vad man kan göra för att undvika det?
- Bananer har jag alltid i sluten plastpåse (den man tar i affären som är lite tunnare och prasslig), de hinner inte mögla fortare än vanligt. Innan man ändå måste äta upp dem... Men se till att lite luft stängs in samtidigt i plastpåsen så de inte ligger för tätt.
Jag köper oftast ekologiska bananer som ju har lite kortare hållbarhet men jag tycker de håller sig länge i plastpåse ändå. Det kommer aldrig fruktflugor inne i påsen (hos oss i alla fall) så jag tror inte äggen följer med från affären... Men OM så är fallet samlas de ju inne i påsen där man lätt kan bli av med dem (t.ex. släppa ut dem utomhus) och sen sluta till påsen igen.
- Blir bananerna bruna slänger jag dem förresten inte utan skivar och fryser in, super att mixa med färska bär till en god "glass".
- Äpplen har jag i kylen, då håller de sig bäst. Ekologiska äpplen håller sig en månad eller mer. Bara ett par-tre åt gången tar jag ut i fruktskålen, samma med päron.
- Vindruvor måste man ha i kylen, annars blir de mjuka och mosiga efter en dag.
- Har man sval i sitt kylskåp kan man förvara nästan all frukt där (utom kanske bananer då?).
- Se till att tömma kompostspannen varje dag, samt ha tättslutande lock över den. Det är ofta där fruktflorna lägger ägg.
- Har man redan fått massa fruktflugor kan man göra en "fälla". En liten flaska med vin eller vinäger (+ ev nån droppe diskmedel för att ta bort ytspänningen) så samlas de i den och drunknar. Bästa sättet tycker jag dock är att suga upp dem med dammsugaren... de dör av kraften.