Nyfiken gul skrev 2010-03-24 09:49:52 följande:
för min del är det kläder till barnen som sällan används som blir för små först så dom har man ju bra koll på.. Så typ byxor som ligger längst ner i lådan för 5.e veckan i rad provar jag inte ens.. dom ÄR helt enkelt för små - och då rensas dom bort på en gång.jag sätter aldrig på mina barn för små kläder, upptäcker jag att en tröja eller en byxa är för trång eller för kort så åker den av på en gång och ner i påsen för urvuxna kläder. Jag vet ju själv hur jobbigt det är att ha för trånga kläder så jag vill ju inte att barnen ska gå och skava i obekväma kläder en hel dag så jag byter så fort jag ser att det är för litet.Jag gör det inte - men jag vet att många andra tar en vända i lådan med jämna mellanrum för att få koll på urvuxna kläder.Ett bra tips att ha koll på storlekar är att mäta kläderna. Tröjan man inte använt på jättelänge kan mätas med tröjan han hade igår - är båda tröjorna likvärdiga kan den åka ner ett varv till i lådan..
Jag vill bara poängtera att barnen inte har på sig obekväma kläder
. Har tröjan väl kommit över bebisens huvud och jag inser att den är i minsta laget, så kanske jag inte omedelbart tar av den. Det brukar vara med obehagligt åt andra hållet och då vill jag hellre att min man tar av den (han är bättre på att trixa) eller att jag ska hämta en sax för att göra öppningen vidare när jag tar av tröjan.
Det är inte lika svårt att hålla kollen på de äldre barnens kläder, men just till bebisen, eftersom han växer så fort och han har väldigt många kläder i omlopp.
Rensar deras lådor gör jag inför en ny säsong. Bebisens kläder jämför jag ibland med tex en body som jag vet är lagom stor, men ibland har kläder så olika passform att det är svårt att avgöra. Oftast beror det inte direkt på storleken, utan hur mycket knapparna kan knäppas upp.
Saknar verkligen något att fästa på kläderna, typ en klämma som det står "för stort eller för litet" på.
Jag inser att det inte alltid är så enkelt att vi ärver en del kläder, det kräver lite mer hantering och plats av för stort/för smått.
Sparar ni av nostalgiska skäl en del kläder som barnen haft? Jag har en låda i alla fall. Jag är en sparare, emn jag har lärt mig de senaste åren att slänga.
Det enda jag saknat som jag slängt är faktiskt de röda sidorna i telefonkatalogen. Som tur är kommer ju en ny katalog i år...