Inlägg från: Nyfiken gul |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul

    Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

    vallakra skrev 2011-10-26 09:25:17 följande:
    Hur gör ni för att hemmet ska lukta frächt? Alltså inte bara på själva städdagen utan annars också.
    Vädring är A och O hemmavid, jag tycker det är äckligt när det luktar instängt och gammalt matos.

    På toaletten och i badrummet har jag såna här doftblock från Glade eller liknande företag som jag håller fräscha och byter ut med jämna mellanrum.
    Toalettblock ger inte bara en ren toa utan också en fräsch doft.

    Inte bara vädring är viktigt - det är också viktigt att luften inomhus får en chans att dra runt  - öppna alla rumsdörrar och se till att luften cirkulerar överallt - öppna alla såna här spjäll och runda hål som finns i taket  i bostaden

    Använd alltid spisfläkt och låt den stå på minst 10 min efter du slutat använda spisen.

    Köp gärna såna här doftkulor och häll i i dammsugaren så får du en bra doft - du kan också använda dig av vanlig typ kanel och hälla ner i påsen.

    Jag har placerat goda doftande tvålar i alla stängda utrymmen som klädkammare, linneskåp,  garderober, vindsförråd och källare osv - då slipper man den unkna instängda doften och man får fräscha kläder och saker.

    Tänd lite rökelse eller doftljus nån gång ibland

    Är man rökare ska man inte försöka inbilla sig att inte rökdoft sprider sig - för det gör det!  sista/första blosset man tar utanför dörren följer alltid med tillbaka in!
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

    kan inte låta bli att citera Nalle Puh angående städning

    "Det bästa är att veta vad man letar efter - Innan man börjar leta"

    Den söta nallen har helt rätt.....


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Fantasia78 skrev 2011-11-02 00:15:17 följande:
    Ja, smart förvaring är A och O.
    Kanske har någon tips på innovativa förvarings-sätt, t ex för böcker och sysaker eller vad det nu kan vara... Alla tips emottages tacksamt.
    Skickar även några från mig:
    Böcker: vi har försökt att satsa på smarta hyllor som utnyttjar de väggar där vi vill ha bokhyllor. Pocketböcker har vi satt på dubbla rader. (Älskar att läsa, så böcker är prioriterat hos oss.)
    Hyllor av olika slag och även väggskåp: tittar efter smarta och praktiska sådana (och gärna även snygga), som kan göra mitt hem mer lättplanerat och praktiskt. Kanske har någon tips om någon hylla eller något väggskåp som ni är nöjda med och som innebär smart förvaring?

    Lådor på hjul under sängarna och under kökssoffan har vi också. Ger lite extra förvaringsutrymme åt en extra filt och kudde i sovrummet, och åt t ex pepparkaksformer eller tupperwareburkar i köket.

    Men jag behöver komma på fler tips och idéer för att få det lite mer lättstädat här.
    Solig
    Kanske har jag skrivit det tidigare men det tål att upprepas. Använd alla ytor för förvaring.  Ovanför dörrarna hemma kan man sätta upp enkla konsollhyllor , praktiskt för just böcker om man har många såna eller vill ha undan något man kanske är rädd om. (perfekt tips för dom med nyfikna småbarn tex)
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

    Istället för att låta barnservisen stå i skåpet och samla damm och ta plats så tycker jag att man kan använda den till en massa annat när barnen vuxit ifrån sina skedar och muggar.

    Har man som jag köpt plastbestick i massa grälliga färger från IKEA så kan man använda knivarna som smörknivar, gafflarna som påläggs-gaffel eller för något man behöver ta i burk som smörgåsgurka tex, skedarna funkar utmärkt som vanliga dessertskedar. Besticken går utmärkt att använda när barnen behöver matsäck med sig i skolan tex eller när man själv vill ha picknick eller matsäck på stranden tex.

    Vill man inte dricka ur plastmuggarna kan man dekorera dom med stickers och vattenfasta pennor och  använda dom som tex tandborstmugg eller varför inte packa ner dom vid utflykten?    Vissa muggar är kanske också så fina att dom funkar som blomvas?

    Dom små plastfaten och plastskålarna funkar finfint som uppläggningsfat/desserskålar/ dipskålar osv.  Har du ett större plastfat med kant kan dom funka bra som blomfat under blomkrukor.      


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Boel1 skrev 2011-11-08 09:48:47 följande:

     Någon som har tips om hur/var man börjar i röran? Här är det mesta eftersatt, eftersom jag i flera år haft ont i ryggen och inte hunnit jobba undan. Nu börjar jag vara bra, men allt behöver en grundlig genomgång!


     Ett fönster om dagen? Ett rum i veckan? Schema att gå efter? Alla tips och peppningar mottages tacksamt! Idag är det fint väder, så minst ett fönster ska det bli i alla fall!


    Lista du fått tips om är jättebra men jag vill gärna dela upp listan i  två spalter. Det är ju tokigt om du städar en sak och så måste du göra om det hela för att du röjt i någon låda och stökat/skitat ner igen.
     
    Bäst är också om du börjar med SMÅ saker först och när det är klart går du över och gör det STORA.

    Städar du sovrummet kan du göra så här

    - städa ur byrån
    - städa ovanpå byrån, byt dukar, dammtorka, torka med våt trasa
    - rensa nattduksborden
    - ställa i ordning böcker
    - plocka undan smutskläder och kläder som hänger löst i sovrummet
    - dammtorka tavlor och prydnadssaker
    - ta ner och gör rent sidenblommor och övrig dekoration och pyntning
    - putsa speglar
    - torka av tv, tv-bänk och andra elektronikprylar
    - gör rent taklampa och eventuellt takfläkt
    - lägg prydnadskuddar och överkast i tvätten
    - plocka in och plocka undan allt som inte ligger där det ska
    - annat småpul du kan tänkas vilja göra i sovrummet (rensa smyckeskrin, klippa ner krukväxter osv osv)

    Lite större saker

    - riv ur sängkläder, lägg både lakan, täcken och kuddar i tvätten
    - vänd ur bäddmadrassen och skaka om möjligt ute
    - dammsug ur resårbottnen
    - ta om möjligt bort eventuella fläckar på resårbottnen och bäddmadrass
    - bädda rent
    - ta ner gardiner och ta bort dukar
    - ta bort mattor - skaka dom eller lägg dom i tvätten
    - torka fönstret och häng upp nya gardiner
    - gör snyggt på fönsterbrädan med blommor, torka rent prydnadssaker, lägg på rena dukar
    - dra fram sängen från väggen och dra fram så mycket möbler som möjligt så du kommer åt överallt
    - dammsug överallt (se ovan)
    - våttorka
    - tillbaks med mattor
    - tillbaka med möbler
    osv....

    gör det så systematiskt som möjligt så är det enklare att ha koll på vad du gör och när.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Kinya skrev 2011-11-09 14:39:40 följande:
    Ja, fast hålla på med ståltrådar stup i kvarten är ju bökigt. Och när jag rullar dem så lossnar de alltid och så har man en sladdhärva ändå.

    Är det någon som vet var man kan små tygpåsar med dragsko (ca 10*10 cm stora) som man kan ha laddare i?
    Fast hur många sladdar och diverse laddare använder ni om dagen?

    ha EN laddare tillgänglig om ni har samma till era mobiler - resten fäster ni ihop med påsklämmor eller gummisnoddar,

    En sak jag själv tycker är smart är att INTE förvara allt på samma plats för man får ju leta sig förgäves för just den sladden/laddaren man behöver,

    Förvara laddare och sladdar där det är mest logiskt och gärna ihop med något annat som också tillhör samma pryl.

    Laddare till kamera/videokamera - rulla ihop och fäst och förvara tillsammans med kameran.

    små usb-kablar till mobilerna - förvara i kartongen tex.

    kablar som tillhör biosystem/tv-apparater osv - fäst ihop och lägg i tv-bänk eller stereobänk. eller kanske i en låda där ni förvarar dvd-filmer.

    Tänk logiskt helt enkelt och slipp alla dessa ormbon i alla lådor.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Kinya skrev 2011-11-10 07:40:10 följande:
    Jo, det funkar ju

    Ett annat tips är att bjuda hem någon nästa vecka. Oj, vad jag städar då!!
    Eller varför inte nån som ringer spontant och sitter i bilen " vi är där om 15 minuter, sätt på kaffet"

    En höjdare!
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Jojjanna skrev 2011-12-06 15:57:34 följande:
    I förra veckan hittade jag den här tråden och blev så oerhört inspirerad. Jag gjorde listor för vad jag ska göra varje dag nu när jag går hemma och är sjukskriven...

    Det gick sådär... projektet som jag började med var att rensa ut min garderob och byrå så att enbart mina mammakläder skulle ligga där. Det blev snyggt och fint och det blev dessutom massor av plats till den kommande bebisens kläder

    Men de utrensade kläderna blev kvar i sovrummet av någon outgrundlig anledning... Jag har sorterat dem i en secondhandhög, en hög som ska slängas och sen i två stora IKEA-kassar med dragkedja som ska upp på vinden. Men varför får jag inte "ändan ur" och tar tag i det?

    Idag har jag inte brytt mig om kläderna utan börjat ett nytt projekt. Vi håller på och möblerar om och har skapat ett nytt hemmakontor/datorhörna. Jag satte genast igång med att organisera om hemmakontoret. Har fixat brevkorgar, tidskriftssamlare och en massa mappar. Sen har dagen gått åt till att sortera papper och slänga gamla olästa tidningar... Jag har massor kvar men det känns som början till en ny och bättre struktur än innan.

    Men som sagt, hur gör man för att avsluta alla sina påbörjade projekt???
    Jag håller med Helena här ovanför -  gör klart på en gång det du håller på med och bestäm dig för att inte börja med något annat förrän du gjort klart.  Punkt.

    För det är precis så här det blir rörigt och kaos - att man aldrig gör färdigt. Så hur städat och välorganiserat du än kommer att ha så kommer du till sist ha hela huset fullt med påbörjade projekt och det blir återigen kaos för att du inte vet vad du egentligen ska börja i för ända.
    Sluta med sånt.

    Bär upp sakerna på vinden direkt så är du av med det. Ta reda på när second hand och loppis har öppet och boka en tid när sakerna ska dit.  Såna butiker är oftast glada om man bokar tid för när man kommer med sina saker eftersom dom oftast har inlämning bara vissa tider.  Ha också en bestämd plats hemma för såna saker så dom inte bara hamnar i ett hörn och samlas en massa skit ovanpå.

    Ett bra tips är att ligga ett litet steg före . Om du tex rensar en garderob så förbered redan från början att vissa säckar ska ner i grovsoporna, nånting ska till vinden och mamma kanske ska ha en kasse. Planera det redan innan du startar så är det enklare att göra saken färdigt.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Fantasia78 skrev 2011-12-06 13:14:40 följande:

    Jag måste göra något radikalt åt städningen hemma...
    Senast vi hade gäster och städade så fick vi kapitulera när det var två timmar kvar och börja flytta saker som inte hade sin plats in i andra rum...(bort från vardagsrum och hall etc). Det finns helt enkelt för mycket saker för att allt ska ha sin egen plats. Eller kanske snarare: allt har egentligen sin egen plats, men eftersom det finns för mycket framme så kan man ändå inte ställa / sätta tillbaka allt där det hör hemma. Barnkläder som för tillfället är för små måste upp på vinden t ex och det ska jag göra i helgen. Men när det gäller övrigt måste jag ta mig i kragen nu och kasta/slänga/ge bort minst 20 saker varje dag. Eller så. Och städa tillrätta minst 80 saker. Då borde jag komma ikapp lite snabbare.
    Är det en tokig tanke? JAg blir hur som helst taggad att sätta igång. Ska börja ikväll och köra 45 minuters-pass med städning och 15 minuters "paus". Pausen innebär att jag får städa om jag vill, men då blir det snarare sådant som annars äter upp tiden som t ex att diska eller köra en tvätt maskin. Den typen av aktiviteter gör jag ju ändå...
    Tacksam för peppning och tips! :)


    hmm.. jag känner rent spontant att sluta dra fram alla grejor?

    Som jag skrev strax ovanför här så påbörja ingenting förrän det andra är åtminstone undanplockat.

    Det är jättebra att man vill rensa upp men själva nyckeln gäller ju att inte FÅ det så rörigt att man tappar kontrollen över det.

    Ändra tänket på vad ni har för rutiner när det gäller att dra fram och avsluta saker.  Kanske fundera på hur ni förvarar saker och VART ni förvarar dom.

    Jag älskar att läsa och handarbeta tex och har massor med virkningar och stickningar, böcker och tidningar på gång - men det ligger inte och dräller överallt. Jag har en korg att lägga handarbetena i och tidningarna har jag i en stor typ vedkorg - den rensas ut en gång varannan vecka då det åker på återvinningen eller skänks bort.  Böcker jag läst ut hamnar direkt i bokhyllan.

    Barnen får leka överallt i huset men jag är benhård med att leksaker förvaras i barnens rum och ingen annanstans.  När barnen lekt färdigt eller lägger sig för kvällen plockas det undan på en gång.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Fantasia78 skrev 2011-12-07 13:56:58 följande:
    Jodå, i detta hem dras det fram grejer och vi är säkert skyldiga till detta alla vi fyra som bor i huset.
    Vi försöker att plocka undan hela tiden, men det är väl så att vi tappade kontrollen över städningen redan för några år sedan när min man var sjuk och man tvingades att prioritera en del andra saker lika mycket för att över huvud taget få tillvaron att gå ihop.
    Så vad jag behöver göra nu är att göra ett ryck för att komma igång, många små krafttag efter varandra under en följd av (många) dagar för att åtstadkomma små små steg mot förbättring och större ordning och reda.
    Känns kämpigt, men varje litet steg mot ett städat hem är mycket väl värt. Det svåra är kanske att hitta tiden, för jag behöver ju totalt sett väldigt mycket tid till detta. Men jag ska försöka att se till att jag kan skapa en timma extra varje dag för detta, och vissa kvällar köra ett fokuserat städpass kanske 3 timmar åt gången. Guld är ju de få dagar när man kan vara ledig nog att boka in en heldag. Då kan man få lite gjort...
    Älskar ju att hitta på bra förvaringstricks, men huset vi bor i är inte det mest praktiska. Måste dessutom övertala min man i vissa lägen ifall det handlar om någon större förändring i stil med en nya hylla någonstans. Men, men. 
    Jag SKA fixa detta... Behöver bara lite tid och peppning, och kommer även att involvera hela famliljen i olika sysslor... Ska bli kul (intalar jag mig). Men det brukar faktiskt vara roligare än man tror när man väl kommit igång.... Solig
    Nu vet jag inte hur gamla barn ni har men här hemma är stök och bök allas ansvar.  Spelar ingen roll vem som smulat ner i soffan eller vem som lekt med lego i hallen - det ska bort - punkt.  så här hemma kan ingen skylla ifrån sig med att "det var inte jag" - det skiter jag i - för tillfället är det du som passerar det och då får man vackert ta grejorna med sig.

    Så plock och städ innan läggning involverar alla i familjen och man hjälps åt att ta undan och göra snyggt.

    Så här hemma kan faktiskt barnen få städa varandras rum helt enkelt bara för att det ska göras. Råkar inte något barn vara hemma då så får dom övriga hjälpas åt.

    på så sätt är städ och plock allas ansvar - hela tiden. man har sina ansvarsområden men man är också ansvarig för att hjälpas åt.

    kan vara en ide värd att ta med sig i tankegången för att få snurr på städning och också att få familjen att tänka efter på hur mycket man stökar ner.  Om alla måste städa upp oavsett vem som stökat ner så får man ju också en aha-känsla över hur stökigt det faktiskt kan bli...
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...