Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
Jag känner på samma sätt som du gör, och det blir en ond cirkel av allt. Jag pallar helt enkelt inte att börja städa när det är stökigt, hur ologiskt det än verkar. När jag har rutiner är jag rena rama pedanten - allt ligger på rätt plats jämt och det är skinande rent. Nu.. Not so much.
Jag hade hjälp av boendestöd ett tag, och fick en lista av dem som såg ut såhär:
Måndag - Städa badrummet
Tisdag - Städa sovrummet
Onsdag - Städa vardagsrummet
Torsdag - Städa hallen + nogrannare i köket (skåpsluckor och sånt)
Fredag - Tvätta. Byt handdukar.
Lördag - Häng in torr tvätt
Söndag - Ledig!
Varje dag - Laga mat. Ställa in disk i diskmaskinen. Köra diskmaskinen. Plocka ur.
En gång varannan vecka - byt lakan.
Kan det vara något för dig?
Det kändes störtlöjligt att ta ett rum om dagen, när det är så "lätt" att bara sätta i gång. Men det är inte lätt!
Rutiner först, sen kan man börja variera lite på sitt schema.
Nu vet jag iofs inte din livssituation, bor du ensam, med din pojkvän, har ni barn och djur?
Badrummet kan behöva städas oftare än en gång i veckan, men börja med en - och verkligen gör det.
Som sagt, det funkade för mig
men kommer börja en ADHD-utredning inom snar framtid (har velat ta tag i det i evigheter, men skjuter upp allt som känns jobbigt, och måste först och främst vara "klar" med huset och min son, som kommer få kontakt med BUP pga hyperaktivitet).
Jag ska prova en sån lista! Jag har många gånger tänkt att jag vill ha boendestöd, men min pojkvän skulle niog inte gilla det. Tråkigt nog. Han kan vara lite träig sådär, han tror som sagt att jag är lat och skyller ifrån mig. Jag vet att han inte menar nåt illa, han har bara väldigt svårt att tänka sig in i hur andra har det.
Men jo, vi har två barn. En son som är 3½ och en dotter på 1½. Bara det är tufft, men min son som alltså är hyperaktiv behöver verkligen också ordning tror jag. Det skulle nog underlätta lite. Det finns en städsång som han tycker mycket om, sätter jag på den så gillar han att hjälpa till
Jag ska kopiera din lista och sen ska jag sätta igång ASAP. Jag har även knåpat ihop en egen liten lista! Skriver ett till inlägg efter detta där jag kopierar den,
om någon vill fylla på med något så är det väldigt välkommet!