Inlägg från: Elins mamma 2010 |Visa alla inlägg
  • Elins mamma 2010

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Nyfiken gul skrev 2011-05-03 17:20:14 följande:

igår fick jag äntligen ändan ur vagnen och tog tag i mina hemska rabatter utanför huset.

Huset är byggt 1948 och ingen har väl tagit hand om rabatterna sedan dess typ..... 

Men nu jävlar bestämde jag mig för att gräva upp skiten och snygga till och här ovanför ser ni resultatet!!

(rohodondendrohn är en bröllopspresent vi fick när vi gifte oss, granen var pyttig när jag flyttade in för 7 år sedan. Cypressen är helt ny och panséerna också.. )

300 liter jord gick åt och det tog 2½ timma..... nu är det bara två rabatter kvar.....
    Fint! Men har du ingen bild på hur det såg ut innan? Blir ju nyfiken
  • Elins mamma 2010
    Analoga skrev 2011-05-06 09:15:08 följande:
    Ja jag tycker häftet var värt varenda krona! Vet inte hur mkt du tycker att "många små steg o ingående" ska vara; men det är på 20 sidor sammanlagt och guidar dig från Dag 1 till Dag 30 rum för rum med instruktioner vad som bör rensas bort samt massa förvaringstips som förenklar städningen bl a. Det är även rutor där man kan kryssa för när man gjort varje sak.

Häftet bidrar med den struktur jag behöver för att få det gjort. Jag har länge gått och funderat på VAR jag ska börja och liksom aldrig kommit igång. Nu följer jag formuläret bara
    Fanns det några tips om hur man behåller ordningen sen? jag kan vara bra på att organisera, mitt stora problem är att jag har så svårt att hålla det städat och snyggt hemma, det är jämt disk framme mm. Varje gång jag städat tänker jag: nu ska jag/vi ha det så här och inte stöka till men det blir snabbt likadant igen!

Tips mottages med tacksamhet
  • Elins mamma 2010

Tack för tipsen!
    Ja det är nog likadant för oss, vivianne, börjar vi väl stökar till så fortsätter vi för då är det ju redan stökigt. Måste bättra oss. Vi ska flytta om 3 månader, vill verkligen inte ha det likadant där. Tyvärr räcker det ju inte med att flytta så vi måste ju ändra beteende redan nu...

• Elins mamma 2010
    Fins Mamma skrev 2011-05-21 11:13:35 följande:
    haha, vill ni se mitt skrivbord ;)

och japp, såhär ser det alltid ut ;)
    mysiga ljus har du iaf!

själv är jag mitt uppe i flyttpackande. Vi skulle ha flyttat i slutet av augusti men nu blir det början av juni istället, lite skillnad! I helgen har vi rensat i källarförrådet. De senaste två gångerna vi flyttat har vi inte rensat i förrådet innan flytten, vi har bara tagit med allt till det nya stället. Och vi hade såååå mycket skit! rekommenderar verkligen alla att rensa i förrådet åtminstone innan ni flyttar, det känns underbart att ta med sig så lite till nya förrådet!
  • Elins mamma 2010
    Pigeon skrev 2011-06-17 19:49:36 följande:
    Nej det är fruktflugor, det är en helt annan sak. Men en väldigt vanlig missuppfattning!  
    Fruktflugor (kallas också bananflugor) är en sorts flugor som lägger ägg i ruttnad frukt. Blomflugor är däremot en sorts mygga egentligen som lägger sina ägg i krukväxter. Med blotta ögat kan de se ganska lika ut, men tittar man nära eller i lupp är de rätt olika.
    vilken av dem är det som är rödaktig, är det fruktflugan? Får såna rätt ofta, vore intressant att veta var de kommer ifrån...
  • Elins mamma 2010
    sirisdotter skrev 2011-07-03 20:12:39 följande:
    Hjälp,  den där återträffen  vi glatt bestämde för ett år sedan är här nu om knappt en månad!   Skulle vara underbart om jag kunde röja tills dess.   Grannen skrattade åt mig när jag nämnde det  (hon är pedant).    Vore kul att  fixa till det även för att ge henne fel!
    Det går säkert bra, skriv en eller flera listor så kan det bli enklare att planera
  • Elins mamma 2010
    sirisdotter skrev 2011-07-03 20:32:58 följande:
    Jo -  bara jag kunde stänga av datorn!
    äsch, skriv listorna i datorn då
  • Elins mamma 2010
    Herkules skrev 2011-07-17 07:18:09 följande:
    Vi flyttar! DET är nog mitt bästa utrensningstips förresten ;o)
    haha mitt också, vi har precis flyttat och oj oj oj vad mycket vi har slängt/sålt! Känns så skönt att bli av med allt man varken behöver eller vill ha
  • Elins mamma 2010
    kutterduvan skrev 2011-08-15 23:53:58 följande:
    Hjäääälp mig! Jag har en mycket intensiv ettåring som knappt släpper taget om mig under dagarna. Min man är extremt upptagen och vi saknar släktingar där vi bor som skulle kunna hjälpa till. Vårt hem är ett fullständigt kaos o jag menar det verkligen. Jag lider av det eftersom jag nu är hemma med ettåringen, men hinner sällan göra något åt det (orkar inte heller i den mån jag skulle önska). Har ni några tips om hur jag ska lyckas städa trots ettåringens krav på närhet o sällskap? Jag orkar inte längre bära på henne medan jag städar som jag gjorde tidigare. Ryggen pallar inte. Jag MÅSTE verkligen få lite ordning här om jag alls ska trivas i mitt hem.
    Jag är i ungefär samma situation själv men min dotter kan ofta roa sig själv om jag är i samma rum. Jag har löst det så att om jag ska hänga tvätt så får hon leka precis bredvid mig (hon kan inte krypa än) och ska jag vika tvätt så sitter jag på golvet bredvid henne och gör det. När jag städar köket så brukar hon få sitta vid köksbordet med ett antal leksaker/föremål som är underhållande. Då funkar det en stund iaf, även om jag får gå till bordet rätt ofta för att plocka upp leksaker
  • Elins mamma 2010
    sirisdotter skrev 2011-08-24 08:38:09 följande:
    Har du böcker som prydnad?    Om du letar efter en speciell bok -  minns du då exakt vilken STORLEK  den har och kan hitta den?   Efter 30 års arbete på olika bibliotek häpnar jag över ditt sätt att placera böckerna  "i ordning"....    Liksom jag hajade till när någon jag dragit hem för natten tyckte jag skulle ordna mina böcker efter FÄRGER.

OK,  ska försöka börja med att damma som omväxling....    även om jag tycker att dammsugningen gör så mycket större skillnad.
    Jag placerar på sätt och vis också böckerna i storleksordning, på de översta hyllorna har vi pocketböcker och de inbundna böckerna är sorterade efter genre och efter författare (författare har ju oftast samma storlek på sina böcker) och de har jag i "hyfsad" storleksordning. Jag håller med FuckedForLife om att det ser prydligare ut så. Alla har ju inte heller så många böcker och då är det inte så svårt att hitta ändå. 
  • Elins mamma 2010
    PrincessOfIce skrev 2011-09-21 11:36:26 följande:

Är vasken lite missfärgad trots urtorkning och skrubbande?
    Jag har hittat min mirakelsvamp för detta och rengöring av kastruller m.m..

Lite såpa eller diskmedel och rengöringssvampen och de ser som nya ut... :)

den repar inte då?
  • Elins mamma 2010
    stumpan81 skrev 2011-09-29 09:03:09 följande:
    Någon som har något tips på hur man får bort kalkfläckar i badrummet? Handfatet, duschväggen... provat med ättika, men det funkade inte särskilt bra.
    Vi använde cillit bang till det, det tog bort kalkfläckar som vi trodde var omöjliga att få bort. Har tyvärr inget tips på ett mer naturligt medel
  • Elins mamma 2010

Konstig fråga kanske, men finns det nåt sätt att göra ett plastgolv mindre halt?? Vårt golv i hallen är fruktansvärt halt, det är bara en tidsfråga innan nån halkar och ramlar. Är det omöjligt eller finns det nåt man kan göra?

• Elins mamma 2010
    Nyfiken gul skrev 2011-10-11 21:54:39 följande:
    det enda jag kommer på spontant är ju att sätta såna här anti-halk-skydd på golvet som egentligen ska sitta i trappor, du vet såna här klisterremsor. Har sett att det även kan finnas såna skydd i form av cirklar och andra former.

sätt såna på dom ställena där ni oftast går så får ni ett mer säkrare golv.

har ni mattor på golvet? Finns såna här särskilda underlägg till mattor som gör att dom inte halkar runt - placera såna under mattorna så ligger dom still
    Tack för tipset om antihalkskydd! Vi flyttade hit nyligen och har inte hittat nån bra matta. Hallen är formad ungefär som ett L och golvet är som halast i vinkeln (ja det är olika halt, konstigt) så det blir väl två mattor i så fall. Antihalkskydd kanske kan funka.
  • Elins mamma 2010
    kiwi2012 skrev 2011-10-13 09:14:18 följande:
    Här lejer jag bort fönsterputsen, 2 gånger per år.... 350 kr tar ett företag för att putsa alla mina fönster i min 4:a... tycker jag det är värt och jäklar vad mycket snyggare det blir än när jag gör det Förvånad konstigt...Flört visst tar jag själv litegrann om jag ser att det är några småmärken på fönstren...

gardinbyten har jag bara några få... byter oftast bara i köket, dom andra tvättas/vädras och hängs upp igen... (om jag inte får ett ryck att ändra om i rummet också)
    Ja 350 kr var ju inte så farligt, det kanske man borde kolla upp...
    Här blir fönstren putsade 2 gånger per år men det är ju sååå trist...
  • Elins mamma 2010

Linas fina - det kanske kan funka med en sån där tavla där ni ger henne en guldstjärna när hon plockat upp efter sig, och när hon fått tex fem stjärnor så får hon en belöning?

Jag har en fråga om förvaring. Ni som har små nyfikna barn, var förvarar ni toaborsten och rengöringsmedel till toan ? Vi har inte kommit på nåt bra ställe och vårt lilla städskåp är fullt redan av saker som måste vara där. Vi bor i lägenhet.

• Elins mamma 2010

Nån som har tips på hur man får bort små handavtryck från en platt-tv? Jag kan ju inte använda vatten och jag vågar inte gnugga bort dem..

• Elins mamma 2010
    SockerStinn skrev 2012-03-02 22:19:02 följande:
    Köpt specialmedel i elekrtonik-affär, finns lite överallt och kostar en hundring ca och räcker flera år. Går så mycket lättare och blir renare än fuktad trasa. Använder till TV, iPad ochtelefonerna.

Tack, det måste jag kolla upp!
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...