• moln och sol

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Det var en tråd om "Varför har folk det så ostädat hemma?" och jag har verkligen tröttnat på att jag aldrig har någon ordning här hemma. Det står alltid disk på diskbänken, ligger högar av tvätt i badrummet, högar av post och tidningar på byrån i hallen osv.

Jag skulle vilja att ni som har bättre ordning, kan ge mig tips på ett fungerande sätt att hålla en grundordning. Jag får ibland ett ryck och tar hela disken eller jättehögarna med tvätt, men efter ett tag är det likadant igen. På något sätt förstår jag inte hur man lyckas med att ha det fint hela tiden.

Om någon ska komma på besök, får jag nästan panik och behöver en hel dag för att få till det. Detta börjar begränsa vardagen...ta hem kompisar från skolan, släppa in folk som inte varit här förrut ... och vet hur det ser ut...

Jag skulle vilja ha massor av tips:

1) Hur man håller en grundordning.

2) Hur ofta man ska göra vissa saker.

3) Hur det blir kul och lätt att hålla ordning.

Jag har också problem med att jag samlar på mig massa saker; massor/för mycket kläder och skor till barnen, gamla skolböcker, tyger jag skulle vilja sy något av men inte har tid just nu, post, vykort och urklipp jag tror att jag behöver spara osv.... snäckor och stenar från semestern, teckningar barnen gjort, barnens skolböcker..... Usch!!!

Jag har läst boken "Rensa i röran- med feng shui" av Karen Kingston. Den är så bra och man blir sugen på att sätta igång och göra fint hemma och får kraft att ev. kasta bort onödiga saker. Trots detta kommer jag inte ända fram! Så hur gör ni för att bli av med onödiga saker:

1) Hur ska man tänka för att kunna kasta något?

Tex. saker man kanske haft sen man var liten och liksom inte kan återskapa ifall man ångrar att man gör sig av med det eller kläder man inte använder men tror att man tycker om och inte kan vara utan/Vykort man fått och som man inbillar sig att man inte kan vara utan....osv.

2) Hur kan man ordna här hemma, för att få bra förvaring?

Tex. i hallen där det vimlar av jackor, overaller, fleecetröjor och massor av skor på hela golvet? 

Jag känner ju att jag skulle må så mycket bättre om jag blev av med en hel del saker här hemma, men jag har inte förmågan att göra mig av med något. Har svårt att ta steget, skulle vilja ha någon som tog besluten och var vid min sida med kloka ord... (Och det tänkte jag att det skulle vara NI!)

• Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
  • Mollzor

Mitt bästa tips är att börja plugga på universitetet. 
    Två dagar innan varje tenta kommer du storstäda hela huset, vad som helst för att slippa plugga.

Funkar för mig och alla mina kompisar.

Men annars är det ju det tråkiga tipset att allting måste ha ett eget ställe att ligga på. Annars går det aldrig att få städat. Att rensa garderober, och leksakssamlingar och böcker man aldrig läser eller filmer man inte gillar. Barnen kan säkert rensa ut leksaker som de egentligen inte tycker om men som man sparar för att man kanske har fått dem av farmor osv. Bättre att slänga eller ge bort.

Sen en märkmaskin är bra att ha, då kan man märka alla lådor och skåp vad som ska vara vart. Som på en arbetsplats eller skola. Funkar med allt från städskåp till leksaker och porslin. Så behöver man aldrig tveka vart kaffekopparna ska stå.

Det ska jag önska mig i julklapp! 

• Kinya
    Mollzor skrev 2011-11-10 07:36:24 följande:
    Två dagar innan varje tenta kommer du storstäda hela huset, vad som helst för att slippa plugga.

Funkar för mig och alla mina kompisar.
    Jo, det funkar ju

Ett annat tips är att bjuda hem någon nästa vecka. Oj, vad jag städar då!!
  • Nyfiken gul
    Kinya skrev 2011-11-10 07:40:10 följande:
    Jo, det funkar ju

Ett annat tips är att bjuda hem någon nästa vecka. Oj, vad jag städar då!!
    Eller varför inte nån som ringer spontant och sitter i bilen " vi är där om 15 minuter, sätt på kaffet"

En höjdare!
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Pigeon
    Nyfiken gul skrev 2011-11-10 16:40:06 följande:
    Eller varför inte nån som ringer spontant och sitter i bilen " vi är där om 15 minuter, sätt på kaffet"

En höjdare!
    Vi bor lite off så tyvärr händer aldrig det. Hade varit jättekul om det hände dock!
    Smartavardagstips.se - Husmorstips och smarta knep i salig blandning!
  • vivianne
    Mollzor skrev 2011-11-10 07:36:24 följande:
    Minns det! Helt plötsligt kände man ett enormt sug att röja i garderoberna, frosta av frysen, städa ugnen eller likande som aldrig blir gjort nu när man jobbar

Bjuda hem folk är ju inte alls lika effektivt då den städningen inte går på djupet utan bara det som syns. Om man är en ögontjänare som jag i alla fall.

Hypnos kanske? Så att man helt plötsligt tycker städning är det ballaste man kan göra en ledig stund!
  • vivianne
    Kinya skrev 2011-11-10 07:14:18 följande:
    Jag laddar min smartphone minst varannan dag (Samsung)

Sen har vi en laddare till min mans mobil (Sony Ericson)

En laddare till vår hemtelefon som är en mobiltelefon (Nokia)

En laddare till vår babyvakt (märke?)

Handfree till minst 2 mobiler
    Kanske en sådan där låda som man har alla laddare i (tillsammans med ett grenuttag) och lägger apparaterna på vid laddning. Finns flera varianter och man kan ju också göre en själv.
    http://www.designtorget.se/designtorget/se/kop_hos_oss/?ew_0_cat_id=2421&ew_0_p_id=0A7820FF-CE3E-4710-B550-C769595E7E10&product_category_id=5d691344-71e3-4e74-b951-296cbf6f34ce&comment=G1001710&news=false&cat=Inredningssaker&relSno=1001710¨

Eller skaffa en liten insatslåda med fack (typ en sådan man har till stora skruvar i verktygslådan) så att varje laddare har sitt fack när den inte används.
  • Kinya
    vivianne skrev 2011-11-11 09:54:48 följande:
    Kanske en sådan där låda som man har alla laddare i (tillsammans med ett grenuttag) och lägger apparaterna på vid laddning. Finns flera varianter och man kan ju också göre en själv.
    www.designtorget.se/designtorget/se/kop_hos_o...¨

Eller skaffa en liten insatslåda med fack (typ en sådan man har till stora skruvar i verktygslådan) så att varje laddare har sitt fack när den inte används.
    Den lådan ahde min 2-åring tyckt var jätterolig att leka med Annars är den riktigt snygg!!

Jag ska nog sy små påsar av tyg sen när jag målat om köksmöblerna. Så får laddarna bo i varsin liten påse.
  • Jelenas

Jag har ett bra sätt att städa!
    Minsta sonen på 21 månader älskar att dammsuga så det får han mer än gärna göra. :)

• Fantasia78
    Pigeon skrev 2011-11-09 14:42:23 följande:
    Det måste ju vara århundradets affärsidé att tillverka sådana! Jag skulle lätt köpa 10-20 stycken. Gärna i olika färger och med en vit lapp där man kan skriva namnet på ägaren/apparaten.
    Ja, antingen syr man dem själv, eller också kan man nog (tills man hunnit sy) använda sådan där små mjuka påsar med dragsko som man får till en del solglasögon... (tills man hunnit sy åtminstone.)
  • Vickanflickan

mitt bästa tips för tillfället är att ha med sej en litet plastback när man plockar undan (funkar kanske bara på hem som är lika stökiga som vårat är). När jag går min plockrunda på kvällen så har jag med mej plastbacken och lägger i alla saker som ligger på fel plats. När jag plockat allt så går jag sen och lägger rätt. Då slipper jag springa fram och tillbaka mellan olika rum för varje grej som jag plockar.

Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...