Inlägg från: Shaun the sheep |Visa alla inlägg
  • Shaun the sheep

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

fucktard skrev 2011-01-21 20:10:50 följande:
    Jag förstår precis hur du menar... Jag har AS, och har många gånger önskat mig en "Life for dummies", där allt står, från hur många gånger man ska dammsuga till hur ofta man egentligen bör klippa tånaglarna.

Jag känner på samma sätt som du gör, och det blir en ond cirkel av allt. Jag pallar helt enkelt inte att börja städa när det är stökigt, hur ologiskt det än verkar. När jag har rutiner är jag rena rama pedanten - allt ligger på rätt plats jämt och det är skinande rent. Nu.. Not so much.

Jag hade hjälp av boendestöd ett tag, och fick en lista av dem som såg ut såhär:
    Måndag - Städa badrummet
    Tisdag - Städa sovrummet
    Onsdag - Städa vardagsrummet
    Torsdag - Städa hallen + nogrannare i köket (skåpsluckor och sånt)
    Fredag - Tvätta. Byt handdukar.
    Lördag - Häng in torr tvätt
    Söndag - Ledig!

Varje dag - Laga mat. Ställa in disk i diskmaskinen. Köra diskmaskinen. Plocka ur.

En gång varannan vecka - byt lakan.

Kan det vara något för dig?
    Det kändes störtlöjligt att ta ett rum om dagen, när det är så "lätt" att bara sätta i gång. Men det är inte lätt!
    Rutiner först, sen kan man börja variera lite på sitt schema.
    Nu vet jag iofs inte din livssituation, bor du ensam, med din pojkvän, har ni barn och djur?
    Badrummet kan behöva städas oftare än en gång i veckan, men börja med en - och verkligen gör det.

Som sagt, det funkade för mig
    Tack tack tack! Äntligen nån som förstår min hjärna! Har visserligen inte AS,
    men kommer börja en ADHD-utredning inom snar framtid (har velat ta tag i det i evigheter, men skjuter upp allt som känns jobbigt, och måste först och främst vara "klar" med huset och min son, som kommer få kontakt med BUP pga hyperaktivitet).
    Jag ska prova en sån lista! Jag har många gånger tänkt att jag vill ha boendestöd, men min pojkvän skulle niog inte gilla det. Tråkigt nog. Han kan vara lite träig sådär, han tror som sagt att jag är lat och skyller ifrån mig. Jag vet att han inte menar nåt illa, han har bara väldigt svårt att tänka sig in i hur andra har det.
    Men jo, vi har två barn. En son som är 3½ och en dotter på 1½. Bara det är tufft, men min son som alltså är hyperaktiv behöver verkligen också ordning tror jag. Det skulle nog underlätta lite. Det finns en städsång som han tycker mycket om, sätter jag på den så gillar han att hjälpa till
    Jag ska kopiera din lista och sen ska jag sätta igång ASAP. Jag har även knåpat ihop en egen liten lista! Skriver ett till inlägg efter detta där jag kopierar den,
    om någon vill fylla på med något så är det väldigt välkommet!
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Shaun the sheep

Här är min lista! Såhär ser den ut so far..

Varje dag:
    *Var sak på sin plats - Släng överblivna mackor, reklam osv direkt.
    *Använd reklampaus till ministäd (se ovan tex)
    *Diska morgon och kväll
    *Fyll på toapapper, släng gamla rullar
    *Torka av bord och arbetsbänkar med disktrasa
    *Sopa/dammsug under bordet
    *En halvtimme innan läggning, plocka undan barnleksaker

Vid behov/veckovis
    *Dammsug hela huset
    *Tvätta golv
    *Skura toalett, gör rent handfat, torka rent spegel
    *Gör rent badkaret

• Shaun the sheep

Nyfiken gul:

Jag bara älskar dina råd! Alltså, jag skulle behöva en miniversion av dig på axeln här hemma!
    Jag Känner mig så peppad, synd att jag jobbar imorgon :/
    Får läsa om allt igen på söndag och måndag, då är jag nämligen ledig. Nu jäklar ska det bli klart nån gång!

• Shaun the sheep

Jag har ännu en fråga, den här gången gäller det Flylady. Har kollat runt lite på hemsidan,
    och "hon" verkar verkligen pusha för det här med shine your sink. Men jag förstår verkligen inte instruktionerna!
    Det är inte orden jag inte förstår, helst skulle jag nog behöva SE det. Men kan någon vänlig själ försöka förklara för en dum fan? Ursäkta att jag svär om någon är känslig, jag är lite irriterad på mig själv, men så har min hjärna alltid varit. Förstår instruktioner bäst om jag ser hur man ska göra.

NU, ska jag prova Flyladys before bed routine. 20 minuter max, håll tummarna för mig!

• Shaun the sheep

Jag hatar verkligen när diskbänken ser flammig ut, och ändå blir det nästan alltid så. Är det någon som vet hur man får bort det, eller varför det blir så?

Jag använder Yes Universal tror jag, en sprayflaska. Och så har jag antingen en sån där gul svamp med grön eller vit baksida. Skrubbar lite om det behövs, annars tar jag bara bort sprayen. Sköljer oftast med en disktrasa och sen torkar jag med hushållspapper. Är det inte så man "ska" göra?

• Shaun the sheep
    fucktard skrev 2011-02-21 11:50:11 följande:
    Jag har gjort en pärm!

Jag har satt in alla viktiga papper i plastfickor; mina betyg, praktikbedömningar och studieplaner. Sen ska jag sätta in mina diagnospapper också, de ligger för tillfället i en annan plastficka i en kartong. Nu är jag glad!
    Bra där! Jag känner mig också enormt duktig idag. Har diskat disken från igår och idag, rensat hela vardagsrummet (det var riktigt illa. Så illa att jag faktiskt fick en chock när jag kom hem från dagis, där kan vi snacka hemmablind) och sen dammsög jag kök, hall, vardagsrum och toalett. Kvar är sovrummen (2 st) och badrummet. Men nu var det ju så att man INTE skulle haka upp sig på allt man inte gjort, utan fokusera på att man gjort något alls :) Jag är stolt över mig själv idag! =)
  • Shaun the sheep

Åh, hörni.. Jag har sån himla ångest över allt det här med städning!

Jag vill verkligen bara SLÄNGA saker, jag har sagt till min sambo att vi skulle kunna slänga minst hälften av allt vi äger, men han håller inte med. Dessutom har jag själv inte tillgång till bil och körkort, så jag kan liksom inte åka till tippen och slänga saker.
    Min plan ser ut såhär:
    Imorgon ska jag gå ner i källaren. Där finns kartonger med kläder, böcker och annat krimskrams. Allt är mitt.
    Jag ska sortera så att allt är i ordning. Sen ringer jag Pingstkyrkan. De kommer och hämtar grejerna, plus lite saker vi har här inne i lägenheten. Sen får sambon gå ner med sina himla kartonger, och så får de stå där.
    Out of sight, out of mind heter det ju
    SEN kan jag koncentrera mig på resten av lägenheten.

Vad tror ni, kan det bli bra så? Vi slänger bara mina saker, och han får ha kvar sitt, bara inte just här uppe.
    När jag tar mig an hela det här projektet kanske han blir mer motiverad att åka och slänga saker
    Jag förstår att han tycker det är tråkigt osv, men vafan.. Det MÅSTE ju göras. Det är ju ingen trerätters att betala räkning heller, men det ska ändå göras...

Puh, nu har jag fått ur mig lite frustration! Haha!

• Shaun the sheep

Tack hörni! Precis vad jag behövde höra. Imorgon smäller det!
    Jag gillar inte att vara i källaren själv, det är sån där lampa som släcks automatiskt efter 3 minuter. Varje gång jag ska tända är jag övertygad om att det kommer stå en zombie där! ;)

• Shaun the sheep
    Ramborg skrev 2011-02-27 21:40:50 följande:
    Shaun: ta ner en äggklocka så du hinner tända i tid!
    Haha, smart idé! Tyvärr äger jag ingen äggklocka.
    dazazz skrev 2011-02-27 22:50:36 följande:
    Haha, jag känner igen det där. Men finns det ingen kontakt så du kan ta ner en egen lampa?
    Jag kanske gör det! =) Väldigt bra tänkt. Jag ska ringa min syster också, hon är sjuk från jobbet.
    Känns inte lika läskigt när man har någon att prata med :P
  • Shaun the sheep
    moln och sol skrev 2011-02-28 17:21:31 följande:
    Åh, jag blev riktigt inspirerad av att höra att du (som verkar vara som jag när det gäller rensning och städning) låter beslutsam att fixa detta ! Det låter ju trevligt att ha med sig sin syster också.Skriv gärna hur det gick för dig, så kanske jag lyckas ta tag i eländet här hemma!Min kombination av att sälja/kasta 1 sak och köpa 3 nya på Blocket  börjar synas här hemma och tar all min energi

Haha! Ja, jag har väl kommit till en punkt där det helt enkelt räcker! Barnens kompisar vill gärna komma och leka, och då också deras mammor. Jag vill ha ett rent hem, som man slipper skämmas för! Det är ju så jobbigt att behöva komma på nya ursäkter hela tiden Jag skäms verkligen! Nu har jag visserligen den ultimata ursäkten: En sambo som jobbar natt Men det kvittar, det SKA bli fint här. Jag VET att både du och jag klarar det här! Vi skulle behöva komma hem till varandra och peppa.
  • Shaun the sheep

Moln och sol:

Jag glömde ju!

Det blev jättebra! Tömde tre kartonger, och det blev en hel sopsäck med kläder som ska tvättas och sen skänkas bort. Dessutom en halv flyttkartong med gamla böcker som också får hitta nya ägare. Känns så skönt, nu återstår bara att Pingstkyrkan hämtar grejerna, samt att åka och slänga de tomma kartongerna och eh, bära ner nya Skäms

• Shaun the sheep
    Nyfiken gul skrev 2011-03-04 07:24:32 följande:

något som jag kan tipsa om är att nyttja tiden när du pratar i telefon.. sitt inte bara och häng i ett hörn utan passa på att gör något som du ändå kan göra med en hand eller som du kan göra medan du klämmer fast telefonen mellan öra och axel. Eller varför inte knäppa på högtalarfunktionen och få båda händerna fria?

jag brukar tex passa på att lite snabbt kasta in en maskin tvätt, torka av köksbordet , ge katten mat, ta bort pennor och krafs från byrån och såna småsaker som inte kräver nån större tankeverksamhet. Det tar faktiskt inte mer än dom få minutrarna du talar i telefon och du får det gjort också.

Det är väldigt sällan jag sitter still och pratar i telefon, bara om det är något viktigt från jobbet eller nån myndighet.

samma sak gäller om du står i telefonkö tex till F-kassan eller hos doktorn - slå på högtalaren och så gör du något nyttigt under tiden du väntar.

själv får jag nervösa sammanbrott om jag bara sitter på en stol i 10 min och bara typ klottrar på dagens tidning... shit vad tid det bara försvinner på ingenting!!

Så gör jag! Jag brukar iofs använda headset, och stoppa mobilen i nån ficka. Sen diskar jag, småplockar eller lagar mat, samtidigt som jag får tala i telefon med min syster. Toppentips! =)
  • Shaun the sheep
    Flickmamma skrev 2011-03-05 06:49:00 följande:
    Vårt största problemområde är tvätten. Vi kan bara rtvätta i tvättstugan en gång i veckan och då blir det 6-8 maskiner tvätt beroende på om det är lakan eller inte och mängden smutsiga ytterkläder. Så var ska den smutsiga tvätten stå och var ska den rena tvätten stå innan vi hinner vika den? Jag blir galen på tvätt! Vi är 6 personer och har 2 småtjejer som gärna provar kläder stup i kvarten också så jag måste syna och hänga upp igen!
    Är det helt omöjligt för er att köpa tvättmaskin?
    Jag kan ju säga att jag brukar inte gilla avbetalningar, men jag köpte vår tvättmaskin på avbetalning,
    och det har jag aldrig ångrat. Det har underlättat vardagen SÅ himla mycket,
    och när man har småbarn så... Jag förstår inte hur folk klarade sig innan faktiskt. Det låter väldigt bortskämt, men så är det. Småbarnslivet är tungt ändå, man måste göra det man kan för att underlätta.
    Är man totalt emot avbetalningar, så kan man ju börja spara?
  • Shaun the sheep

Är det någon mer än jag som tycker Flyladys hemsida är svårnavigerad?
    Jag förstår inte var man börjar läsa! Det verkar som att var på sidan jag än hamnar, så är jag steget före och har hoppat över minst ett steg. Förstår ni hur jag menar?

Jätteirriterande, jag vill komma igång på riktigt.

• Shaun the sheep
    CharlieF skrev 2011-03-10 18:50:24 följande:
    Shaun the sheep: jag tycker också att Flyladys sida är svårnavigerad!
    Iofs har jag bara hunnit kolla från mobilen men jag fattar inte var jag ska börja läsa!!

Nån med bättre koll kanske kan tipsa mig (oss) hur man tar sig igenom sidan,tack!

Jag måste säga att jag tillslut blev så arg att jag klickade på alla länkar jag hittade. Till slut kändes det som att jag kom lite längre. Nu vet jag inte om det stämmer,
    men såhär kommer jag göra:

*Declutter 15 minuter per dag (fast jag kommer ta en låda per dag, eller en hylla per dag)
    *Sen hitta en morgonrutin, kvällsrutin och när ordningen infunnit sig, köra hotspotstädning.
    *Zonstädning kommer jag avsätta ca. 30 minuter per dag till, åtminstone nu tills jag pluggar,men jag måste läsa på lite mer om det.

FlyLadylänkar med bra läsning, som åtminstone jag blir peppad av, är dessa:

http://www.flylady.net/pages/FLYingLessons.asp

http://www.flylady.net/pages/FlightPlan.asp

http://www.flylady.net/pages/FLYFaq.asp

Den sista är speciellt bra om man hört ett uttryck där och inte vet vad det betyder. För mig var det bland annat swish ans sweep, som jag garanterat kommer bl beroende av!

• Shaun the sheep

Glömde en sak! I FAQ:en står det även om 27 fling boogie. Det tycker jag låter som en bra idé!
    Man ska alltså ta en sopsäck och gå runt i hemmet och slänga 27 saker. Exakt 27 saker, och inte titta efter när man är klar. Bara SLÄNG!
    Sen tar man en kartong, samlar ihop 27 saker man vill skänka bort. Det kan ju vara urvuxna kläder, gammalt porslin, böcker som bara samlar damm.. Jag blev superinspirerad, och ser fram emot imorgon såå mycket! Har haft en en vecka när alla varit hemma och varit sjuka. Det innebär totalt kaos och jag har mått rejält dåligt. Nu äntligen rensar jag järnet! =) Imorgon börjar Projekt Decluttering!

• Shaun the sheep

Flickmamma: Jag vet inte varför det ska bara just 27 saker. Men det känns ganska bra tycker Jag. Precis lagom!

Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...