Inlägg från: H Raheb |Visa alla inlägg
  • H Raheb

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

sirisdotter skrev 2011-08-14 11:07:46 följande:
    Nu vill jag sätta igång  och "boa in mig"   inför höstens och vinterns tv/mysa-inne-kvällar.   Hade gjort en pla i mitt huvud  (röja på bord och golv så att jag kommer åt att dammsuga som ett första steg).    Granne  påstod nu  att jag ska börja med att PUTSA FÖNSTREN  och sköta om krukväxterna!    Att  DET skulle göra så stor skillnad!
    Ska jag gå omkring i röran och få inspiration av fina fönster?    Kanske?    Men jag känner mig osäker på fönsterputs,   brukar ringa någon då och då som tar alla fönster snabbt och billigt.   Som det är nu vill jag dock inte släppa in någon här....

Någon som börjar med fönstren?
    Jag tycker oceans fönsterputs är oslagbar, spraya på, gnugga med vanlig disksvamp, vilken sida beror på hur mycket flugskit och annan smuts, dra av med raka och efterpolera med antingen diskhandduk eller tidningspapper, inte reklamblad utan vanlig morgontidning. 

Köpte en burk med universalstein på noliamässan, tänkte testa det på utsidan av fönsterna, det ska visst ge någon skyddande hinna som gör att vattnet pärlar av och inte lämnar fläckar. Spisen och diskbänken blir iaf glänsande ren av det.   
  • H Raheb

Skulle behöva ett tips, håller på att separera, och flyttade tillbaka till villan jag ska ta över, men eftersom det nu tagit exet 6 mån att få tummen ur och fortfarande inte har fått ut den helt, så har jag hela hallen full med lådor som jag har fått packa åt honom, och halva vardagsrummet full med möbler som han inte hämtat, så nu vill jag ha tips på hur man gör för att få ordning på sina saker, när man samtidigt ska husera ett extra hushåll som hela tiden är i vägen. Känner att jag bara flyttar sakerna runt huset och får ingen ordning på något.

Har hotat att lägga ut hans möbler på blocket och köra lådorna till åv c om de inte är borta snart, men trots det händer inget.

• H Raheb
    Fantasia78 skrev 2012-01-08 13:30:48 följande:
    Någon som har tips på hur man kan få bort konstig unken lukt från kläder som tvättas i tvättmaskin, och som ofta har polyester eller andra syntetmaterial i tyget?
    Alla kläder tål ju inte att tvättas högre än 40 grader (och ibland är det max 30 grader som gäller). Har problem med att det luktar unket och kläderna känns inte rena om de luktar så... Någon som har tips, eller som kanske testat något husmorsknep?
    Tror jag ska testa på ett plagg jag inte är så rädd om, att skölja ur det i utspädd ättiksyra först och sedan tvätta som vanligt... Det tar ju en del lukter i andra sammanhang, så kan kanske vara värt ett försök.
    Solig

Men är det någon som har tips, så tar jag tacksamt emot.
    Drömmer
    Jag brukar ta en halv flaska ättika hälla i en tvättboll och köra med tvätten då och då. Jag har en 9 kg tvättmaskin, så det kanske räcker med hälften om man har mindre maskin? Det fungerar för mig. Använder tvättmedel och skölj som vanligt, luktar inte ättika och har hittills inte skadat något plagg. 
  • H Raheb
    Fantasia78 skrev 2012-01-08 14:23:31 följande:
    Tack för tipset. Solig Kör du det alltså tillsammans med tvätten, d v s tvättmedel + ättika ihop? Vad är det för tvättboll som du använder?
    Vanlig sån där plastboll som brukar följa med flytande tvättmedel. kör maskinen som vanligt enda skillnaden är att tvättbollen hänger med i, hällde ättikan i samma fack som tvättmedlet innan, men det blev så söligt, enklare med tvättbollen. 
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...